Fast på BKR:s lista finns både VS30 och VS30 med VS20. Dock står att enbart VS30 inte klarar 1 miljon s/m. Jag fattar dock inte om det måste vara det i mitt fall. När jag läser på Boverkets regler får jag det till att det måste vara så när fuktkänsligt material stängs in mellan två vattentäta skikt, t.ex tätskiktet och byggplast i vägg. Mitt hus har dock ingen plast nånstans.

Hjälp! Vad gäller egentligen?!

Dock står följande på LIP:s hemsida angående VS30:
"För intensiv och varaktig fuktbelastning i våtutrymmen av våtutrymmen av väggar och golv före uppsättning av keramiska beklädnader. Vid krav som uppfyller BBVs branschregler används LIP VS 30 system 17."

Enligt LIP själva är systemet med andra ord INTE godkänt utan VS20. Om man vill följa BBV vill säga...
 
Vad gäller din rördragning är det som ACME skriver, rätt vid duchen men fel vid handfatet så där skulle de nydragna rören till duschen också gått "inne i väggen" och ner genom golvet på samma sätt som vid duschen.
Precis som de inkommande egentligen helst skulle flyttats in i väggen... :surprised:

LIPs system som är godkänt efter att kraven på ånggenomgångsmotstånd kom till kräver VS20 innan VS30.
Förr räckte det dock med VS30 och endast vanlig primer 54 innan detta.
 
OK, då är jag med på hur duschrören skulle gått men om ingående rör flyttats in i väggen hade man fått skarva dem i väggen vilket inte är tillåtet. Alternativt dra om vattnet i halva huset vilket inte var aktuellt. Vi var beredda att ha utanpåliggande rör men det tyckte inte rörisen var nödvändigt.

Vår lösning är dock acceptabel enligt försäkringsbolaget eftersom det inte är i närheten av duschen.

De krav vi pratar om är de från 1 juli 2007, eller hur?
 
Exakt... och för de som inte orkar kolla upp det så är här ett enkelt utdrag... ;)

Arbetsgång:
Förbehandling.
På sugande underlag grundas ytan med LIP VS 20 Ångspärr som spädes med 5 delar vatten (1:5) alternativt kan LIP Primer 54 användas som spädes med 3 delar vatten (1:3).
Rolla eller pensla ytan med ca 160 g/m² VS 20 Ångspärr.
Behandlingen upprepas tills den totala materialåtgången är ca 280 g/m².
Montera LIP VT Fiberremsa. Remsan monteras i blöt VS 30 tryck fast, arbeta bort veck och luftblåsor. Därefter behandlas förseglingarna ytterligare en gång med LIP VS 30.
Behandla hela ytan med ca 750g/m² VS 30 Membrantätskikt.
Behandlingen upprepas tills den totala materialåtgången är ca 1500 g/m
 
Tack alla för er hjälp hittills! Jag hoppas att ni håller er kvar dels så att jag kan få stöd och dels så att ni får höra hur denna historia slutar ;)
 
Angående max 24h mellan VS20 och VS30 så tror jag inte att det är så blodigt. Den förklaring jag fick till tidsgänsen var att man är rädd för att få för mycket damm på ytan innan VS30 målades på. Man räknar då med att badrummet kan ligga i en lägenhet som totalrenoveras så att det finns mycket damm under arbetet med tätskicktet.

Kolla gärna med LIP.
 
Precis som med vanlig vidhäftningsprimer som ska spacklas på inom 24h.
 
Liten uppdatering - badrummet är nu i det närmaste klart. Nån liten rörmokarbit kvar bara.

Kort sammanfattning (jag skriver längre sen): VS20 användes i tillräcklig omfattning innan VS30 så den biten verkar OK. Sedan åtgärdades vissa av de andra felen och ett extra lager av VS30 lades på för att säkra att det inte var för tunt.

Dock har jag aldrig i hela mitt liv blivit så illa bemött som av denna firma. När jag ringde för att kolla om vi kunde gå igenom de missar i tätskiktet jag hittat blev han förbannad och jag blev fullständigt utskälld i telefon. Han påstod att jag varit och petat i detaljer ända från början och terroriserat dem med kamera utan att fråga om lov (i mitt eget hem...) och att om han vetat hur jag var skulle han aldrig ha tagit jobbet från början. "Du är hemsk!!" fick jag höra. Bra kundvård? Seriöst bemötande? Grejen är att om inte de hade gjort några uppenbara felaktigheter i början så hade jag aldrig börjat kolla upp resten...

Som tur var lyckades jag hålla mig relativt lugn och när vi kom hem fick min sambo ta diskussionen med honom. Allt "löste" sig och de kommande dagarna var han som vanligt och låtsades som ingenting. Inte ett ord om att han burit sig illa åt eller så. Han verkade snarare tycka att det var jag som burit mig illa åt som ifrågasatte hans yrkeskunnande.

Mer om detta och mer om slutresultatet kommer senare.
 
Precis det beteendet har jag såååå svårt att förstå...
Sådana s.k hantverkare kan inte bli långlivade på marknaden...
 
Uppenbarligen blir de det...

Grejen är att hade jag inte varit hemma pga pappaledighet hade jag ju inte sett alla tokigheter utan troligen varit en i raden av nöjda kunder.

Fast det är klart, lasset med sopor som de lämnat i carporten och utanför huset, det kvaddade stupröret som de inte nämnt, gips och kakel i buskar och rabatt mm hade jag ju märkt ändå :rolleyes:

Sedan kan jag tycka att man åtminstone stämmer av med kunden att allt anses vara klart innan man skickar fakturan. Vi fick den samma dag som rörmokaren kom hit för att göra klart allt (pga att JAG fick ringa och tjata på dem för att inte stå utan badrum en helg till... vår hantverkare hade bara meddelat dem att kaklingen var klar).

Ååh, vad jag skulle vilja citera deras hemsida men då avslöjar jag vilka de är. Vill ha allt klart först. I ungefärliga ordalag står i alla fall att de lever på sitt rykte och att nöjda kunder är det allra viktigaste för dem... :D
 
Redigerat:
Otroligt att sådana kan överleva...

Bara att beklaga men hoppas slutresultatet blev ok ändå...
 
De blev ju varmt rekommenderade av kakelfirman här i "stan" men jag ska nog ta ett snack med dem och visa lite bilder...

BKR bad mig ju dessutom "ta honom i örat från oss" då han påstår att det var det dummaste han hört att man inte får ha andra rörgenomföringar i golvet än duschavlopp och toalett :)
Det var förresten då jag började kolla allt de gjorde i badrummet.

Det är ju inte så övertygande argument när han säger att bland annat att veck och blåsor på remsor är "piss i havet" och att det "säkert inte händer något" med sånt.
Angående remsor vid dörrfoder etc säger han att det inte behövs och att det aldrig kommer att hända nåt där. BBV säger annat tycker jag, men vad har jag för kompetens att bedöma det? ;)
 
optimum
BiFuel skrev:
De blev ju varmt rekommenderade av kakelfirman här i "stan" men jag ska nog ta ett snack med dem och visa lite bilder...

BKR bad mig ju dessutom "ta honom i örat från oss" då han påstår att det var det dummaste han hört att man inte får ha andra rörgenomföringar i golvet än duschavlopp och toalett :)
Det var förresten då jag började kolla allt de gjorde i badrummet.

Det är ju inte så övertygande argument när han säger att bland annat att veck och blåsor på remsor är "piss i havet" och att det "säkert inte händer något" med sånt.
Angående remsor vid dörrfoder etc säger han att det inte behövs och att det aldrig kommer att hända nåt där. BBV säger annat tycker jag, men vad har jag för kompetens att bedöma det? ;)
Om BKR inte tyckte detta var ok så borde de väll plocka bort firman från sin lista över behöriga företag.
Vilket trams "ta honom i örat", plocka bort dem från att göra mer skit åt andra.

De bilder du visat förpassar firman till obehörig och rör det sig om en enstaka hantverkare på den firman så har de själva noll koll på vad som sker.

Förresten, hur gick det med rörgenomföringarna? Har du dem fortfarade kvar så att de kommer upp ur golvet?

mvh Roland
 
Ja, rören kommer upp ur golvet men med en liten gjuten klack runt.
 
Vad är idén med den här klacken och vad är anledningen till att rören inte får komma upp ur golvet? Att de inte får det i mitt i duschen eller nånstans där man spolar vatten över golvet fattar jag men under handfatet? Där borde väl det rör som går genom golvet vara det med största risken att börja läcka och då hjälper ingen klack.

Frågar delvis av eget intresse eftersom mina rör är ingjutna i plattan och inte flyttas till väggen så lätt - ffa inte utan skarvar och sånt som jag skulle gissa gör risken större och inte mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.