Kör allt med dhcp och statisk lease istället (all fast utrustning alltså, som man vill veta vad den heter).
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp.
Först nu är jag klar med detta. Tog tag i det lite lätt i förrgår, fick fortfarande inte igång wifit på min DD-WRT-flashade DIR-882.
Så idag har jag läst på och grejat, började med att uppgradera firmware, jag hade tydligen valt en välkänt dålig build :oops:
Sen "fabriks"återställde jag allt, alltså till DD-WRT grundkonf.
Och nu är jag i alla fall up'n running, men fortfarande nyttjar jag typ noll av alla finesser, men det ska väl bli lite allteftersom.

Just nu har jag ett "problem", jag har två enheter med static IP (NAS och nätverksskrivare, anslutna med koppar) inga av dessa kan jag finna i någon tabell i webgränssnittet till DD-WRT.
Problem och problem, egentligen gör det kanske inte så mycket, men jag tycker det är irriterande helt enkelt, jag vill ha en lista med precis allt som anslutit sig.
Någon som vet var det gömmer sig, eller hur man trollar fram informationen?
Du hittar det i arp-tabellen.
Sen använder man DNS till det du frågar efter, de statiska får du lägga till manuellt, i övrigt får DHCP-klienter autopopulerat sig i DNS när de ansluter.
 
Mikael_L
X xLnT skrev:
Du hittar det i arp-tabellen.
Japp, och var hittar jag den i DD-WRT's gränssnitt? Det är typ det som är frågan för mig.
 
Mikael_L
Men nu hittade jag det, eller tja, jag har hittat det för länge sedan. Det är tydligen så att "active clients" betyder verkligen aktiva. Några sekunder efter att jag accessat NAS'en så försvinner entryt från denna lista, så jag har helt enkelt inte hunnit se dessa statiska IP innan de försvunnit från listan.
Skulle ju kunnat varit bra om de hängt kvar längre tid, egentligen gärna flera timmar så man har koll på vad som ansluter ibland ... Och kanske har lite tid att t.ex. krafsa ner en MAC-adress ... :rolleyes:

Fliken status/LAN
Skärmdump av nätverksgränssnitt med tabellen Active Clients visande IP-adresser och MAC-adresser.

Jag får väl överväga att använda "statisk DHCP". Fast då blir jag alltid beroende av att routern funkar. NAS'en torde vara trevlig att lätt kunna komma åt ifall routern har gett upp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får väl överväga att använda "statisk DHCP". Fast då blir jag alltid beroende av att routern funkar. NAS'en torde vara trevlig att lätt kunna komma åt ifall routern har gett upp.
...å andra sidan kör du ju dhcp på dina klienter ändå, så alla sitter ju i samma båt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu hittade jag det, eller tja, jag har hittat det för länge sedan. Det är tydligen så att "active clients" betyder verkligen aktiva. Några sekunder efter att jag accessat NAS'en så försvinner entryt från denna lista, så jag har helt enkelt inte hunnit se dessa statiska IP innan de försvunnit från listan.
Skulle ju kunnat varit bra om de hängt kvar längre tid, egentligen gärna flera timmar så man har koll på vad som ansluter ibland ... Och kanske har lite tid att t.ex. krafsa ner en MAC-adress ... :rolleyes:

Fliken status/LAN
[bild]

Jag får väl överväga att använda "statisk DHCP". Fast då blir jag alltid beroende av att routern funkar. NAS'en torde vara trevlig att lätt kunna komma åt ifall routern har gett upp.
Varför väljer du inte verktyg utifrån behov?
DD-WRT är väl ganska gammalt och underhålls det fortfarande?
Det är inte ARP-tabell om den inte listar anslutna adresser hela tiden.
En opensense eller likvärdig lösning är nog ett bättre alternativ för dig, då har du både dhcp, dns och riktig arp-tabell att kika i.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får väl överväga att använda "statisk DHCP". Fast då blir jag alltid beroende av att routern funkar. NAS'en torde vara trevlig att lätt kunna komma åt ifall routern har gett upp.
Nejdå, om du lägger upp den som ett statiskt lease i DHCP så betyder det ju bara att den adressen är reserverad för den maskinen. Om NAS'en fortfarande har en vanlig statisk IP-adress tills vidare så kommer den fortfarande att köra precis som idag, men finnas lite mer tydligt i ditt gränssnitt. Om adressen tilldelats via en DHCP-förfrågan eller ej brukar inte påverka mycket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Så är förstås möjligt att göra.
Men ärligt talat tar det (ingenjörsmässigt) lite emot att man ska ställa in samma sak på två ställen.
Då tror jag att det faktiskt är bättre att routern får bestämma de fasta adresserna, statiska lease.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nejdå, om du lägger upp den som ett statiskt lease i DHCP så betyder det ju bara att den adressen är reserverad för den maskinen. Om NAS'en fortfarande har en vanlig statisk IP-adress tills vidare så kommer den fortfarande att köra precis som idag, men finnas lite mer tydligt i ditt gränssnitt. Om adressen tilldelats via en DHCP-förfrågan eller ej brukar inte påverka mycket.
....men det där är en riktig rävlösning som är lätt att glömma bort med tiden.....gissa hur jag vet det.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Det är absolut en ful-lösning. :)
Och ful-lösningar har en egenhet att bli permanenta, tills dess att de biter en i röven...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.