45 544 läst · 38 svar
46k läst
38 svar
Runt bord med korsade ben
Alldeles för dålig snickare för att svara på det egentligen...Saga Martinell skrev:
Kan du få det tätt hela vägen, sidor och där det möts så borde det ju räcka, speciellt om man fäster en skiva ovanpå.
P PsychoCheF skrev:Första fogen, 2 bitar till ett kors, spände jag upp anhåll och fräste jag med överhandsfräsen. Blev perfekt.
Nästa fog så mätte jag och markerade och sågade för hand med ryggsåg.
Jag är inte så vass på handsågande så hade lämnat lite marginal.
Nu blev det mycket rensning med stämjärn och slipande.
Tog mycket tid, men tillslut blev det bra
Hittade lite bilder
Ursågning för andra fogen påbörjad.
[bild]
Första fogen klar
[bild]
Delar till två bord klara för limning.
[bild]
Oh! Blev detta bra när du sen sammanfogade korsen över varann?
Om så är, hur mätte och sågade du ur, gjorde du det i båda korsen?
Velat mellan att göra så som du gjort eller limma bitar men vill helst ha det så enhälligt som möjligt.
Hur fäste du benen på skivan sedan, tänker så de blir snyggt med det snea mot bordsskivan? Har kommit så långt som att gjort två kryss ska såga ut för att fästa dem i varann.nino skrev:
Jag har inte kommit nån vart än...Saga Martinell skrev:
Men en eller 2 skruvar från undersidan på varje ben och upp i skivan borde väl funka tänker jag?
Man kan ju borra, försänka och sätta en träplugg om man vill men försänker man skruvskallen så borde det väl räcka
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ahaa Man kanske kan göra ett kryss som ”ram” undertill som man limmar ihop med benens topp och kanske nån skruv, och sen i sin tur limmar och skruvar fast skivan i ramen/benen också?nino skrev:
Jag har (eller hade) en granitskiva på som låg still av sin egen tyngd.Saga Martinell skrev:
Tyvärr var det en liten olycka och bordet välte med resultatet att ena benet gick av.
Så nu är det tillbaka i garaget i väntan på att jag få lust att laga eller göra om det.
Där hamnade brottet.
Jag inbillade mig att när allt var monterat att det skulle bli starkt nog, men men...
Ajdå.. Ja hur ska man bete sig.
Du skar ut i båda kryssen för att de skulle passa i varann?
Isf borde jag kunna göra så + fästa det färdiga benen i en slags ram med att både limma och gömma nån skruv?
Du skar ut i båda kryssen för att de skulle passa i varann?
Isf borde jag kunna göra så + fästa det färdiga benen i en slags ram med att både limma och gömma nån skruv?
P PsychoCheF skrev:Jag har (eller hade) en granitskiva på som låg still av sin egen tyngd.
Tyvärr var det en liten olycka och bordet välte med resultatet att ena benet gick av.
Så nu är det tillbaka i garaget i väntan på att jag få lust att laga eller göra om det.
[bild]
Där hamnade brottet.
Jag inbillade mig att när allt var monterat att det skulle bli starkt nog, men men...
Hur fäste du bordsskivan i benen sen, med bara skruv eller nå slags bricka el liknande?
Produkter som diskuteras i tråden