Krilleman
Jag misstänker start att detta måttet inte håller 60mm c/c.

Dessutom ligger rören snett i genomföringen.

"Big red flag" för att det inte är korrekt...

Med andra ord icke korrekt förankrade rörgenomföringar.

Rörgenomföringar med misstänkt felaktigt c/c-mått och sneda rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
T tank77 skrev:
Och?

Vad jag kan se verkar TS rör vara 5-6 cm från vägg och 40mm cc var godkänt när TS badrum gjordes.
Jag tolkar det som att inga rörgenomföringar oavsett hur dom är gjorda är godkända i duschen förutom undantagen och dom är vad jag kan se samma från 2016.

Sen frågor han bara om det är godkänt och inte enligt vem och vad det ska vara godkänt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Tolkar jag fel?
När ditt badrum byggdes, gjordes det fel. Rörgenomföringar i våtzon 1 är inte tillåtna till annat än blandare. Sker det ändå en genomföring som till ett badkar ska det åtminstone ske på ett bättre sätt än det du har idag, som framtagna genomföringsbrickor. Det är inget du kan göra för att få det "godkänt" tyvärr. Det du däremot kan göra är att göra det så säkert som möjligt. Kommer det hamna direkt i vattenbegjutninen?
 
T tank77 skrev:
Jo, det är klart att det är godkänt med rörgenomföringar i zon 1. Hur tror du annars man skulle få vatten till duschblandaren?
Jag gillar absolut inte att gå emot dig och dina åsikter för du brukar ju faktiskt ha stenkoll men tyvärr i detta fallet så får det inte komma ut rör på detta sätt...

Endast till...
- Direktkopplade blandare för dusch eller badkar.
- Rör för slangkoppling av kabin eller badkarsblandare men då speciell genomföring.
- Eller genomföring minst 2m från golvet.

Så att ta bort badkaret och göra en dusch i hörnan med utanpåliggande rör från dessa ventiler upp till en blandare medför ju risker om inte det är riktigt ordentligt tätat runt rören och det är tyvärr inte godkänt.

Svårt och se på bilden men det ser ju egentligen inte ens ut att vara godkänt för att slangkopplas till badkaret som det verkar vara idag.
 
J
T tank77 skrev:
Jo, det är klart att det är godkänt med rörgenomföringar i zon 1. Hur tror du annars man skulle få vatten till duschblandaren?
"Direkt anslutning till kar- eller duschblandare" är det som är godkänt i duschutrymme.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag gillar absolut inte att gå emot dig och dina åsikter för du brukar ju faktiskt ha stenkoll men tyvärr i detta fallet så får det inte komma ut rör på detta sätt...

Endast till...
- Direktkopplade blandare för dusch eller badkar.
- Rör för slangkoppling av kabin eller badkarsblandare men då speciell genomföring.
- Eller genomföring minst 2m från golvet.

Så att ta bort badkaret och göra en dusch i hörnan med utanpåliggande rör från dessa ventiler upp till en blandare medför ju risker om inte det är riktigt ordentligt tätat runt rören och det är tyvärr inte godkänt.

Svårt och se på bilden men det ser ju egentligen inte ens ut att vara godkänt för att slangkopplas till badkaret som det verkar vara idag.
Tack för svar! Känns som att det blir till att undersöka om det hela egentligen är godkänt från början. Att få in vår efterlängtade dusch verkar ju tyvärr få vänta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.