Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill du prova elektrolys, eller primärt få bort rosten?

Känns som många gått över till Evapo-Rust nuförtiden... Vill man gräva ner sig gjorde Edd China en bra youtube-video som berättar hur det funkar...
Jag vill få bort rosten så enkelt som möjligt, finns det andra metoder som är enklare/bättre/billigare så absolut. Ska kolla Evapo-Rust!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om det får påverka ytan, vinkelslip med lamellskiva och finaste kornstorlek. Använder den även som slipverktyg av yxor, klingor till röjsåg, etc.

Många bra tips - tack!

Eavpor-Rust var ju inte helt gratis och med @Johan Gunverth tips om förvärmning så lutar det åt att testa med elektrolys. Har en gammal batteriladdare utan elektronik som inte ger många ampere så tänker att den borde bli bra.

Läste någonstans att det funkar med oxalsyra också? Det har jag hemma nämligen. Kanske en dum fråga men jag ägnade inget större intresse på kemilektionerna förutom när vi destillerade sprit... :)

A AndersS skrev:
Om det får påverka ytan, vinkelslip med lamellskiva och finaste kornstorlek. Använder den även som slipverktyg av yxor, klingor till röjsåg, etc.
Övervägt det också, men det är en del vinklar och vrår på den som är svåra att komma åt helt.

Oxalsyra funkar väl rätt bra men man ska vara försiktig(are) än med andra vanliga rostborttagnings-syror (citronsyra, fosforsyra etc) för den är lite giftig. Jag gillar personligen citronsyra för det är enkelt att ha en stor burk hemma.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Oxalsyra är lurigt för med ”fel” legering kan den lösa ut otrevligheter ur materialet. Basiska lösningar är bättre på alla vis. Du är egentligen bara ute efter att få en lösning för jonvandring, elektrolyten, och då kan den lika gärna vara harmlös och billig som 1-2% natriumkarbonat med vatten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fosforsyra är det som är den aktiva komponenten i de flesta rostlösare. Järnoxiden jonväxlar till järnfosfat som i sin tur är väldigt lätt att städa bort. Med elektrolys blir järnoxiden Fe2O3 till Fe3O4 (magnetit) som kräver lite skrubbning.

3Fe + 4H2O→Fe3O4 + 4H2

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nu ligger bladet och bubblar så fint så. Fick bli bakpulver då målarsoda inte fanns i husets kemförråd.

Men när jag lossade bladet från skaftet så visade det sig att skaftet är delbart precis ovan bladet. Har konverserat med min far om detta men vi blir inte kloka på vad syftet är. En fundering är om man kunde byta till olika redskap på skaftet? Bladet ska alltså sitta på den nedre delen som jag håller i min hand.

Närbild på hand som håller ett avbrutet trähandtag, möjligen från ett verktyg, över arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barkspadar är inte riktigt min hemmaarena, men @heimlaga kanske vet?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Upp med bild på farfars spade nu, inte bara skaftet!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det kommer 😀👍

Just tillverkat en ny knopp till skaftet.

Trähantverk på arbetsbänk, oavslutad trädetalj, verktyg, spån, hantverksprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.