4 340 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
rutschkana för pelletssäckar?
Jag har mitt pelletsförråd direkt innanför källarväggen och fyller förrådet utifrån med en tratt av spiro. Funkar klockrent och förrådet rymmer 40 säckar. Hålet i väggen är anpassat till 100mm spiro så man kyler inte ut huset när man fyller och övrig tid sitter där ett prydligt lock.
Vi har en ganska kort kana (ca 2m) av masonite förstärkt med brädor och med brädor på kanterna. En person lastar säckar från pall till kanan, och en tar emot nere i källaren i "arbetshöjd". Det krävs lite samspel, men då slipper man böja sig för att plocka upp säckarna i källaren. Nackdelen är att det inte funkar alls om man är själv.poppe12 skrev:Det enda som var var att säckarna fick lite för hög fart och slogs upp ibland mot källargolvet. Det skulle kanske varit bättre med lite mera friktion på mdf:en hur man nu får till det. Om ni har tips så hör av er. Jag hade ganska brant vinkel ner till källargolvet för det är inte så mycket utrymmen det gjorde också att jag fick ha kanans slut ganska nära undre karmen annars blev det för trångt att få in säcken i mellanrummet övre karm och kanan.
Man kan bara förvara dom ute om emballaget på pallen är intakt!
Säckarna i sig tål inte fukt!
Blir pellets fuktig så blir det som sågspån och oanvändbart!
Jag kastar mina säckar rätt in genom fönstret och ner på golvet hehe! 2 säckar på 11pall har gått sönder!
Funderar dock på ett bulkförråd tills nästa gång!
Säckarna i sig tål inte fukt!
Blir pellets fuktig så blir det som sågspån och oanvändbart!
Jag kastar mina säckar rätt in genom fönstret och ner på golvet hehe! 2 säckar på 11pall har gått sönder!
Funderar dock på ett bulkförråd tills nästa gång!