Jag har sammanställt en lista över alla fel jag hittat hittills och kommer att kräva att de fixar ett tätskikt som är godkänt. Om det så betyder att de får börja om med VS 20 och remsor etc. Jag ser ingen anledning till varför jag ska betala för något annat.

En annan fråga - hur gör man lämpligast vid taket? Nu är det rollat tätskikt upp till kanske 4-5 cm från taket som ska målas med våtrumsfärg. Bör man inte skarva med remsa där också?
 
  • IMG_6377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga remsor i taket.
Dock brukar jag själv tätskikta nogrannare och närmre taket.
 
Jaha, då var de försenade idag och kommer först på måndag. Jag nämnde för honom i telefon att jag hittat fel med tätskiktet men att vi kanske ska ta det på plats. "nej då, det är inga konstigheter med tätskiktet". Vi får väl se på måndag. Har hittat ännu fler grejer och kommer att lägga upp lite detaljbilder här. Tar gärna emot synpunkter på dem.
 
Lite highlights...

Grop/veck i golvet vid väggen (IMG_6373 och 6354)
Vägg lyser ingenom (IMG_6398)
Veck på remsa vid snedtaket (IMG_7924)

Mer kommer under dagen.
 
  • IMG_6373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6398.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacka vet jag duksystem, då behöver man inte väga och rolla i omgångar...
Tätat och klart på en förmiddag, plattsättning dagen efter.
Sen tillverkar man bara 1% av tätskiktet, inte 100% som vid rollat
 
Vad kostar duksystem jämfört med rollat? Per kvadrat?
 
Lite mer...

* Otäck glipa i hörn under handfat (syns dåligt på bilden.
* Insjunkna fogar som inte fyllts i med akrylfog. Visserligen bara en rekommendation, men ändå...
Övergång vägg - dörrkarm. Inte ilagt och skarvat med remsor eller liknande.

Har fått en massa bra respons från LIP efter att ha mailat dem samma bilder.
 
  • IMG_6338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7930.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny variant på bilden med glipan. Finns ett par såna till på andra ställen.
 
  • IMG_7929b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De remsor som använts är inte VT (vattentäta) men där kan det vara en tolkningsfråga. enligt BBV 6.4 ska de användas vid träbjälklag och vid skivor på reglar. Här är ju underlaget flytspackel även om det är trä under och skivorna sitter på brädvägg, inte reglar. Men jag hade tolkat det som att man SKA ha VT-remsor och jag fattar inte varför man snålar in några få kronor på en sån detalj...
 
Jag tycker inte att det är en tolkningsfråga.
Bjälklaget(stommen) är ju trä. Annars hade dom spacklat på betong och murverk.
 
Nä, som sagt - jag hade tolkat det precis som du men enligt LIP kan det vara hårklyverier. Men återigen - VARFÖR ska man då tolka det till ett riskmoment? För fan, kör på den vattentäta remsan!

Jag har redan tidigare talat om för dem att jag vill att de hellre kör med både hängslen och livrem hellre än att spara några kronor och timmar.
 
Håller med ACME till fullo.
Bjälklaget är trä hur de än vänder och vrider på bortförklaringarna.

Kan tillägga att jag börjar förstå att folk här inne är så negativa mot hantverkare, för råkar de ut för sådana här klåpare är det inte konstigt...
Svårt att hitta ETT rätt ju...
 
BiFuel: Har inte räknat på det men frågade min leverantör och han sa ca 12% dyrare med duk på ett normalstort badrum, skulle tro att han menade ca 4m2 golv och 20m2 vägg.
Så det är ju inte mycket pengar det är frågan om.... skulle tro att duk blir krav, när det är skivkonstruktioner, så småningom
 
Svårt att se vid tröskeln men jag har för mig att senaste badrumet jag gjorde krävde 20mm uppvik mot tröskel för våtspärr! Men nu var det ett tag sedan jag arbetade med badrum:surprised: Ca 3 timmar sedan jag gjorde den senaste tröskelhöjningen..... självklart ventilerad men egenkonstruktion!
"badrumsbyggare"
 
Duk/tätskikt ska gå upp 20mm ovanför befintligt golv(eller när ytskiktet finns där)
Vid tröskel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.