oceanis skrev:
Ja men i detta fallet hade entreprenören tagit 25 % från början men ändrat efter att kunden påpekat detta. Därmed får jag lite vibbar om att kunden pressat entreprenören till att höja ROT andelen för att få jobbet vilket jag då tycker gör att kunden i så fall är en del av falsarierna. Det känns lite som om man först ska pressa en entreprenör, för att sen också kasta eventuell skit på honom om det skiter sig.

Men jag kan ha tolkat det helt fel............
Så här gick det till i korthet: Jag fick en offert på komplett bergvärmeinstallation där rotavdraget uppgick till 12,5% av totalkostnaden, dvs arbetskostnaden var 25 % av totalkostnaden. Jag accepterade offerten muntligen och vi skickade in ansökan om installation till kommunen där det framgår att de är entreprenör. När jag strax därpå ska returnera den signerade offerten som bekräftelse på beställningen påpekar jag att jag faktiskt har rätt att göra ett större rotavdrag än det de angett i offerten och ber dom justera beloppet, pga att man får använda schablonregeln för bergvärmeinstallation. Då svarade leverantören att de hade räknat fel, det belopp de hade offererat var fel, totalkostnaden var högre men beloppet efter rotavdrag var korrekt.

I den nya offerten uppgick rotavdraget istället till 20 procent av totalkostnaden, vilket alltså innebär att arbetskostnaden var 40 procent av totalkostnaden, dvs högre än schablonbeloppet istället för lägre, som den första offerten. Jag accepterade den nya offerten.

Jag betalade alltså samma pris efter rot som jag fick fick offererat och har inte pressat någon att göra något. Jag gick med på att de ändrade offerten i efterhand till fördel för dom själva och till nackdel för mig och skattebetalarna.
 
En totalkostnad för bergvärme torde väl ligga på 120.000-150.000 kr.
40% av detta torde tangera gränsen för ROT-avdrag (om inte mer?).
Visst märker man att det finns hantverkare som tummar på ärligheten men i detta fall så tjänar ju inte hantverkaren något på oberoende vilken som betalar vad.
Det enda skulle i så fall vara om hantverkaren redan från början gav en offert där en större del skulle bestå av arbetskostnad - men så var ju inte fallet. Han angav ju först endast 25%.
 
Rogero. Jo hantverkaren höjer i detta fall priset, men ökar arbetsdelen, så att slutsumma efter rot är samma för TS men hantverkaren får mer betalt. Läs TS sista post!
 
hantverkare1 skrev:
Du tycker inte att din jämförelse haltar?
Du tycker inte din fråga är lite fåordig?

Men nej jag tycker inte den haltar, även om jag så klart var ironisk. Jag som operatör förväntas alltid vara på topp och alltid vara 100% rättvis och proffsig, oavsett om jag jobbat 15t i sträck, möter en rasist, blir utskälld osv. Och visst försöker jag leva upp till det. Men jag försöker vara trevlig och rak mot alla jag träffar, på jobbet eller privat, Ica-kassörskan eller elektrikern.

Jag tycker att förväntat lallande med hantverkare totalt har spårat ur. Man skall vara glad om de kommer med en marginal på några timmar (eller alls), man kan inte förvänta sig att de hör av sig om de blir sena, och sedan skall man bjuda på kaffe, mackor och lunch för att inte bli överdebiterad.

Jag raljerar lite, men var i ligger det professionella i det tycker du?
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Tja, om kunden uppmanat entreprenören att omfördela kostnaderna så är det inte så snyggt, och kanske ett brott i sig, men det är ändå entreprenören som de facto fuskat. Så där kan kunden rent juridiskt "hävda sin rätt".

Och om kunden står på sig så blir det entreprenören som i domstol har att först erkänna fusket för att därefter kunna försöka sätta dit kunden för uppmaningen till fusket. Gissar att det kan bli tufft, och tveksamt att hantverkaren har något att vinna på det, rent ekonomiskt, ett skadestånd tror jag inte han kan få, eftersom han fortfarande hade alternativet att säga nej.
 
elpaco skrev:
Du tycker inte din fråga är lite fåordig?

Men nej jag tycker inte den haltar, även om jag så klart var ironisk. Jag som operatör förväntas alltid vara på topp och alltid vara 100% rättvis och proffsig, oavsett om jag jobbat 15t i sträck, möter en rasist, blir utskälld osv. Och visst försöker jag leva upp till det. Men jag försöker vara trevlig och rak mot alla jag träffar, på jobbet eller privat, Ica-kassörskan eller elektrikern.

Jag tycker att förväntat lallande med hantverkare totalt har spårat ur. Man skall vara glad om de kommer med en marginal på några timmar (eller alls), man kan inte förvänta sig att de hör av sig om de blir sena, och sedan skall man bjuda på kaffe, mackor och lunch för att inte bli överdebiterad.

Jag raljerar lite, men var i ligger det professionella i det tycker du?
Jag har aldrig påstått att jag förväntar mig att bli bjuden på kaffe, mackor och lunch. Inte heller att man inte kan förvänta sig att jag inte ringer om jag blir sen osv.

Det jag menar är bara att jag bemöter andra som jag själv blir bemött.
Om kunden är en skitstövel så självklart sågar jag inte av hans takstolar så taket ramlar in utan jag gör naturligtvis ett bra jobb även hos honom men man kanske inte gör det där lilla extra som man egentligen inte behöver.

Jag är alltid trevlig, korrekt och försöker göra ett så bra jobb som möjligt.

Jsg vet inte hur jag ska förklara för att göra en jämförelse i ditt yrke. Det blir svårt.

Ett annat exempel är den verkstad jag brukar använda för mina bilar.
Varje gång jag hämtar bilen efter service är den nytvättad. Det debiterar dom inte men dom vet också att jag alltid är flexibel vad gäller tider, pratar alltid med dom ett par veckor innan detär dags för service och ger fom fria händer att ta bilen när dom har lite tid över, ifrågasätter aldrig det dom gör, om något behöver bytas så gör dom det och jag ifrågasätter aldrig då jag vet att dom är duktiga och ärliga osv.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tja, om kunden uppmanat entreprenören att omfördela kostnaderna så är det inte så snyggt, och kanske ett brott i sig, men det är ändå entreprenören som de facto fuskat. Så där kan kunden rent juridiskt "hävda sin rätt".
I det här fallet har jag inte uppmanat entreprenören till någon form av fusk. För en bergvärmeinstallation får man räkna 30 procent som arbetskostnad oavsett vad den verkliga arbetskostnaden är. Sen är det förstås entreprenörens fulla rätt att erbjuda ett lägre rotavdrag, även om jag inte kan se varför denne skulle vilja göra så. Men om det vore fallet så skulle jag ha accepterat det.
 
pappskallen skrev:
1 Ja
2 SKV [länk]
Ja där ser man, det verkar som att det finns nya förmånligare regler. När jag beställde det här jobbet var det 30 procent som gällde.
 
hantverkare1 skrev:
Jag har aldrig påstått att jag förväntar mig att bli bjuden på kaffe, mackor och lunch. Inte heller att man inte kan förvänta sig att jag inte ringer om jag blir sen osv.

Det jag menar är bara att jag bemöter andra som jag själv blir bemött.
Jag tycker att du verkar ha en sund inställning, och jag avsåg så klart inte att mena alla hantverkare, och i synnerhet inte en enskild som du själv. Några av de hantverkare vi har haft har tex konsekvent tackat nej till erbjudanden om kaffe/fika. Jag var ute efter att det generellt finns ett tassande kring hantverkare.

Jämförelsen mot mitt yrke är som du säger svårt, och inte för att det är så himla olika egentligen, utan för att gemene man har så mycket åsikter och värderingar om det. Plus så klart den etiska aspekten. Lägg därtill en närmast nolltolerans för fel, och ett skenande dokumentationskrav ... Nej nu spårar det ot.
 
O
Självklart ska en hantverkare göra sitt jobb lika bra oavsett om han får kaffe eller inte. Men hantverkare är också människor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.