Hur är det med primer - ska man alltid ha det? I monteringsanv står att VS20 ska användas för sugande underlag men räknas flytspackel och humid board dit?

Hörnremsor och rörmanschetter verkar saknas men allt sånt är i den del av badrummet som inte är nära duschen. Hur allvarligt är det då?
 
BiFuel: Det bäst du kan göra är att ring BKR och be dom skicka ut en som kollar tätskiktet, dom kan säkert säga att det är en rutinkoll så slipper du skämmas om allt är ok :)

bkr.se
 
Lite frågor innan jag postar de tråkiga nyheterna.

Är det ett trägolv under flytspacklet?

Om det är det måste tätskiktet göras om. Finns ingen chans att en besikningsman godkänner rörgenomdragning i duschen. Du kanske kan komma undan med elementet, men även det är högst osäkert.

Hur vet jag detta? Jag har precis haft en besikningsman hemma som underkänt nästan en likadan konstruktion. Om företaget är anslutna till BKR så finns det i deras egna regler. Står väldigt tydligt, inga rörgenomdragningar i golvet om det inte är avlopp.

Finns regler i GVK som dock säger: inga rörgenomdragningar i golvet, men om man ändå ska ha det så måste det vara minst 40mm ifrån varandra och 40mm ifrån vägen.

Låt han inte ens börja kakla innan han kan påvisa att han skulle ha rätt. Om han käftar emot, ta in en besiktningsman som får godkänna tätskiktet inna de fortsätter. Har du rätt får de betala för besiktningmannen. Värt de ca 2500 en kostar om alla här på forumet skulle ha fel och tätskiktet godkänns.
 
Jag tycker du ska ta dig tiden att läsa igenom GVK, BRK och "Säker Vatten" regler. Dessa är bra att kunna i din situation.

Hur det är med element genom golv och slutna system står nog där med, men tror inte det godkänns. Om du måste göra stora ändringar i rörsystem för att få det bra. Prata med ditt försäkringsbolag. De kanske står för en del.
 
Rörgenomföringarna är INTE i duschen. De är vid dörren, längst bort från duschen. Pratade med mitt försäkringsbolag som säger att då kan det vara OK. Och ja, det är trägolv och träväggar under flytspackel (armerat med stålnät) och gips.
VS20 har använts under VS30, kollade detta nu.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men klämringen ska väl gå att ta bort/byta utan att bryta tätskiktet? Som det är nu ser det hut att vara rollat över klämringen, och om den måste bytas så bryter man väl tätskiktet? Jag hoppas att jag ser fel och starkt överdriver problemet eller helt enkelt har fel, men man blir ju lite orolig med tanke på hur det ser ut i övrigt. Nu kanske en klämring inte ska behöva bytas, men jag har sett en ring som spruckit efter ett tag (för att man skruvat för hårt?) och ett fall där man valt fel skruvar som har korroderat, och ringen har låssnat. Båda fallen var iofs i rum med plastmatta.

Jag är lekman, så jag hoppas ju att jag har fel, men jag tycker att det ser horribelt ut. Bubblor och skarvar, bitvis ser det ut vara bristfälligt rollat (täcker inte ordentligt), inga manschetter, etc. Jag får ont i magen å dina vägnar, och känner verkligen med dig. Hoppas våra inlägg kan hjälpa till att backa upp dig när du ska möta hantverkaren, och STÅ PÅ DIG !! Hur jobbigt det än känns. Även om du inte är helt säker på din sak! Även om han hotar med höga kostnader. Det är dina pengar, din bostad, din hälsa.

Har du något avtal? Står det något nämnt om att följa gällande branschregler? Vet inte om det spelar någon roll, men det skadar ju inte att ha med sådant i sina avtal, även om hantverkare förväntas utföra sina jobb fackmannamässigt.

Hoppas det går bra för dig och LYCKA TILL!
 
Ont i magen är bara förnamnet... blir inte bättre av att man ska försöka ta hand om en vild 1-åring samtidigt.
Ska prata med dem i morgon när de kommer och om det blir delade åsikter tar jag in en kille från Anticimex som får besiktiga tätskiktet på måndag.

I offerten står väl inget om att följa gällande branschregler men det är väl för fan därför man anlitar en behörig firma?!

Angående klämringen så ska den fästas innan tätskiktet rollas på enligt monteringsanvisningarna.
 
Redigerat:
Jo, jag läste det i anvisningarna jag också, men som jag tolkar det så ska man inte rolla *över* skarven, bara fram till den. Men vad vet jag... Kanske inte det viktigaste i sammanhanget dock.

Med barn nr. 3 på g och husbygge att ratta, så förstår jag mycket väl hur jobbig den aspekten är. De är oftast inte så förstående di där små... ;)
 
optimum
nino skrev:
OT: som gjort för att göra fel eller fuska om det ska vara olika remsor på olika ställen...
Verkar vara ett krångligt system med LIP, max 24h mellan strykningar osv...
Tror inte LIP är besvärligare än något annat tätskickt men är viktigt att följa instruktionerna.

Det är max 24 timmer efter VS20 då VS30 ska upp.

Det ska vara rätt mängd av allt, alltså inte för lite.
Av VS20 ska det gå åt minst 0,28 kg/m2
Och VS30 1,5 kg/m2
Plus extra VS30 för remsor.

Hörn och remsor har de flesta system så där är det samma.



mvh Roland
 
Från en lekman som förhoppningsvis aldrig behöver göra det själv, men som undrar hur man ska kontrollera det: hur sjutton vet man att man använt 0,28 kg7kvm? Väger man upp motsvarande vikt och mäter volymen och sedan säkerställer att den volymen är använd. Jag menar, man kan ju inte ta det "på en höft", inte ens som erfaren hantverkare - där är ju 0,28 kg en alldeles för exakt mängd...
 
Angel_of_Death skrev:
Väger man upp motsvarande vikt och mäter volymen och sedan säkerställer att den volymen är använd.
Jupp. Man vet ju kvadraten och hur många kilo tätskikt man har köpt, så det är lätt att göra en överslagsberäkning och se att man har fått på minst angiven mängd.
Vill man vara riktigt noggrann så kan man ju väga spillet också.
 
Man börjar ju undra om det över huvud taget finns seriösa badrumsfirmor... detta är andra badrummet i rad som strular pga hantverkare. Kommer aldrig mer att kunna lita på någon känns det som.

Jag sitter och studerar bilder för att lista ut om han verkligen har använt VS 20 eller om han bara primat med utspädd sådan. Jag ser på bild att han slaskar med utspädd sådan och bara 10 minuter senare ser man att han sätter skarvremsor med VS30. Svårt att hinna med att behandla med outspädd VS20 då...

Han får förklara sig imorgon helt enkelt.
 
optimum
Omöjligt efter 10 minuter.

Enligt LIP:s monteringsanvisningar så är torktiden för VS20 första lagret 30 minuter och för andra 40 minuter.

Man ska rolla eller stryka minst två lager och skall vara outspädda.
Andra lagret stryks vinkelrätt mot föregående.

Var även och läste på min 12kg dunk LIP VS20 som skall användas i mitt badrum.

mvh Roland
 
Som sagt, imorgon kommer de hit så då ska jag kolla upp deras version.
Om de på nåt sätt kan visa att de lagt på VS20 i tillräcklig mängd och på rätt sätt så får de fixa hörnremsor, rörmanschetter och bubblor och glipor och sedan lägga ett nytt lager VS30 på. Detta är OK enligt LIP (ringde dem).

Om de inte kan bevisa att de lagt VS 20 så blir det till att börja om ovanpå nuvarande tätskikt med VS20 och sedan ett lager VS30 som skydd.

Enligt LIP har de testat med först VS 30 och sedan VS 20 istället för tvärtom som det ska vara. Blir tydligen lika ångtätt. Sedan bör man för säkerhets skull lägga ett extra lager VS 30 ovanpå för att skydda VS 20:n.
 
BiFuel skrev:
Hur är det med primer - ska man alltid ha det? I monteringsanv står att VS20 ska användas för sugande underlag men räknas flytspackel och humid board dit?

Hörnremsor och rörmanschetter verkar saknas men allt sånt är i den del av badrummet som inte är nära duschen. Hur allvarligt är det då?
Mycket allvarligt då det är utsatta ställen ändå och ditt badrum är inte fackmässigt utfört utan dessa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.