Börjar bli dags att tänka på att byta ut min 34 år gamla Metro Therm Minett 35 e.
Jag har fått för mig att jag vill ha en rostfri beredare för att slippa inspektera och byta anod.
Men har svårt att hitta exakta värden på exempelvis vad som är hög kloridhalt och vad som är hög kalkhalt/hårdhet som inte är bra för en rostfri beredare. Vad mer är inte bra för en rostfri beredare? Och vid vilka värden?
Jag har ett vattenprov.

Jag saknar framdragen nolla så det måste vara en modell för 400V.

Jag hittar bara Metro Therm Cabinet och Nibe Eminent. Finns det verkligen inga andra 400V beredare på svenska marknaden?

Om mitt vatten mot förmodan inte passar för rostfri så är det väl emalj jag får köra på igen.
De emaljerade modellerna har Steatitelement vilket på Metro Therm modellerna verkar haverera ganska frekvent. Lätta att byta förvisso. Går de sönder lika frekvent på Nibe?
Odugligt att inspektera anoden på Metro Therm (sitter i botten, behöver tömmas) men busenkelt på Nibe (sitter i toppen, behöver inte tömmas)

Jag borde klara mig fint på ca 60L. Vi är bara 2st i hushållet.

B
Om den gamla fortfarande håller efter 34år är det ju rätt material i den gamla. Men varför ska den bytas ut, om den fungerar?

Är det verkligen så svårt att dra fram en nolla till beredaren? Det är ju inte rätt, men den ena fasen skulle man ju kunna koppla om till nollskenan istället för ena fasen, om den endast går till beredaren, för att få fram 230v i beredaren.

Har också rostfritt, +20år utan problem, kommer hålla mig till det.

B BSOD skrev:
Om den gamla fortfarande håller efter 34år är det ju rätt material i den gamla. Men varför ska den bytas ut, om den fungerar?

Är det verkligen så svårt att dra fram en nolla till beredaren? Det är ju inte rätt, men den ena fasen skulle man ju kunna koppla om till nollskenan istället för ena fasen, om den endast går till beredaren, för att få fram 230v i beredaren.

Har också rostfritt, +20år utan problem, kommer hålla mig till det.
Jag har bara bott i mitt hus ett knappt år och vet inte när anoden byttes senast.
Jag tycker inte det är värt besväret att tömma det gamla härket för att inspektera anoden.
Än mindre 1200Kr för att köpa en ny anod 😉
Och så är den i minsta laget. Men med sina 3600W så värms den blixtsnabbt 😋
Hade den varit 15år nyare så hade jag kostat på den ett längre liv.
Förvisso skulle jag väl kunna köra tills den springer läck men det skulle lätt kunna bli jobbigt.

Jag vill gärna ha 400V fortsättningsvis med för att få 3kW uppvärmning. (Jag skiter i kommande effektariffer)

Så en Nibe Eminent R 55 eller Metro Therm Cabinet 60R? Vilken borde man ta? Metro Therm är ju klart den snyggare av de två.
Eller har jag missat någon ytterligare tillverkare?

B
Rostfria beredare har väl ingen anod?

Det viktiga är att ha koll på vattnet - emaljerad beredare brukar inte vara förstahandsvalet utan för att man är piskad till det som tex. att vattnet har märkbart hög salthalt (natriumklorid, kalciumklorid) och har hög konduktivitet - för den typen av vatten fungerar det inte med rostfritt utan det blir spänningskorrosion av sträck-krafterna som blir när beredaren är trycksatt.

Rostfritt fungerar om vattnet är pH-mässigt surt vilket inte fungerar på beredare med kopparinner-kärl.

Med andra ord de 3 valbara materialvarianterna av kärl för VVB fins där av en orsak och allt hänger på vattnets kemi i kombination av kärlmaterial om livslängden blir lång eller inte för VVB.

---

Tvivlar du på det så kan du prova att fylla en rostfri termos med saltlake (så mycket salt som går att lösa i vatten) och du upptäcker snart att helt plötligt håller termosen inte värmen efter några veckor till ett par månaders tid stående med saltlaken i sig - skrotade två termosar nästan på raken med köldblandning som blev stående innan jag förstod orsaken.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rostfria beredare har väl ingen anod?
Nej precis och det är det jag vill slippa. 🙂

X xxargs skrev:
Det viktiga är att ha koll på vattnet - emaljerad beredare brukar inte vara förstahandsvalet utan för att man är piskad till det som tex. att vattnet har märkbart hög salthalt (natriumklorid, kalciumklorid) och har hög konduktivitet - för den typen av vatten fungerar det inte med rostfritt utan det blir spänningskorrosion av sträck-krafterna som blir när beredaren är trycksatt.

Rostfritt fungerar om vattnet är pH-mässigt surt vilket inte fungerar på beredare med kopparinner-kärl.

Med andra ord de 3 valbara materialvarianterna av kärl för VVB fins där av en orsak och allt hänger på vattnets kemi i kombination av kärlmaterial om livslängden blir lång eller inte för VVB.

---

Tvivlar du på det så kan du prova att fylla en rostfri termos med saltlake (så mycket salt som går att lösa i vatten) och du upptäcker snart att helt plötligt håller termosen inte värmen efter några veckor till ett par månaders tid stående med saltlaken i sig - skrotade två termosar nästan på raken med köldblandning som blev stående innan jag förstod orsaken.
Men var ligger gränsvärderna på då?
Vad är för hög salthalt och för hög konduktivitet för att en rostfri beredare inte ska fungera?
Jag har:

Vattenanalysresultat med metoder, undersökningar och resultat inklusive konduktivitet och salthalt. Fråga rör rostfri beredares funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Analysresultat av mangan, natrium och hårdhet med en bedömning som "tjänligt", inklusive mätosäkerhet och enheter mg/l och °dH.

Claes Sörmland
S SirKnasen skrev:
Men har svårt att hitta exakta värden på exempelvis vad som är hög kloridhalt och vad som är hög kalkhalt/hårdhet som inte är bra för en rostfri beredare. Vad mer är inte bra för en rostfri beredare? Och vid vilka värden?
Jag har ett vattenprov.
HaV har en definition av kloridhalter:

Färgkodad tabell över kloridhalter i vatten, mäts i mg Cl⁻/l, från mycket låg (<5) till mycket hög (≥300) med sex färger från blå till röd.
Skapa konto

https://www.havochvatten.se/data-ka...vs--och-vattenmiljo/klorid-i-grundvatten.html

Vilket KH har du på ditt vatten, det berättar hur hårt det är.

NIbe menar att deras beredare klarar höga kloridhalter genom val av rostfritt stål av rätt sort. Men de klarar inte extrema kloridhalter:

Text om rostfritt stål och dess korrosionsbeständighet i NIBE-varmvattenberedare, specifikt ferritiskt stål SS 2326 med låg nickelhalt.
Skapa konto

https://www.nibe.eu/assets/documents/12899/639177-1.pdf

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Rickard.
OSO ska enligt ryktet vara "the shit" när det gäller rostfria VVBs men jag föll ändå på Nibe när jag gjorde valet för mitt hus, vill minnas att plånboken fick styra men jag jämförde betydligt större enheter.

Redigerat:
Claes Sörmland
S SirKnasen skrev:
Men var ligger gränsvärderna på då?
Vad är för hög salthalt och för hög konduktivitet för att en rostfri beredare inte ska fungera?
Jag har:

[bild]
[bild]
Du har en mycket låg halt av klorider. Du har ett mjukt vatten. Neutralt pH.

Ser ut som vatten för rostfritt, undvik koppar. Emalj fungerar också, du har ju inte extremt mjukt vatten.

• Gilla
SirKnasen och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för förtydligandet.
Det ser ju ut som att rostfritt inte ska vara något problem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
OSO ska enligt ryktet vara the skit när det gäller rostfria VVBs men jag föll ändå på Nibe när jag gjorde valet för mitt hus, vill minnas att plånboken fick styra men jag jämförde betydligt större enheter.
Jag har haft en OSO och var grymt nöjd med den.
Det enda problemet jag fick var att det började droppa från porer i anslutningen i toppen efter 9 år och 8-9 månader.
Jag kontaktade dem för att höra om det fanns något att göra. De svarade med att fråga om min adress stämde och skickade ett trackingnummer på ersättningsberedaren!
Helt utan att jag ens började fråga om garanti eller liknande.

Det enda att tänka på med OSO är väl att de har anslutningen på ovansidan, vilket innebär lite mer rördragning då svenska beredare oftast har anslutningen i botten.

Rickard.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det enda att tänka på med OSO är väl att de har anslutningen på ovansidan, vilket innebär lite mer rördragning då svenska beredare oftast har anslutningen i botten.
Jag måste erkänna att jag inte sett särskilt många sånna men jag har för mig det finns vägghängda med anslutningarna ner men det tåls att kolla upp, dom "klassiska" stora runda som man känner igen är ju som du säger uppifrån.

Rickard. Rickard. skrev:
OSO ska enligt ryktet vara "the shit" när det gäller rostfria VVBs men jag föll ändå på Nibe när jag gjorde valet för mitt hus, vill minnas att plånboken fick styra men jag jämförde betydligt större enheter.
De verkar enbart finnas för 230V, även de större modellerna. Eller missar jag någon modell?
Gillar verkligen formatet och formen på dom.

S SirKnasen skrev:
De verkar enbart finnas för 230V, även de större modellerna. Eller missar jag någon modell?
Gillar verkligen formatet och formen på dom.
Jag hade en 400V beredare iallafall. :)
(Hade inte nolla framdragen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.