Men varför använder ni inte bara ett underlägg? Tar max 15 sekunder extra att ta fram.
Hitta på problem som inte finns

• Gilla
stenna och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Men varför använder ni inte bara ett underlägg? Tar max 15 sekunder extra att ta fram.
Det enkla svaret är att det inte behövs. Det finns flera anledningar till det:
  • För att en rostfri diskbänk är minst lika tålig som vilket underlägg som helst.
  • För att en plåt eller gryta svalnar snabbare om man ställer den på en RF diskbänk
  • För att en RF diskbänk är enklare att diska ren än ett underlägg
  • För att man slipper skaffa underlägg om man inget har.
  • Det är 15sek (enl. ovan) bortkastad tid. Plus ev. besvär att diska underlägget.
O O skrev:
Jag ställer alltid varma saker som grytor med kokande vatten och plåtar direkt ut ur ugnen på >200C på diskbänken. Har alltid gjort så på alla rostfria diskbänkar.
Det har aldrig skadat någon RF-diskbänk. Ibland kan det bli en bubbla när plåten utvidgas av värmen. Men den försvinner alltid av sig själv när temperaturen sjunkit.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hitta på problem som inte finns
👍 Det var en bra beskrivning av vad IKEA gör

BirgitS BirgitS skrev:
När det inte är något under så är det troligt att plåten bågnar, och man kan inte lita på att den blir plan efter många såna gånger.
Att metallen utvidgar sig när den värms så den bågnar och sedan drar ihop sig när den svalnar så den blir plan igen är ren fysik. Det händer samma varje gång. Oavsett vad som är under.

På undersidan av RF-diskbänken Olofsjön från IKEA som vi diskuterar finns två st tvärgående balkar/skenor i samma FR-metall som ovansidan.
A Avemo skrev:
Jag antar att om man ställer varma grytor och stekpannor på den så finns risken att limmet som håller plåten vid träfiberskivan släpper.
Dessa RF-balkar är förstyvningar som gör att det inte behövs någon skiva under. Det är oxo rimligen en mycket styvare konstruktion än en träfiberskiva.
A Akronym skrev:
Jag tror det snarare handlar om att dom känner sig tvungna att avråda från det pga risken för brännskador när man ställt något hett på diskbänken och sen flyttat det.
Kanske är det orsaken. Det finns en logik i det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.