Hej jag har ett pannrum i källaren. Det sitter ett fönster i pannrummet. Om några veckor kommer jag få en laddning på 6 pallar pellets och tänkte bygga en tillfällig rutschkana från fönstret ner i pannrummet så man lättare får ner säckarna. Förslag på lösningar efterlyses. Jag är även öppen för förslag om det är någon som vet något bättre sätt att få ner säckarna igenom fönstret.
Helst så skulle man kunna demontera lösningen enkelt igen och förvara till nästa höst.
Mvh

Masonitskivor. Böj till som du vill ha dem.

Menar du att man köper en lång masonitskiva utan att fixa med reglar och bara försöker böja vid fönstret så den ligger kvar? Jag hade tänkt att bygga som en rektangel av reglar med en extra regel längsgående i mitten för extra styrsel.sedan ta någon typ av skiva ovanpå. Håller masonit, i sådana fall vilken dimension?

är det något särskilt trix med att böja masonitskivor? Eller är det bara att böja?

Hjälpte grannen med en dylik "rutschkana" för ett par år sedan. Han hade tidigare använd just masonitskivor men då utan reglar eller sidor, varje gång han fick pellets så var det några säckar som gled av och antingen revs upp, fastnade eller ramlade sidan om och sprack. När han tröttnat på detta så hjälptes vi åt att bygga en mer stabil kana som vi gjorde med lite reglar och laminatgolv. Vi formade kanan till ett U med ungefär 10cm höga kanter. Kanan blev 4 meter, dels för att en stor djup häck växte vid fönstret, dels för att få upp höjden på "last"-sidan så man slapp böja sig så långt ner för att släppa säckarna. När kanan invigdes märktes det både på armar och rygg hur mycket mindre man behövde slita och jobbet gick mycket fortare. Kanan är uppdelad på 3 sektioner, de två första sitter ihop med gångjärn och det tredje spänns fast med s.k. flaklås modell mindre.
Kan bara rekommendera att göra en ordentlig kana, det extra jobbet tjänar man in varje gång man lastar in pellets.
För att få riktigt bra glid så vaxade vi laminatgolvet ett par gånger, blev väldigt bra glid.....

lät som grymmt bra att ha. Jag tror ryggen kommer ta nog stryk av 6 pallar och sedan all stapling i källaren så alla tips om hur man gör det lättare för sig uppskattas. Har du någon ritning eller bild hur den var byggd? Jag tänker då främst på hur ni gjorde "U-formen". var det ett klickgolvslaminat ni använde?

Varför inte använda vanlig takplåt vik ihop kanterna och skjut in i fönsteröppningen. takplåten ifrån Byggmax är tunn.

Skall se om jag kan hitta ritningen som vi skissade på och sedan byggde på. Jepp, det billigaste klickgolvslaminatet körde vi med. Vi körde med glespanel 28x70 på sidorna och har för mig 19mm spånskiva i botten som glespanelen skruvades i. Sedan en liten bräda på tvären som låg mot fönstret som stopp. Vi gjorde även en liten träbock för den rätta höjden och lite stabilitet i "trädgårdsändan". Olika trädgårdar har olika lösningar. En granne snett över gatan såg våran lösning och kopierade denna men gjorde kanan ännu längre så han kunde stå ute på gatan lava direkt från pallarna. med bra glid behövs det inte så stor vinkel för att det skall rutscha hyfsat snabbt.

En uppdatering. Jag fick leveransen i går och var tvungen att slänga ihop en pelletskana snabbt eftersom det skulle börja regna dagen efter. Så jag och tjejen gjorde de 6 pallarna snabbt på kvällen. Det kan sägas att pallarna var bara någon meter från fönstret där vi hade kanan och min tjej inte kan kategoriseras som klen :).
Jag hade en gammal mdf-skiva som jag förstärkte med två reglar 45x45. En på varje sida och som också fungerade som räcken som gör att inte säckarna faller av. När jag tänker på det så borde jag satt en bit regel på kortändan på baksidan på rutschkanan så att den hakade i fönsterkarmen på källarfönstret. nu litade jag till fiktionen mot källargolvet i stället. Det fungerade super. Det enda som var var att säckarna fick lite för hög fart och slogs upp ibland mot källargolvet. Det skulle kanske varit bättre med lite mera friktion på mdf:en hur man nu får till det. Om ni har tips så hör av er. Jag hade ganska brant vinkel ner till källargolvet för det är inte så mycket utrymmen det gjorde också att jag fick ha kanans slut ganska nära undre karmen annars blev det för trångt att få in säcken i mellanrummet övre karm och kanan.

Gammal kudde/hopvikt filt i slutet mot golvet kanske?

Tack för tipset ´. Jag ska prova det när jag får nästa sändning :)

Kan inte pellets säckar ligga ute när det regnar? Själv skulle jag försökt att ta upp ett hål i väggen så nära där de skall ligga för att inte behöva flytta dem mer än nödvändigt.

@raveper: Jo de kan nog ligga ute men jag vet inte om det blir problem med fukt om de ligger länge. Jag har hört att flera gör så eftersom de inte har tillräckligt mycket plats inomhus. Det jag har hört är att de lägger en presenning över så får de stå där under vintern. Kanan gick genom ett fönster direkt in till pannrummet så det var som att ha ett hål i väggen. Pellets ska ju vara väldigt torra för att fungera optimalt och jag har plats. Alternativet var att hämta säckvis utomhus och gå genom hela huset dvs mer arbete och risk för slask inomhus. Jag är lite lur på att säckarna inte är helt täta dessutom, för det luktar väldigt mycket pellets i pannrummet, men frågan är om det är av verklig betydelse för då de ligger ute det vet jag inte.

Redigerat:
Pellets går väl även att köpa i bulk form? Då slipper man ju säckarna helt.

G
Min kana består av 2st 2tum4 reglar som sidor och formplyfa som kana. Är bra glid i formplyfa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.