1 748 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
RUT-ansökan avslogs
Sida 1 av 2
Hej,
Jag anlitade ett företag för att fixa framsidan av mitt hus. Det handlar bland annat om att ta bort buskarna, sätta nya stenar, städa upp och jämna ut gammalt kakel vid entrén och även byta stenar i den gamla stödmuren. Väggen är mängd 10-12 cm hög.
Jag fick offerten med RUT-avdragen. Jag accepterade det och betalade hela beloppet när arbetet var klart. Företaget skickade mig den första fakturan med ROT-avdrag. Jag påpekade att det i originalcitatet stod att verket är tillämpligt för RUT-avdrag. De skickade omedelbart den nya fakturan till mig och bad om ursäkt och sa att ROT lades till som ett misstag.
Nu hävdar företaget att deras RUT-ansökan till Skatteverket avslås och kräver att jag betalar RUT (30 000 kr). Jag pratade med Skatteverket och de sa till mig att de inte har tagit något beslut än och de kommer att informera mig när de fattar ett beslut. Jag har tillräckligt med RUT/ROT på mitt konto för att täcka detta. Jag misstänker att det har att göra med hur ansökan hanterades/skrivs till skatteverket.
Kontraktet har följande klausul
"OBS! Denna offert avser husarbete. Du som kund har uppgett att du har rätt till en preliminär skattereduktion på 30 750,00. Vi kan göra en ansökan hos Skatteverket när du har betalat din del av arbetskostnaden. Vi förbehåller oss rätten att fakturera återstående belopp , motsvarande skattereduktionen, om begäran från Skatteverket avslås."
Jag undrar om detta inkluderar alla skäl för att förkasta RUT/ROT? Jag har tillräckligt med ROT/RUT på mitt konto för att täcka det. Vad händer om skälet till avslaget är en felaktig ansökan från företaget? Måste jag fortfarande betala detta belopp?
Jag vet inte hur jag ska hantera detta och kommer att uppskatta din hjälp i detta avseende.
Jag anlitade ett företag för att fixa framsidan av mitt hus. Det handlar bland annat om att ta bort buskarna, sätta nya stenar, städa upp och jämna ut gammalt kakel vid entrén och även byta stenar i den gamla stödmuren. Väggen är mängd 10-12 cm hög.
Jag fick offerten med RUT-avdragen. Jag accepterade det och betalade hela beloppet när arbetet var klart. Företaget skickade mig den första fakturan med ROT-avdrag. Jag påpekade att det i originalcitatet stod att verket är tillämpligt för RUT-avdrag. De skickade omedelbart den nya fakturan till mig och bad om ursäkt och sa att ROT lades till som ett misstag.
Nu hävdar företaget att deras RUT-ansökan till Skatteverket avslås och kräver att jag betalar RUT (30 000 kr). Jag pratade med Skatteverket och de sa till mig att de inte har tagit något beslut än och de kommer att informera mig när de fattar ett beslut. Jag har tillräckligt med RUT/ROT på mitt konto för att täcka detta. Jag misstänker att det har att göra med hur ansökan hanterades/skrivs till skatteverket.
Kontraktet har följande klausul
"OBS! Denna offert avser husarbete. Du som kund har uppgett att du har rätt till en preliminär skattereduktion på 30 750,00. Vi kan göra en ansökan hos Skatteverket när du har betalat din del av arbetskostnaden. Vi förbehåller oss rätten att fakturera återstående belopp , motsvarande skattereduktionen, om begäran från Skatteverket avslås."
Jag undrar om detta inkluderar alla skäl för att förkasta RUT/ROT? Jag har tillräckligt med ROT/RUT på mitt konto för att täcka det. Vad händer om skälet till avslaget är en felaktig ansökan från företaget? Måste jag fortfarande betala detta belopp?
Jag vet inte hur jag ska hantera detta och kommer att uppskatta din hjälp i detta avseende.
Ja, jag har redan betalat originalfakturan i sin helhet och i tid.K kniv skrev:
Jag mailade företaget och indikerade att skattemyndigheten inte har fattat något beslut och jag kommer att bestrida extrafakturan tills jag vet på vilka grunder tac-byrån har vägrat RUT. De svarade direkt att de missuppfattat kommunikationen med skatteverket. Skatteverket har skickat dem ett förslag att avslå och bett om mer information. De har nu tillhandahållit det. De bad mig också ignorera extrafakturan.
Detta uttalande ser annorlunda ut från det tidigare uttalandet där de sa att de pratade med skatteverket och efter att ha skickat bilder och detaljer avslås ansökan.
Just ROT/RUT ju något som företaget måste söka från skatteverket EFTER att man betalt fakturan.K kniv skrev:
Så det är svårt att göra på något annat sätt i dagsläget.
Alternativet hade varit att man som privatperson själv söker rot-avdragen genom deklarationen. Men då kommer det säkert ändå va ett jäkla meck med att få till fakturor där skatteverket är nöjda med innehållet och entreprenörer med noll incitament att rätta/korrigera.
Skatteverket är förmodligen också skitskrajja för omfattande fusk/chansningar om var och en får börja söka rotavdrag på deklarationen
Jag förstod inte din kommentar. Du behöver betala fakturan innan företaget kan begära ROT/RUT från Skatteverket. Naturligtvis betalade jag det efter att de hade avslutat sitt arbete.K kniv skrev:
Jag håller med dig. Att ansöka om RUT kommer att vara väldigt rörigt för mig. Jag väntar på det officiella svaret från Skatteverket för att få reda på anledningen till att de avslog RUT-ansökan.S Stuff skrev:Just ROT/RUT ju något som företaget måste söka från skatteverket EFTER att man betalt fakturan.
Så det är svårt att göra på något annat sätt i dagsläget.
Alternativet hade varit att man som privatperson själv söker rot-avdragen genom deklarationen. Men då kommer det säkert ändå va ett jäkla meck med att få till fakturor där skatteverket är nöjda med innehållet och entreprenörer med noll incitament att rätta/korrigera.
Skatteverket är förmodligen också skitskrajja för omfattande fusk/chansningar om var och en får börja söka rotavdrag på deklarationen
Men min fråga är om orsaken till avslaget är företagets fel måste jag då ändå betala dem detta belopp? Eller kan jag bestrida det och gå till konsumentdomstolen?
Formuleringen i offerten är rätt normal men den tar ju faktiskt inte upp något om skälet till eventuella avslag.alishami skrev:
Jag håller med dig. Att ansöka om RUT kommer att vara väldigt rörigt för mig. Jag väntar på det officiella svaret från Skatteverket för att få reda på anledningen till att de avslog RUT-ansökan.
Men min fråga är om orsaken till avslaget är företagets fel måste jag då ändå betala dem detta belopp? Eller kan jag bestrida det och gå till konsumentdomstolen?
En sådan klausul i offerter/avtal är rätt vanligt men då främst till för att skydda entreprenörens intressen om det skulle råka vara så att kunder redan har förbrukat all sin ROT/RUT. Den säger ingenting om vad som gäller om/när det är entreprenören som tabbat sig med pappersjobbet.
Visst skulle man kunna driva det civilrättsligt, men när det handlar om så lite som 30 000 så är det pengar som du kanske ändå inte ser röken av om du börjar blanda in jurister. Juristkostnaderna käkar snabbt upp den kakan.
Men nu är det väl som sagt bara att invänta skatteverkets besked och se vad problemet egentligen är.
Du behöver inte gå till någon domstol, utan bestrider du betalningsansvar ligger bollen hos företaget att driva det rättsligt om de vill ha betalt.alishami skrev:
I detta fall kan jag tänka mig att jobbet helt enkelt inte berättigar till RUT-avdrag, och då lutar åtminstone jag åt att friskrivningen håller, dvs. du får betala hela summan. Om problemet däremot är att de schabblat till ansökan helt på eget bevåg lär de få stå för det själva.
I fallet att firman schablat. Så kan man se klausulen så här: Du är enligt klausulen skyldig att betala ROT delen om skatteverket underkänner ROT avdraget. Men firman har en förpliktelse mot dig att sköta ansökan om ROT, gör de det fel (ex. för sen ansökan) så har de orsakat dig skada för att avdraget inte går igenom, Den skadan är de då skyldiga att ersätta dig för.