Elda i spisen så att skorstenens kanal blir riktigt varm , tag bort huven så du kommer åt..tag med dig en liten påse sågspån ,,, tag lite torr sågspån i handen strö ner lite, i en kanal åt gången ,, faller sågspånet ner är kanalen OK,, men om sågspånet kommer upp igen så har du ett värmeläckage till den kanalen.. så gjorde jag när jag kollade min skorsten ... men var försiktig då du är på taket..
Eti

Jag hade tänkt fråga om det fanns ett enkelt sätt att kolla skorstenen då jag har samma problem, och så har du etiol redan beskrivit ett bra tillvägagångsätt! :D Detta ska jag testa!

etiol skrev:
Elda i spisen så att skorstenens kanal blir riktigt varm , tag bort huven så du kommer åt..tag med dig en liten påse sågspån ,,, tag lite torr sågspån i handen strö ner lite, i en kanal åt gången ,, faller sågspånet ner är kanalen OK,, men om sågspånet kommer upp igen så har du ett värmeläckage till den kanalen.. så gjorde jag när jag kollade min skorsten ... men var försiktig då du är på taket..
Eti
Stort tack Eti!

Jag hade liknande problem när jag satte kupa på skorstenen. Den hindrade röken från att stiga. Jag antar att röken svalnade och sjönk ner i ventilationskanalerna. Jag har en annn konstruktion på kupan men jag förlängde rökkanalen med en plåtkrage så den går rakt igenom övriga kupan. Nu funkar det skitbra.
En rökkanal ska alltså inte ha några hinder på vägen.

Dessa huvar är mer ett skydd för att undvika frostsprängningar på vintern.
Den kanal som jag använder till pannan har jag förlängt med ett rör på 40 cm. Detta gör att röken kommer högre över pipan och vinden tar lättare röken bort från huset .. Tidigare så föll röken bara ner över taket och stannade kvar mycket längre runt huset. Ventiler som sitter i ytterväggarna blir då också stora rök bovar . Dessa sitter högt och då röken faller så kommer röken lätt in den vägen. Så dessa ventiler har jag tagit bort... Att ta kall uteluft direkt till förbränningen via ett rör är helt fel. Denna kalla luft kyler kraftigt ner elden och du får elda med mera ved bara för att hålla värmen i brasan. Detta är Inget som jag vill rekommenderar.
Ser med nöje fram emot ditt test av rök kanalerna.
Vänligen Eti

Jag oavsett vilket ringt sotaren för en provtryckning, är det en läcka på fel ställe så kan det gå illa.

etiol skrev:
Att ta kall uteluft direkt till förbränningen via ett rör är helt fel. Denna kalla luft kyler kraftigt ner elden och du får elda med mera ved bara för att hålla värmen i brasan. Detta är Inget som jag vill rekommenderar.
Beror väl på förutsättningar och vad det är man vill uppnå. Nu kanske detta inte är helt jämförbart, men när jag gjorde militärtjänst i övre norrland så tog vi med extra kaminrör på vinterövningarna, och lade ett rör för uteluft fram till under vedkaminen. På det sättet drog det inte så mycket kall luft genom tältväggen och det blev mycket varmare inne i tältet.

Hej Kanstrup..
Har huven på skorstenen varit där innan också då ni eldade eller är den nyligen monterad ??
När ni eldar ,,Hur beter sig röken då .. faller den ner över taket eller stiger den upp från skorstenen.. ??
Vänligen
Eti

etiol skrev:
...... Att ta kall uteluft direkt till förbränningen via ett rör är helt fel. Denna kalla luft kyler kraftigt ner elden och du får elda med mera ved bara för att hålla värmen i brasan. Detta är Inget som jag vill rekommenderar.
Vänligen Eti
Som b8q är inne på; det beror väl på vad du har för eldstad och vad du vill uppnå. Genom att ta luften från rummet till förbränningen så drar du ju in en massa kall luft i rummet som måste värmas upp. Helt okej för en mysbrasa men om du skall värma upp huset så är det förkastligt att ta luften från rummet. Det är ju att elda för kråkorna.
Jag kan inte tänka mig att det är så stor skillnad på att dra in luft som håller minus fem i brasan jämfört med plus 20. Slocknar elden då så har man andra problem.

Redigerat:
F
Inte så att takfirman "glömt" nåt i skorstenen? Tex en plåtbit eller lite gammal takpapp eller nåt liknande.

I så fall mera troligt att det är något med vingar, en kaja eller en uggla. Vanligt att dessa kryper ner och sen inte kan komma upp igen.. Och då kan det bli rök i hela huset... Har haft detta problemet också...
Eti.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.