6 897 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Röklukt från grannen i min garderob, hyreslägenhet.
Hur ser din ventilation ut ??
Jobbade med fastigheter på 90 talet, och vi fick många klagomål på lukt från grannar, och det var i huvudsak 2 problem.
Igensatta tilluftventiler.
Granne som monterat köks/badrummsfläkt.
Jobbade med fastigheter på 90 talet, och vi fick många klagomål på lukt från grannar, och det var i huvudsak 2 problem.
Igensatta tilluftventiler.
Granne som monterat köks/badrummsfläkt.
P problems skrev:Hej,
För ett år sen flyttade en kedjerökare in i lägenheten bredvid min. På en gång började min lägenhet lukta rök, vi snackar om nivåer i klass med rökrum. Har fönstret i vardagsrummet öppet året runt annars går det inte att vara i lägenheten.
Letade och hittade att det mesta verkar komma in via en garderob i vardagsrummet. Det är en gammal trävägg där med ca 20 cm mellanrum till betongväggen. Ringde vaktmästaren och han kunde absolut ingenting, alternativt var helt ointresserad. Sa att det inte finns något bakom träväggen och att det inget finns att göra. Surt att betala hyran när det luktar så illa, och temperaturen i min lägenhet är nere på 18C pga det öppna fönstret.
Så jag testade med rökpenna bra resultat, se bifogat klipp. Så där ser det ut längs hela träväggen i garderoben.
Tips på vad jag kan göra? Misstänker att grannen har byggt in en köksfläkt eftersom det kan lukta matos därifrån, men jag kan ju inte gå in i hans lägenhet och plocka bort fläkten. Alternativen är antingen isolera själv eller be hyresvärden göra något åt det. Inte så hoppfull om det sista.
Då problems alltid har fönstret i vardagsrummet öppet måste orsaken ligga i att grannen skapar övertryck i väggen, kanske via läckande skarv/anslutning till fläktförsedd imkanal annars skulle problemet med den luftläckande väggen endast kunna uppkomma då fönstret vore stängt.Isakare skrev:
Har gjort rent tilluftventilerna och har fönstret öppet. Misstänker dock monterad köksfläkt eftersom det ofta också luktar matlagning från garderoben.Isakare skrev:
Säg till hyresvärden att de får ta bort panelen och täta ordentligt. Kan inte vara så svårt problem tycker man. Vill de inte så fråga om du får göra jobbet själv och de kompenserar dig. Vill de inte detta heller så fråga om du kan göra det helt själv.
ser din tråd är från 2020 har samma problem här granne brevid röker, hur löste ni det. hyresgästföreningen ger jag inte ett skit för trots 85 kr /månad. Inte min hyresvärd heller.ricebridge skrev:Det där har man ju varit med om... bläääähhhh
Om du säkert kan säga att stanken kommer in via otätheter kan du visserligen sätta en silikonsträng i denna. Om den däremot kommer in via ventilationen kan du inte göra något själv.
Men jag menar att detta är ett solklart fall för hyresvärden enligt Jordabalken 12 kap. 25 §. Denne skall ovillkorligen ta itu med din granne, både för att han förstör din boendemiljö och för att kedjerökning utsätter hans egen lägenhet för skador som måste saneras. Ta hjälp av Hyresgästföreningen eller advokat om hyresvärden inte ger med sig.