Aha, kamin?
Jag kör öppen eldstad (Dvs betydligt större behov av drag - för att slippa inrökning) och söker en lösning som ”automagiskt” drar igång en rökgasfläkt som körs så länge det är varmt i skorstenen...

som alternativ göra justeringar i eldstadens inre kupa enligt div olika tips jag hittat - men ej kvalifiserat.

Eller vad menar du med kamin? Kan väl endast behöva rökgasfläkt om du valt att ha aktivt undertryck i huset (av div. orsaker) alternativt lång horisontell kanal vilket ska skapa problem med ”en kall luft-propp”.
E

A
De är en i glas/ gjutjärn/ täljsten med ett spjäll under. Vet inte hur du ska lösa att den startar på automatik. Men jag drog styrningen så den är lätt att justera om man vill.

Hittat vad jag sökte som styrning:

Trådlös tempgivarr under rökgasfläkten,
inbyggd arbetsbrytare, snygg display vid eldstad. Om jag läst rätt går den igång av sig själv när det blir varmt - men kan startas manuellt för enklare tändning. Stänger av sig själv, mm

exodraft EW41. Bäst bilder på komponenterna hittade jag på Youtube.

Nu ska jag bara köpa en fläkt också, återkommer efter installation (som jag gör själv... som så ofta...)

Den finns i inlägg #3 (y)

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Den finns i inlägg #3 (y)
Ibland går man över ån för vatten...
Tack

Vart det någon av er som använt den utgående signalen (sluten/öppen vid drift) från Exodraft EW41, dvs för trådlös styrning. Dvs enheten som är ansluten till själva rökgasfläkten? Jag tänkte använda den i syfte att justera det snart nyinstallerade FTX-systemet.

(Trådlös styrning fungerar mycket bra, har den "svarta mottagaren". Även appen till denna fungerar bra - då slipper jag ha lådan synlig vid eldstaden. Kört i 2 år nu. Toppen!)

Exodraft EW41 power unit med sensor och rödgul kabel samt vit kontakt för rökgasfläktstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.