D
J JanNilsson skrev:
Åkte till Jula och köpte denna. Ska prova i morgon att fräsa ut lite större hål för den I timmerväggen och sedan använda hole-in-one för att hitta rätt för OSB och gips.
Hoppas det funkar!
Tack för bra tips!
Exakt den där sorten har jag med glädje använt under 15 års tid, inköpta mestadels på Biltema. Dosa med utskruvbar ring för en 10 kronor. Den är dessutom stark och håller för mycket misshandel. Varit perfekt för mig när jag spårat i mina olika stenhus, eftersom jag inte behövde vara så noga med avståndet mot senare upputsad yta.

D
B BSOD skrev:
Om man ska fräsa i väggen för dosan är det mer lämpligt att använda spårdosa
[länk]

Mycket mindre jobb.
Det är min andra favorit, för tunnare väggar och sistadosor.

B BSOD skrev:
Om man ska fräsa i väggen för dosan är det mer lämpligt att använda spårdosa
[länk]

Mycket mindre jobb.
Jag tittade på den också men den kändes för grund, det ska ju på OSB och gips också. Den jag valde är för dubbel gips ungefär OSB och gips, kan sätta den någon millimeter djupare

H
Den gula är väl en kopplingsdosa? Passar strömbrytare och vägguttag till den?

H halj skrev:
Den gula är väl en kopplingsdosa? Passar strömbrytare och vägguttag till den?
Gul betyder dubbelgips.

• Gilla
halj
  • Laddar…
Färjerna på olika dosor har ingen speciell innebörd utan är ytterst olika och fabrikatspecifikt

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
H
E elmont skrev:
Färjerna på olika dosor har ingen speciell innebörd utan är ytterst olika och fabrikatspecifikt
Menade inte allmänt utan senast jag var på jula så råkade jag se en gul kopplingsdosa och en grön apparatdosa.

richardtenggren
J JanNilsson skrev:
Jag tittade på den också men den kändes för grund, det ska ju på OSB och gips också. Den jag valde är för dubbel gips ungefär OSB och gips, kan sätta den någon millimeter djupare
Den finns i 40 mm och 50 mm,
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa

Denna trådens ämne passar så bra att jag hoppar in och ställer min fråga här.

Vad rekommenderas för dosor till 34mm tjock liggande träpanel?
Panelen skall imitera en timmervägg. Se bild.
Man monterar panelbrädorna liggande nerifrån och upp. Så det blir lättare att komma åt bakom än med en normalstor skiva. Då funderar jag mera på vilka olika dosor som kan passa denna tjockleken.
213-1024x497.jpg
281-1024x795.jpg

O O skrev:
Denna trådens ämne passar så bra att jag hoppar in och ställer min fråga här.

Vad rekommenderas för dosor till 34mm tjock liggande träpanel?
Panelen skall imitera en timmervägg. Se bild.
Man monterar panelbrädorna liggande nerifrån och upp. Så det blir lättare att komma åt bakom än med en normalstor skiva. Då funderar jag mera på vilka olika dosor som kan passa denna tjockleken.
[bild]
[bild]
En vanlig dosa för dubbel/trippel som är justerbar borde funka bra.

Ex https://butikel.se/butik/dosor-slang/infallda-dosor/apparatdosa/app-dosa-dbltri-m-regelfaste/

R Robert-san01 skrev:
En vanlig dosa för dubbel/trippel som är justerbar borde funka bra.

Ex [länk]
Tack! Ja den kan säkert funka. Tyvärr är den slut i lager. Så nu behöver jag nya idéer om var jag skall finna hitta någon lämplig.

U
O O skrev:
Hm, det är ju en variant.
Hittade själv denna från Schneider
[bild]
[länk]

Någon som provat den?
jag har sånna dosor i vårt nya badrum. Det är dock inte färdigt så vet inte hur slutresultatet blir. Men de är lätta att använda och mycket djupare än de TED som jag annars alltid använt tidigare.
Djupet justeras enkelt genom att man skruvar ut den inre ringen som apparaterna skruvad fast i. Skruvarna sitter i små bromsklossar så när man drar åt för att skruva fast uttag osv så går det inte rotera ringen längre. De går också använda till både 20 och 16 mm slang/rör.
Köper man de för enkelgips går ringen justera ut till dubbelgips nivå. Jag köpte de för duppbelgips till badrummet som skall klara justeras 26-40mm. Och skulle inte det räcka går det gånga ut hela ringen och köpa en djupare ring så man kan få upp till 50mm djup för skivorna.

Jag köpte med regelfäste, det var ganska mycket smidigare att skruva i reglarna framifrån än spika i sidled, så de spar en hel del tid.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.