11 380 läst · 41 svar
11k läst
41 svar
ROT-ansökan verkar inte ha skickats in av firman
ExaktE elmont skrev:Det går utmärkt att få ROT på ett jobb som redan är betalt, det är bara att kreditera fakturan och ställa ut en ny med rätt belopp. Det är bara om man kommer in på ett nytt år som det kan bli problem då ROT ansökan ska vara inlämnad senast den sista Januari.
Men det blir ju lite pappersjobb så för den som tycker att det är svårt med ekonomihanteringen är det kanske enklare att påstå att det inte går.
Det är ju bra att veta. Läser man tidigare i tråden så är rekommenderationerna att inte göra något, typ "sitt i båten, det är deras förlust", vilket gör att man riskerar att få betala "fullt pris", alltså utan avdraget.E elmont skrev:Det går utmärkt att få ROT på ett jobb som redan är betalt, det är bara att kreditera fakturan och ställa ut en ny med rätt belopp. Det är bara om man kommer in på ett nytt år som det kan bli problem då ROT ansökan ska vara inlämnad senast den sista Januari.
Men det blir ju lite pappersjobb så för den som tycker att det är svårt med ekonomihanteringen är det kanske enklare att påstå att det inte går.
I mitt fall är det inte fråga om mer än en tusenlapp jag borde fått i ROT-avdrag så jag låter det bero. De glömde att fakturera mig för en jfb som installerades så jag tänker att udda får vara jämnt.
Rot avdraget ska företaget göra på din faktura innan dom skickar den till dig. Sedan du har betalat skickar företaget en ansökan till skatteverket som då betalar företaget OM du har rätt till rotavdrag. Har du inte det så kan företaget fakturera dig för det uteblivna rot-pengarna.
Okej, jag är som sagt ny på den här biten. Första huset köptes i somras. Berättigad till ROT-avdrag är jag men då borde det ju framgå av fakturan om jag fått avdrag för ROT eller inte? Jag reagerade inte över det förrän frågan om ROT dök upp förra veckan när jag bokade elektrikern andra gången.E elmont skrev:
Rot 30% på arbetskostnaden inklusive moms = 4640 x 1,25 = 5800kr. Rot 30% på det är 1740kr.
Men, som sagt, det är ditt ansvar att be firman om att du vill ha Rot, innan de börjar arbeta. Men firman kanske är snäll och skickar en ny faktura.
Men, som sagt, det är ditt ansvar att be firman om att du vill ha Rot, innan de börjar arbeta. Men firman kanske är snäll och skickar en ny faktura.
Tack. Då vet jag hur det fungerar i fortsättningen. Eftersom elektrikern inte räknade med och inte verkar ha tagit betalt för materialet så ser jag ingen anledning att göra nåt mer av det då ingen av oss gör någon större ekonomisk förlust.Hemmakatten skrev:
Liknande trådar
-
Silikontätning av golvskarv verkar inte härda!?
Golv -
Tillverkare av sten/putshus som inte har trästomme
Hustillverkare -
Varför är inte Rörvikshus med som som hustillverkare?
Hustillverkare -
Det är 2024, varför har inte lamptillverkarna...
Belysning -
Betyder "byggnadsdel som ej medverkar statiskt" att det inte är bärande (se bild)
Planlösningar