Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
 
  • Kopparrör längs vägg, trägolv, eluttag, del av element, enkelt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör installerade längs en vit vägg ovanför ett trägolv. Rören går igenom golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med trägolv, kopparledningar, vit vägg, element och en svart matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Helvete vad kopplingar. Kan inte rörmokare bocka rör längre :(

Är det källare under eller markplan?
 
  • Gilla
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Helvete vad kopplingar. Kan inte rörmokare bocka rör längre :(

Är det källare under eller markplan?
Det är källare under. Rören kommer rakt upp underifrån.
 
S SrednaNosslin skrev:
Det är källare under. Rören kommer rakt upp underifrån.
Då känns det lite tråkigt att de inte bara körde uppstick rakt in i radiatorerna.

Så här drog jag mitt med källare under för referens för hur man istället kunde göra om man inte vill ha så mycket synligt på bovåningen.
Vit radiator mot blå vägg, mörkt golv, termostatventil till vänster, del av stol till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Då känns det lite tråkigt att de inte bara körde uppstick rakt in i radiatorerna.

Så här drog jag mitt med källare under för referens för hur man istället kunde göra om man inte vill ha så mycket synligt på bovåningen.
[bild]
Kruxet är att vi har 2 källarfönster precis under. Annars så hade det varit det bästa så klart.
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Kruxet är att vi har 2 källarfönster precis under. Annars så hade det varit det bästa så klart.
Aa, det är klart bryr man sig lite mer om hur det ser ut i källartaket så får man ju kompromissa lite mer.

Dock kunde de ju bockat rören istället för att använda ett dussin presskopplingar.
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Då känns det lite tråkigt att de inte bara körde uppstick rakt in i radiatorerna.

Så här drog jag mitt med källare under för referens för hur man istället kunde göra om man inte vill ha så mycket synligt på bovåningen.
[bild]
Men tror du att den här kopplingen som jag har är sämre för funktionen? Eller är det bara estetiskt fulare?
 
S SrednaNosslin skrev:
Men tror du att den här kopplingen som jag har är sämre för funktionen? Eller är det bara estetiskt fulare?
För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.

Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.

Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.

Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.

Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
 
  • Ett rum vid skymning med fönster, kopparrör och två element längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre kopparstänger, vit hållare, grå bakgrund, ovanlig konstruktion eller konst, hög kontrast, mjukt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
För funktionen är det lite skit samma. Möjligtvis lite illa tänkt att de gick från 22mm till 15mm innan t-kopplingarna. Flöderna hade blivit bättre om de behållt 22mm ända till de delade flödet i 2 riktningar.

Kommer väl säkerligen i praktiken inte märkas.
Hade även vart bra att kosta på sig avstängningsventiler till alla radiatorer för framtiden.

Lägg gärna upp ett foto taget i källaren precis där stammen går upp till radiatorerna över.
Mm. Det påpekade till och med min fru. Men så blev det inte. Han ville först sätta 15 mm rör upp till övervåningen.
 
  • Gilla
Mixael
  • Laddar…
C
C Cerb skrev:
Helvete vad kopplingar. Kan inte rörmokare bocka rör längre :(
Lata masken som varit framme där tror jag bestämt. 🙂
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hade de tänkt till så hade de gjort en liten stam i källlartaket och sedan gått med raka rör upp till resp. radiator på entréplan. Bättre att gömma det i källaren. Och givetvis så bockar man rören eller använder åtminstone S-böjar - har de ingen yrkesstolthet?

Dessutom är ju rören de monterat inte horisontella utan snett och vint. Ser inte klokt ut…
 
  • Gilla
Hellwiz och 23 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Hade precis samma installation i förra huset. Överlämnade i fredags, hade tagit bild annars. Rören ska dras vågrätt utan hopp. Vad är det för dosa som sticker ut på väggen, eller ska element sänkas så dom livar vågrätt. Ser inte klokt ut. Gör om gör rätt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Birger Jarl skrev:
Hade precis samma installation i förra huset. Överlämnade i fredags, hade tagit bild annars. Rören ska dras vågrätt utan hopp. Vad är det för dosa som sticker ut på väggen, eller ska element sänkas så dom livar vågrätt. Ser inte klokt ut. Gör om gör rätt.
Hade varit intressant att se!
Den svarta dosan är ett eluttag. Jag tänker be dem göra om det just här och på ett ställe till där det också sitter 50 presskopplingar i en böj :(
Eluttaget är jag nästan bered att bort om det skulle underlätta för rörsragningen.
 
  • Gilla
allan51
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Hade varit intressant att se!
Den svarta dosan är ett eluttag. Jag tänker be dem göra om det just här och på ett ställe till där det också sitter 50 presskopplingar i en böj :(
Eluttaget är jag nästan bered att bort om det skulle underlätta för rörsragningen.
Det är en ofta enkelt att flytta eluttaget lite upp eller ner.
Tyvärr ser det ut såhär hos en bekant till mig också, de planerade en tim innan arbetet påbörjades, så blir det inte så genomtänkt.
Vettigt hade varit att planera och sen får du frågan om du vill ta in en elektriker för att flytta uttag etc
Två kopplingar av kanske 200 har läckt än så länge. Massa pressningar innebär massa potentiella läckor.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.