Nissens. Har inte löst så speciellt mycket, men ser att du inte är en förespråkare för Husqvarna?
 
Nissens
MalZon MalZon skrev:
Nissens. Har inte löst så speciellt mycket, men ser att du inte är en förespråkare för Husqvarna?
Har inga åsikter om Husqvarna som märke, men eftersom jag stod och valde mellan Husqvarna och andra märken och valde bort HUsqvarna eftersom de har en del svagheter som andra inte har så vet jag ju en del om dem.

Då känns det lite lustigt när någon här säger att HQ är outstanding, och samtidigt klankar ner på andra märken utan att de vet så mycket om dem.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Nej, eftersom den behöver så lite klipptid så är den programmerad att inte klippa de tider jag vill ha gräsmattan fri från klippning. Typ helger och utanför arbetstid. Skulle man vilja stoppa den manuellt utanför de tiderna så trycker man in en knapp på laddstationen eller använder appen.

Så, för mig är värdet stort att klipptiden är så kort som möjligt. På den tiden jag låter Robomowen klippa hinner den ändå med att hålla gräset väldigt snyggt.

Gräsmattan är ju ändå i första hand till för att användas… det är bättre att gräsmattan är tillgänglig för mig så mycket som möjligt än att roboten lägger beslag på den…
Ok, och vi med HQ kan vara på gräsmattan medans det klipps. Känns smidigare.

Nissens Nissens skrev:
Då måste du ha en mycket liten klippare om du inte ser den. Och du behöver inte heller hålla gräsmattan fri från prylar under de långa klipptiderna? Många vittnar ju om att rakbladen är känsliga, äve här i tråden nämns det.

Nej, någon guidekabel behövs inte eftersom den utnyttjar kantkabeln, precis som den gör vid kantklippningen.
Jag har inte ögon i nacken.

Och angående prylar i gräsmattan så är jag till att börja med en sådan som anser att man kan hålla ordning där oavsett om man har en robotklippare eller inte. Men det är inga problem att lämna något större än en tennisboll ute för det kör inte klipparen över. Och om man skulle glömma något mindre så är det sällan en katastrof eftersom rakbladen är så snälla jämfört med fasta knivar.

Vilka har vittnat om att de är känsliga förresten? Jag tycker det enbart är du (utan erfarenhet) som påstår det medans alla som faktiskt har en HQ är enstämmiga i att de INTE är det. Ska du inte ge upp snart?

Och jag vet att man inte behöver en guidekabel, det gör man inte på en HQ heller för den delen. Men skillnaden är stor i hur lång tid det kan ta för att hitta in till laddaren. I min fars installation skulle det i värsta fall innebära ca 700 meter om den skulle följa begränsningskabeln jämfört med mindre än 100 i värsta fall om den följer guiden. Nu är det inte så kritiskt för den klipparen eftersom den har en ladd/klippratio på 7.8 jämfört med din som har 0.6 :sweat:

Nissens Nissens skrev:
Nja, stör mig kanske mer på deras affärsmodell.
Men främsta skälet var det praktiska. Att inte behöva pilla med byte av rakblad, samt att förr eller senare ligger ett sådant i gräsmattan..
Som sagt, jag har aldrig varit med om att ett blad gått sönder och har aldrig hört om det heller i min bekantskapskrets med runt 10-talet HQ-klippare. Det är sannolikt bara ett problem om man köper extremt billiga knivar.

Jag tycker inte det är pilligt att byta. Max fem minuters jobb. Det låter jobbigare att hålla på att slipa knivarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har inga åsikter om Husqvarna som märke, men eftersom jag stod och valde mellan Husqvarna och andra märken och valde bort HUsqvarna eftersom de har en del svagheter som andra inte har så vet jag ju en del om dem.

Då känns det lite lustigt när någon här säger att HQ är outstanding, och samtidigt klankar ner på andra märken utan att de vet så mycket om dem.
Ok. Nämn svagheterna?
 
Nissens
R RoAd skrev:
Ok, och vi med HQ kan vara på gräsmattan medans det klipps. Känns smidigare.



Jag har inte ögon i nacken.

Och angående prylar i gräsmattan så är jag till att börja med en sådan som anser att man kan hålla ordning där oavsett om man har en robotklippare eller inte. Men det är inga problem att lämna något större än en tennisboll ute för det kör inte klipparen över. Och om man skulle glömma något mindre så är det sällan en katastrof eftersom rakbladen är så snälla jämfört med fasta knivar.

Vilka har vittnat om att de är känsliga förresten? Jag tycker det enbart är du (utan erfarenhet) som påstår det medans alla som faktiskt har en HQ är enstämmiga i att de INTE är det. Ska du inte ge upp snart?

Och jag vet att man inte behöver en guidekabel, det gör man inte på en HQ heller för den delen. Men skillnaden är stor i hur lång tid det kan ta för att hitta in till laddaren. I min fars installation skulle det i värsta fall innebära ca 700 meter i värsta fall om den skulle följa begränsningskabeln jämfört med mindre än 100 i värsta fall om den följer guiden. Nu är det inte så kritiskt för den klipparen eftersom den har en ladd/klippratio på 7.8 jämfört med din som har 0.6 :sweat:



Som sagt, jag har aldrig varit med om att ett blad gått sönder och har aldrig hört om det heller i min bekantskapskrets med runt 10-talet HQ-klippare. Det är sannolikt bara ett problem om man köper extremt billiga knivar.

Jag tycker inte det är pilligt att byta. Max fem minuters jobb. Det låter jobbigare att hålla på att slipa knivarna.
Det verkar lite religiöst över din inställning i detta.
Om du tex läser inlägg #332 i denna tråden så ser du en med erfarenhet av Husqvarna säga något helt annat än det du hävdar. Båda kan inte ha rätt, och jag tror mer på den andra, för det verkar rimligt.

Det är möjligt att du lever ett liv utan hundar, barn eller annat som använder gräsmattan och sprider prylar omkring sig. I så fall kan du ju upplåta gräsmattan åt klipparen hela tiden. För mig funkar inte det. Jag uppskattar den korta klipptiden mycket.

Hade HQ haft kortare klipptid och riktiga knivar så hade jag sannolikt övervägt en sådan också.

Att slipa knivarna tar 10 minuter en gång vartannat år… och man behöver aldrig kolla att de är ok under säsongerna, det är aldrig värre skada än något jack.
 
Redigerat:
Nissens
MalZon MalZon skrev:
Ok. Nämn svagheterna?
De har liten klippbredd, vilket kräver dubbel klipptid.

De har rakblad istället för knivar, vilket gör att man får ha koll på dem ifall de behöver bytas under säsongen om de gått in i något olämpligt. I värsta fall kanske någon kan hamna i gräsmattan, men det är mest en farhåga.

De saknar kantklippningsfunktion.

De två första punkterna var väl de som fick mig att välja något annat.

Det var väl
 
R RoAd skrev:
Ok, och vi med HQ kan vara på gräsmattan medans det klipps. Känns smidigare.



Jag har inte ögon i nacken.

Och angående prylar i gräsmattan så är jag till att börja med en sådan som anser att man kan hålla ordning där oavsett om man har en robotklippare eller inte. Men det är inga problem att lämna något större än en tennisboll ute för det kör inte klipparen över. Och om man skulle glömma något mindre så är det sällan en katastrof eftersom rakbladen är så snälla jämfört med fasta knivar.

Vilka har vittnat om att de är känsliga förresten? Jag tycker det enbart är du (utan erfarenhet) som påstår det medans alla som faktiskt har en HQ är enstämmiga i att de INTE är det. Ska du inte ge upp snart?

Och jag vet att man inte behöver en guidekabel, det gör man inte på en HQ heller för den delen. Men skillnaden är stor i hur lång tid det kan ta för att hitta in till laddaren. I min fars installation skulle det i värsta fall innebära ca 700 meter om den skulle följa begränsningskabeln jämfört med mindre än 100 i värsta fall om den följer guiden. Nu är det inte så kritiskt för den klipparen eftersom den har en ladd/klippratio på 7.8 jämfört med din som har 0.6 :sweat:



Som sagt, jag har aldrig varit med om att ett blad gått sönder och har aldrig hört om det heller i min bekantskapskrets med runt 10-talet HQ-klippare. Det är sannolikt bara ett problem om man köper extremt billiga knivar.

Jag tycker inte det är pilligt att byta. Max fem minuters jobb. Det låter jobbigare att hålla på att slipa knivarna.
Jag köpte de vändbara extra hårda HQ-knivarna en gång. De flyger i bitar om de träffar en sten eller betongplatta. Men det är enda gången jag har haft sönder knivar på över tio år, trots att jag har en av de mest utmanande gräsmattor man kan tänka sig.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De har liten klippbredd, vilket kräver dubbel klipptid.

De har rakblad istället för knivar, vilket gör att man får ha koll på dem ifall de behöver bytas under säsongen om de gått in i något olämpligt. I värsta fall kanske någon kan hamna i gräsmattan, men det är mest en farhåga.

De saknar kantklippningsfunktion.

De två första punkterna var väl de som fick mig att välja något annat.

Det var väl
Medan jag köpte en HQ för att den är så tyst och för att den klarar branta backar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De har liten klippbredd, vilket kräver dubbel klipptid.

De har rakblad istället för knivar, vilket gör att man får ha koll på dem ifall de behöver bytas under säsongen om de gått in i något olämpligt. I värsta fall kanske någon kan hamna i gräsmattan, men det är mest en farhåga.

De saknar kantklippningsfunktion.

De två första punkterna var väl de som fick mig att välja något annat.

Det var väl
Klippbredden kan jag köpa, kunde absolut vart "bättre".

Föredrar blad framför hel kniv som roterar.
Bladen ger vika och ändrar rikting när de stöter mot nånting, en hel kniv se jag framför mig att hela klippbordet med motor får lite stryk varje gång. Så där ger jag absolut Husqvarna fördel.

Kantklippning... Njae, efter att ha sett kantklippning av t.ex. robomow så vill jag inte ha det som funktion. Har alltid fina kanter med Husqvarna så helt onödig funktion ändå.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
H
Har aldrig haft några knivar som går av.
Har både hund som bär ut saker och barn.
Det som är bra är att går bladet mot något så viker det undan utan att saker blir förstörda.

min klippare går tidigt på morgonen när vi jobbar och natt.
Bara för att kunna ha mattan fri när vi är hemma.

den är så tyst så det går bra att klippa på natten.
Stör ingen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
MalZon MalZon skrev:
Klippbredden kan jag köpa, kunde absolut vart "bättre".

Föredrar blad framför hel kniv som roterar.
Bladen ger vika och ändrar rikting när de stöter mot nånting, en hel kniv se jag framför mig att hela klippbordet med motor får lite stryk varje gång. Så där ger jag absolut Husqvarna fördel.

Kantklippning... Njae, efter att ha sett kantklippning av t.ex. robomow så vill jag inte ha det som funktion. Har alltid fina kanter med Husqvarna så helt onödig funktion ändå.
Nja, det är inte en hel kniv, det är två knivar som roterar åt var sitt håll, så de nackdelarna du tänkte på finns inte. Stålbladen är utformade som trianglar med tre skär vardera, inte som en ”propeller”.

Kantklippning var ingen ”tung” grej, men det är en käck funktion faktiskt.

Men jag tycker faktiskt att det är en väldigt viktig parameter att gräsmattan är fri från klipparen så mycket tid som möjligt.
 
  • Två roterande trekantiga gräsklipparblad märkta "Robomow".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses. Det här är ju i klass med ett Apple/Samsung-forum!

Gräsu Klippust kyrka av sista dagars heliga. Låt var och en bli salig på sin egen tro.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Olika personer har olika behov, man behöver inte tycka lika. Även om den politiska debatten brukar hamna i att man måste det, annars är man fel ute!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
De har liten klippbredd, vilket kräver dubbel klipptid
Fast detta kräver lite analysering för att avgöra om det ligger något i det du säger i praktiken:

Du klipper inte "på helger och utanför arbetstid" så då får vi fram att klipparen går 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan. Denna tiden är ni inte på gräsmattan.

Då kan vi räkna ut att din robomow klipper ca 4 av dessa av dessa 8 timmar. HQ hade klippt 6 av 8 (eftersom den bara behöver ladda en timme per 5 timmar). Spelar det någon roll egentligen?

Det är ju ändå jobbet som blir gjort under en "period" som är viktig, inte hur fort klipparen klipper när den väl är ute (eftersom ni inte rusar ut "mellan varven").
 
Redigerat:
Nissens
R RoAd skrev:
Fast detta kräver lite analysering för att avgöra om det ligger något i det du säger i praktiken:

Du klipper inte "på helger och utanför arbetstid" så då får vi fram att klipparen går 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan. Denna tiden är ni inte på gräsmattan.

Då kan vi räkna ut att din robomow klipper ca 4 av dessa av dessa 8 timmar. HQ hade klippt 6 av 8 (eftersom den bara behöver ladda en timme per 5 timmar). Spelar det någon roll egentligen?
Jag progammerar in vilka tider den inte får klippa, sedan använder den övrig tid när den vill. Den klipper den tiden den behöver, vilket är betydligt mindre tid än den har till förfogande. Om nu Hq klipper 6-8h så borde Robomow klippa 3-4 timmar.

Tex har jag programmerat att den inte skall klippa om det regnar, det kan ju begränsa tiden ytterligare för den. Men det finns god tidsmarginal ändå. Nu i pandemitider stänger man ju ofta av den manuellt, I semestertider eller när man av andra skäl vill ha tillgång till gräsmattan mer än vanligt så påverkar det inte klippningen nämnvärt. Klipparen hinner klippa den ändå.

Sedan kan jag väl tänka mig att risken för strul/ slitage etc ökar om drifttiden är dubbelt så lång för samma arbete… kanske får maskinen längre livstid kalendertidsmässigt med halverad drifttid?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.