Blir ett intressant berg med bly om samtliga av Sveriges hushåll ska vara förberedda på 3 dagars avbrott och kunna driva huset själva. Under min livstid har jag aldrig varit med om ett avbrott på ens några timmar, vilket skulle innebära att jag skulle fått avverka en väldans massa bilbatterier "i förebyggande". I den här tråden har typ 20 pers svarat på att de är förberedda men i detta avlånga land finns det runt 4-5 miljoner hushåll (beroende på hur SCB räknar). :p
Att bara uppnå 230 volt med bilbatterier blir 20 stycken... :)

S Squall Leonhart skrev:
Blir ett intressant berg med bly om samtliga av Sveriges hushåll ska vara förberedda på 3 dagars avbrott och kunna driva huset själva.
Har någon i tråden eller någon annanstans antytt att alla Sveriges hushåll bör ha blybatterier hemma för att driva huset i 3 dagar?

S Squall Leonhart skrev:
Under min livstid har jag aldrig varit med om ett avbrott på ens några timmar, vilket skulle innebära att jag skulle fått avverka en väldans massa bilbatterier "i förebyggande". I den här tråden har typ 20 pers svarat på att de är förberedda men i detta avlånga land finns det runt 4-5 miljoner hushåll (beroende på hur SCB räknar). :p
Att bara uppnå 230 volt med bilbatterier blir 20 stycken... :)
Sverige har ett stabilt elnät på de flesta håll. Det är ovanligt med långa strömavbrott. Men de sker. När de sker kan man göra saker enklare för sig med lite reservkraft. Man behöver inte 20 bilbatterier. Ett räcker till belysning ganska länge.

A Avemo skrev:
Har någon i tråden eller någon annanstans antytt att alla Sveriges hushåll bör ha blybatterier hemma för att driva huset i 3 dagar?
3 dagar nämndes som riktlinje tidigare i tråden och blybatterier är helt klart vanligast när det gäller att driva hushåll. Teslas Powerwall och liknande med lithium-ion är inte lika vanligt men kommer ändå kräva en viss hantering när de är slutkörda.

A Avemo skrev:
Man behöver inte 20 bilbatterier. Ett räcker till belysning ganska länge.
Leta lite längre tillbaka i tråden så pratar folk om att driva värmepumpar och dylikt.

S Squall Leonhart skrev:
3 dagar nämndes som riktlinje tidigare i tråden och blybatterier är helt klart vanligast när det gäller att driva hushåll. Teslas Powerwall och liknande med lithium-ion är inte lika vanligt men kommer ändå kräva en viss hantering när de är slutkörda.
Jag ser förslag på att man bör vara kapabel att klara av ett strömavbrott på tre dagar. Det kan ske på andra sätt än med batterier. Exempelvis om man kan klara sig utan el, eller med ytterst begränsad tillgång på el. Det kan också ske med ett bränsledrivet elverk.

S Squall Leonhart skrev:
Leta lite längre tillbaka i tråden så pratar folk om att driva värmepumpar och dylikt.
Jag ser skrivelser om att driva cirkulationspumpar med UPS och diskussioner om hur länge det kan fungera. Ingenting om värmepumpar, ingenting om tre dagar på batteri hittar jag. Och inte heller något om 20 bilbatterier.

Din iakttagelse att det vore olämpligt om alla Sveriges hushåll hade tillgång till tre dagars nödkraft med blybatterier är givetvis helt riktig. Men du får nog peka var någon har föreslagit detta, för jag hittar det inte.

Att driva värmepumpar nämndes i en annan tråd om liknande ämne. Blandade nog ihop trådarna men det påverkar ändå inte att folk har dragit upp det. :)

20 stycken seriekopplade 12 volts batterier = 240 volt.
Det går ju förstås att köpa kyl/frys för husvagnar så behöver man inte oroa sig över att maten ska förstöras och 12 volts vattenpumpar finns ju till bilar men det är nog tveksamt att de klarar av att skicka runt vattnet i ett värmesystem i huset. ;)

S Squall Leonhart skrev:
20 stycken seriekopplade 12 volts batterier = 240 volt.
Man kan ha 200 seriekopplade NiMH-celler också. Det blir också 240 VDC. Vad man nu skall med det till. Ett bilbatteri och en en enkel växelriktare är i de flesta fall en bättre lösning för att få 230 V från batterier under kortare stunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.