Det var ju dylika jag menade. Samma typ men modernare och såklart typprovade och godkända enligt dagens regler.

Ah, läste lite slarvigt.

Men jag fortsätter grubbla som en dåre.

Klämringskopplingar i vägg med inspektionslucka från angränsande rum (med/utan larm).
Klämringskopplingar i vägg, fuktspärrat och med skvallerrör (fult med skvallerrör).
Dra nya rör från källaren, finns massa gamla Securex, annars skarva 16 till 15 el.12.
Och då med Prisol eller RiR. Och vilken sort RiR i så fall. Sheisse.
Skulle behöva en röris, men vågar ta mig tusan inte ta hit någon okänd.
Och massa stålars på det.

Bestämt att köra med nya rör. Nu skruvade jag ner OSB-panelerna i tvättstugan, får bli Prisol därifrån upp, kanske utanpåliggande längs en vägg i badrummet, till toa, tvättställ och badkar och vattenutkastare, separat till dusch som är på motsatta sidan.

• Nya vita rörinstallerade längs med taket i ett badrum med delvis synlig dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya rörinstallationer synliga i taket ovanför vita skåp i renoverad tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varför prisol då om du ändå ska gå hela vägen? Då är det väl bättre att gå på nån modern lösning.

PEX/RiR är ju rena djungeln och dubbelt så dyra kopplingar, eftersom jag bara ska dra några meter och känner mig hyfsat säker på att hantera vanliga klämringskopplingar koppar-koppar, verkar det vara ett bra alternativ med prisol.
Utöver dyra kopplingar ska det vara väggdosor och infästningar och allt möjligt special ur samma system, en miss så följer man inte säker vatten.
Med prisol är det vilda västern, några spikar, galvband och två hål cc 160 i en regel.
Har i och för sig funderat kring att dra pex 12mm i befintliga 16mm kopparrör som, men det är väl inte godkänt?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Staffans2000
Joxa inte till det!

Ta Prisol som du tänkt dig. Lättare och mer oömma rör får man leta efter.

Efter några dagars muskelövningar är prisolrören på plats, det blev sju stycken (dusch, bad, tvättställ toa) från källartaket till badrummet istället för att bara dra fyra (och dra utanpåliggande).
Har nu lite ångest över att jag misshandlat rören, kanske för snäva böjar (bockar både för hand och med icke för prisol avsett skitbockningsverktyg från Jula, där släpskon gjorde repor i plasten.
Är ju lite trångt med 90-grader i 70-vägg om man vill ha ordentligt fast genom kortling. Och så trycker man lite för hårt så böjs röret vid "utgångshålet" i kortlingen i väggen. Och sen ska det böjas runt i källartaket för att få ihop det. Om man inte är dumsnål som jag kan man använda fler kopplingar för att slippa massa jobb i källartaket, å andra sidan är det inte dumt med så få kopplingar som möjligt.

Nåja, i nästa liv har jag bättre koll på läget.

Staffans2000
Det gick säkert alldeles utmärkt. Det du beskriver, är en västanfläkt mot hur rören kan behandlas utan att börja läcka. kopplingar för att underlätta, är till för amatörer. Kunniga rörläggare använder så får som möjligt. Skräckexempel på överdrivet kopplingsanvändande finns numera i överflöd, sedan rörläggarna gick direkt ifrån Legoklossarna till presskopplingarna.

Staffan

Får man inte bygga in hårdlödda rörkopplingar?

Nej, inte i tappvattensystemet.

Ok. Trodde bara att det var skruvade och klämkopplingar förbudet gällde.

Säker vatten är tydlig med att alla fogar är förbjudna oavsett typ.

Tappvattenledningar
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar.

Nu har jag inte läst alla regler i detalj men finns det nå klara regler i när de inte längre är applicerbara? Gäller de bara vanliga hus/villor när det är normala försäkringar det handlar om? Eller är det samma lika oavsett var det byggs? En simhall tex när det kan vara 14 duschar på en plats. Får det inte vara skarvar i väggar där heller? Större kommersiella fastigheter? Känns ju nästan som det vore omöjligt att bygga utan nån som helst skarv på sina ställen.

Rent tekniskt är det inte förbjudet att ha skarvar eller att ha dom i väggen, men då måste du bygga en tät låda runt skarven med ett korrekt draget skvallerrör.

Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten enkelt kan upptäckas.

Fogar ska placeras i rum med vattentätt golv, i fördelarskåp eller i särskilda inbyggnader. I utrymme med vattentätt golv kan fogar också placeras ovan demonterbart undertak eller i dränerat fördelarskåp i tak

Reglerna i sig är inga lagkrav (även om dom har sitt ursprung i BBR's regler och allmänna råd), utan är mer än överenskommelse mellan branschen och försäkringsbolagen.
Du eller kommunen får bygga hur som helst, men kan då inte räkna med full ersättning från försäkringen om nånting händer.

Försäkringsbolagen ställer krav på att
VVS-installationerna är utförda enligt
de branschregler som gällde vid installa-
tionstillfället för att försäkringen ska gälla
fullt ut. VVS-installationer utförda enligt
branschreglerna Säker Vatteninstallation
är att betrakta som fackmässiga. Detta
gäller för alla installationer: nybyggnad,
ombyggnad och reparation.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.