BiFuel skrev:
Fast om man lägger dukbaserat tätskikt ovanpå behövs väl inget rivas? T.ex. LIP Folie System 25?
Personligen låter jag det vara osagt då jag inte arbetar på det viset med att lägga lager på lager...:rolleyes:


ACME skrev:
Nej. Får jag inte det jag begär i offerten så kan kunden endast sänka anbudssumman genom att plocka bort moment eller förenkla utförandet.
Håller med, för annars tvingas man tumma på reglerna och utförandet och det skulle aldrig falla mig in att göra detta för att kunden är snål med plånboken och sen är det ändå jag som ska lämna garantier på mitt utförda arbete.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen låter jag det vara osagt då jag inte arbetar på det viset med att lägga lager på lager...:rolleyes:
.
Nej, jag kan lova dig att jag hade helst sluppit det också! Detta var dock vad LIP:s tekniker sade till mig var bästa lösningen. Han sade också att det GÅR att lägga VS 20 ovanpå VS 30. Alltså omvänd ordning. Detta är inte ett system som är utprovat och godkänt på det viset men de har själva testat och får samma ångmotstånd. Vill man vara säker lägger man sedan ytterligare VS 30 ovanpå som man hade gjort i normalfallet.
 
Vet att många skippar ångspärren på grund av priset.
 
Visst... har LIP gett dig sitt godkännande så är det väl då ett alternativ.
Dock hade jag nog sett till att ha det svart på vitt...:surprised:

Sen har jag inte så stor koll i detta läget, men varför har man dragit nya rör från inkommande till duschblandaren genom golvet istället för genom väggarna...
Var det inte möjligt att dra dem i väggarna som man borde gjort... :rolleyes:
 
Spelar det nån roll genom väggar eller genom golv? Det är ju oskarvade rör.
Genom golvet är det bara ett par meter eftersom duschen kommer att vara snett mittemot. Genom väggar (fyllda med spån) hade det fått dras runt halva rummet.

Men det vore väl just vår tur just nu om även VVS-killen var ett klåparexemplar :rolleyes:
Han ville löda elementrören under golv men vi krävde utanpåliggande rör istället. Spelar ingen roll hur bra skarven blir vid lödning, vill inte ha sån i golvet...
 
Som om det inte räckte med elände är det nu stopp i avloppet i källaren. Den enda toalett vi har (urgammal). Vattnet sjunker sakta undan efter att nivån i toan stigit nästan upp till ringen. Samtidigt kommer det upp vatten ur golvbrunnen på det gamla badkaret som står bredvid. Försökte känna efter i golvbrunnen under badkaret men kommer inte åt. Kände i alla fall att det är som sand eller liknande blandat med "klägg" i röret men problemet borde ju sitta längre ner eftersom badkaret kommer efter toaletten på avloppet?

Är det slamsugning som gäller? Kan det vara för att avluftningen på ovanvåningen är täppt nu när de renoverar? Det satt tidigare en vacuumventil i badrummet och nu ska den dras in i kommoden när de är klara men för tillfället finns nog ingen avluftning alls där.

Njut av synen som mötte mig nyss :eek:
 
  • IMG_6232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BiFuel skrev:
Spelar det nån roll genom väggar eller genom golv? Det är ju oskarvade rör.
Genom golvet är det bara ett par meter eftersom duschen kommer att vara snett mittemot. Genom väggar (fyllda med spån) hade det fått dras runt halva rummet.
Man drar rören i golvet fram till väggen där dom ska vara, och sedan upp och ut genom väggen.
Oskarvade rör på tappvatten är ett krav om dom är dolda. På värmesystemet får man däremot bygga in skarvarna eftersom det systemet innehåller en begränsad mängd vatten under lägre tryck.
 
ACME skrev:
Man drar rören i golvet fram till väggen där dom ska vara, och sedan upp och ut genom väggen.
Oskarvade rör på tappvatten är ett krav om dom är dolda. På värmesystemet får man däremot bygga in skarvarna eftersom det systemet innehåller en begränsad mängd vatten under lägre tryck.
Ja, men då är det ju precis som man gjort hos oss. Genom golvet och upp i väggen och ut.
Kanske bilderna har feltolkats. De ingående rör man ser kommer upp vid handfatet. Där skarvas duschrören på och går ner i golvet för att sedan komma upp genom väggen där duschen ska vara.
 
Vid duschen är det rätt, men fel vid handfatet.
 
Anledningen till att det ser ut så vid handfatet är att rören ursprungligen går så i huset. De kom upp där innan renoveringen. Var inte möjligt att ändra utan större ombyggnader. Det var därför det skulle byggas en klack så att rören inte kom upp ur golvet.
 
Hej o hå! Dags att ge sig in i hetluften igen!
Lip VS30 är ett komplett system som inte behöver VS20, inte ett måste men kan i vissa fall rekommenderas!
VS30-systemet i sig uppfyller samtliga krav från BBV även godkänt av BKR för keramiska material....
Så var inte så orolig att det "fattas" VS20 på väggarna (hade inte gjort något om det inte var på golvet heller)
VS30 är och förblir ett komplett enkomponentmembran för våtutrymmen!

Vet att det kommer att skrivas mera inlägg av både de som håller med samt att de som inte håller med är betydligt fler.....
Vill ni kolla rena fakta så googla gärna på VS30

Så var lugn du Bifuel ditt badrum kanske inte har ALLA brister som du befarar:surprised:

Sedan är jag dessvärre nödgad att hålla med Acme,Staffanstorp och några fler att det förekommer en del brister i våtrumet:(

Hoppas att det rättar till sig! (det gör det tyvärr inte av sig själv)

"badrumsbyggare"
 
Glömde att skriva.....
Vid användning av Lip- System 17 så används VS20 innan VS30 detta för att ge ökat ånggenomgångsmotstånd.... Ingen annan funktion alltså;)
"badrumsbyggare"
 
Jag får nog trots allt säga att jag litar mer på LIP:s egna tekniker än någon på ett nätforum. No offence ;)
Enligt LIP ger VS30 inte ens i närheten av det ånggenomgångsmotstånd som VS20 ger och med träväggar och gips ska det absolut vara VS20 först enligt dem.

Dessutom står i BKR:s lista följande:
"Från 1 juli 2007 ställs krav på tätskiktets ånggenomgångsmotstånd som ska vara större än 1 miljon s/m om man inte vid en fuktsäkerhetsprojektering påvisat att annat ånggenomgångsmotstånd kan användas utan risk för fuktskador. "

Ingen sådan projektering har gjorts och VS30 klarar inte 1 miljon s/m. Kanske är OK på betongväggar men inte här.
 
Han verkar helt enkelt ha använt VS30 och inte VS30 System 17. Som jag tolkar BKR är det inte ett godkänt system efter 1 juli 2007. Någon som kan hjälpa mig att tolka bättre?

Jag måste ha bra på fötterna när de kommer hit imorgon.
 
optimum
Endast system 17 är godkänt som vätskebaserat system från LIP och består av en kombination av VS20 och VS30 i specifierad mängd.
Enbart VS30 är INTE godkänt system för våtrum.
Varför kommer man med sådana inlägg?

Du behöver göra klart med firman om vad de håller på med innan du går vidare på egen hand eller med annan firma.


mvh Roland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.