756 läst · 27 svar
756 läst
27 svar
Rostfri varmvattenberedare 400V?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 568 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 568 inlägg
Jag erkänner direkt att jag inte vet, jag har bara antagit att dom går att få med 400V(3kW) men norskarna är väl lite tokiga när det gäller el så det kanske stämmer.S SirKnasen skrev:
Jag hittar ett par "tvåfas" 400 V 3 kW vid en snabb koll.
Lite tragiskt när såna här prylar inte finns i trefasutförande.
Lite tragiskt när såna här prylar inte finns i trefasutförande.
Varför inte en 11kW 400V flödesberedare så slipper du hantera värmeläckage från tank...
https://www.byggshop.se/bygg/varme-...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
https://www.byggshop.se/bygg/varme-...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
Nja, jag saknar 4-5 hemmaboende tonårsdöttrar för att en värmepumpsberedare skulle vara intressant. 😂Attitudeswe skrev:
Förvisso är min luftvärmepump nästa 15 år gammal och måste bytas i samma veva som som en värmepumpsberedare installeras för att få bidraget.
Jag smackar upp en vanlig enkel hederlig VVB och nöjer mig med det.
Beror på hur man löst manöverkretsarna, ett trefaselement behöver inte automatiskt nolla.
I de flesta elnät så kostar 25A samma som 16A när effekttaxan införs. Flödesberedare straffas ej av effekttaxa (så länge du duschar mindre än 10min/timme och jämför med en 60L 3kW)
5l/min med delta temp 33grader. En normal dusch vill väl ha 12l/minut, så kanske inget alternativ ändå...
5l/min med delta temp 33grader. En normal dusch vill väl ha 12l/minut, så kanske inget alternativ ändå...
Redigerat:
Räknar man baklänges så brukar det bli till att duscha kallt om en sån ska fungera eller med väldigt snålt munstyckeAttitudeswe skrev:
Och med en 11kw fb så är man säker på att gråta när elräkningen kommer 2027
Det blev en Metro Therm Cabinet 60R
Kom över en 2 år gammal jättebilligt
Det sista som rann ur den gamla Minetten när jag tömde den var allt annat än trevligt.
Oklart om det är järn från brunnsvattnet som sjunker till botten i beredaren eller om den faktiskt höll på att rosta ihop fullständigt invändigt.
Jag får nog ta och öppna upp den och kolla innan den hamnar på returen.
Kom över en 2 år gammal jättebilligt
Det sista som rann ur den gamla Minetten när jag tömde den var allt annat än trevligt.
Oklart om det är järn från brunnsvattnet som sjunker till botten i beredaren eller om den faktiskt höll på att rosta ihop fullständigt invändigt.
Jag får nog ta och öppna upp den och kolla innan den hamnar på returen.
Varmvatten ur kran har inte krav på sig att vara livsmedelsklassat eller uppfylla hygieniska krav av just anledningen att det är beroende av fastighetens teknik (VVB, panna etc.) av olika kvalitet och skick, medans kallvatten skall vara av livsmedelsklass och klara hygieniska krav när det är levererat via kommunal vatten. Är det egen brunn så hänger det på fastighetsägaren när det gäller kallvattnets kvalitet och om det uppfyller hygieniska krav.
Generellt skall man aldrig använda varmvatten direkt som dryck eller till matlagning - både av bakteriella orsaker (som legionella mfl. som gynnas av varm miljö ) och att varmvatten är mer exponerat för mer metaller som koppar, järn, mässing i varm miljö (och ev. reaktioner förlöper fortare) för att det går i långa slingor i tex panna eller förvaras i metallbehållare som varmvattenberedare under lång tid.
Nu är koppar (från kopparrör och mässing), zink (främst från mässing och galvade stålrör) och järn (från järnrör och det som redan finns i vattnet från brunn/vattenförsörjning) förvisso essentiella metaller för vår kropp - men då bara i mycket små mängder, så helt fritt från det behöver det inte vara, men kan bli lite för mycket av det när varmvattnet vistats i kopparrör och behållare i varm miljö lite längre tider, särskilt om vattnet är under pH 7.
Generellt skall man aldrig använda varmvatten direkt som dryck eller till matlagning - både av bakteriella orsaker (som legionella mfl. som gynnas av varm miljö ) och att varmvatten är mer exponerat för mer metaller som koppar, järn, mässing i varm miljö (och ev. reaktioner förlöper fortare) för att det går i långa slingor i tex panna eller förvaras i metallbehållare som varmvattenberedare under lång tid.
Nu är koppar (från kopparrör och mässing), zink (främst från mässing och galvade stålrör) och järn (från järnrör och det som redan finns i vattnet från brunn/vattenförsörjning) förvisso essentiella metaller för vår kropp - men då bara i mycket små mängder, så helt fritt från det behöver det inte vara, men kan bli lite för mycket av det när varmvattnet vistats i kopparrör och behållare i varm miljö lite längre tider, särskilt om vattnet är under pH 7.