För att förstå dom senaste sidornas diskussioner så finns det en video där många av dessa detaljer tas upp (ljudnivå, fast stor kniv/små ledade blad, avstånd till kaross, förmåga att klara föremål, högt gräs med mera).

Om man inte orkar kolla på hela den 12 minuter långa videon kan jag rekommendera följande tider:
2,00 Avstånd kaross-kniv Robomow
7,49 Avstånd kaross-kniv Husqvarna
2,33 Spår längs begränsningskabeln Robomow
2,42 Påkörning plastleksak stor kniv
8,10 Påkörning plastleksak små ledade blad
8,30 Påkörning nerslagen rundstav stor kniv mot små ledade blad
10,03 högt gräs Husqvarna mot Honda
10,45 ljudnivå olika klippare bland andra Robomow och Husqvarna
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Det där med spår utmed kabeln för Robomow är ett problem som inte finns längre. I programvaran kan man sedan några år välja att den inte går i samma spår, den varierar avståndet slumpmässigt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ja har man barn och leksaker eller annat liggandes i trädgården så är det ju rätt tydligt att man bör välja en robot med rakblad och inte stora knivar. Känns ju rätt farligt med stora knivar som roterar kan slå sönder både ett och annat.
 
R
Vi kanske kan sätta punkt för myten med rakblad i gräsmattan en gång för alla.
I min familj/bekantskapskrets samt hos mig så finns HQ i olika modeller samt Worx i olika modeller.
Alla med rakblad, inte en enda gång under 7 år så har jag upplevt/hört någon som fått leta rakblad i gräsmattan.
De viker som sagt undan om de träffar något som inte ska ligga på gräsmattan vilket kan orsaka ett hack i blad samt på saken som låg på gräsmattan.
Men aldrig nått blad som splittras.

Och mina och bekantas klippare går på tiderna när man jobbar, resten av tiden samt helger så står de parkerade i stationen.
 
R RalleB skrev:
Vi kanske kan sätta punkt för myten med rakblad i gräsmattan en gång för alla.
I min familj/bekantskapskrets samt hos mig så finns HQ i olika modeller samt Worx i olika modeller.
Alla med rakblad, inte en enda gång under 7 år så har jag upplevt/hört någon som fått leta rakblad i gräsmattan.
De viker som sagt undan om de träffar något som inte ska ligga på gräsmattan vilket kan orsaka ett hack i blad samt på saken som låg på gräsmattan.
Men aldrig nått blad som splittras.

Och mina och bekantas klippare går på tiderna när man jobbar, resten av tiden samt helger så står de parkerade i stationen.
Kör också med maskin med rakblad, Landxcape 812i. Wifi, ultraljudssensor, klarar visserligen bara 600m2 men det räcker för mig, dessutom billig, 5'. Inne på andra säsongen, inget splittrat rakblad trots träd som tappar kvistar/grenar titt som tätt. Går vardagar mellan 9-14, så den står i laddaren när barnen kommer hem från skolan.
Mycket nöjd med köpet!
 
K
Jag köpte en billig robotgräsklippare från Jula för tre år sedan. Den fungerar ju ungefär som husqvarna i filmen några inlägg tidigare... Känns smart med rakblad. Tycker ju att alla borde ha det.
 
nikasp
Svärmor fick en Gardena R40Li 2014 och den bara går och går. Jag har bytt batteri och sen knivar 1-2 ggr per säsong. De ser förvånansvärt fina ut trots att det ramlar ner grenar och äpplen på höstarna.

Det där med att rakbladsknivar går sönder och ramlar ner i gräsmattan måste vara en stor myt från de som säljer klippare med andra varianter. Det enda som händer är att de blir slöa om man aldrig byter. Oerhört tillfredsställande efter byte då det blir sjukt bra resultat. Och väldigt bra att den är så tyst så den knappt märks. Den får köra mellan 10-20 fyra dagar i veckan och håller gräset tiptop.

Gardenan köptes 2014 och får minimalt med tillsyn då varken jag eller svågrarna bor i närheten. Otroligt bra köp då svärmor är 81 år och inte orkar ta hand om trädgården som förut.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
G Gustav E skrev:
[media]
För att förstå dom senaste sidornas diskussioner så finns det en video där många av dessa detaljer tas upp (ljudnivå, fast stor kniv/små ledade blad, avstånd till kaross, förmåga att klara föremål, högt gräs med mera).

Om man inte orkar kolla på hela den 12 minuter långa videon kan jag rekommendera följande tider:
2,00 Avstånd kaross-kniv Robomow
7,49 Avstånd kaross-kniv Husqvarna
2,33 Spår längs begränsningskabeln Robomow
2,42 Påkörning plastleksak stor kniv
8,10 Påkörning plastleksak små ledade blad
8,30 Påkörning nerslagen rundstav stor kniv mot små ledade blad
10,03 högt gräs Husqvarna mot Honda
10,45 ljudnivå olika klippare bland andra Robomow och Husqvarna
Intressant video även om jag inser att den uppenbarligen är beställd av HQ. När jag ser jämförelsen mellan HQs klippare och robomow så sympatiserar jag med @Nissens när han säger att han inte vill vara på gräsmattan samtidigt som roboten.

Jag tror inte ens hen kan förneka att det är rätt stor skillnad i ljudvolym efter att ha tittat (för att inte tala om att robomow faktiskt känns lite farlig med sin storlek och de kraftiga knivarna så nära kanten).

Jag hade inte heller velat dela gräsmattan med den.

Något jag också inser är att den är så stor att den inte skulle kunna klippa på vissa ställen på vår tomt där HQ med lätthet kommer in. Klipparen är ju gigantisk.
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Såna där med fasta blad tycker jag känns för ruskiga om man har barn och djur på tomten. Hört om en som råkat klippa sig över tårna med vanlig gräsklippare och det blev ingen rolig historia.
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Vad händer om klipparen (med rakblad) kör på ett djur eller barn? Säg barnets hand eller kattens svans? Det kan inte vara helt ofarligt?
 
Jag har varit om splittrade rakblad, det var de som kom med maskinen efter att den servats hos en HQ ÅF, bara den gången, och jag är väl inne på omgång 20 av blad.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
nikasp
J JohanLun skrev:
Vad händer om klipparen (med rakblad) kör på ett djur eller barn? Säg barnets hand eller kattens svans? Det kan inte vara helt ofarligt?
Tror praktiska tester saknas men skulle inte vara aktuellt med spädbarn och robotklippare. De har ju inte någon särskild kraft eller massa och viker undan om de träffar grenar eller annat. Till skillnad mot en riktig tung kniv.
 
Nissens
nikasp nikasp skrev:
Såna där med fasta blad tycker jag känns för ruskiga om man har barn och djur på tomten. Hört om en som råkat klippa sig över tårna med vanlig gräsklippare och det blev ingen rolig historia.
Tror inte rakbladen är barnvänliga om det var det du tänkte.

Men risken är nog i stort sett obefintlig eftersom det sitter en ”kjol” med trycksensorer som stoppar klipparen så fort den kommer när något.

Har aldrig hört att någon blivit skadad av en robot oavsett knivtyp..
 
J JohanLun skrev:
Vad händer om klipparen (med rakblad) kör på ett djur eller barn? Säg barnets hand eller kattens svans? Det kan inte vara helt ofarligt?
Rimligen så blir det skärsår i fingrarna eller svansen. Men den klipper i alla fall inte av fingrarna eller svansen helt som klipparen med fasta knivar hade gjort.

Jämför i filmen hur klipparen med fasta blad klipper av en 20mm rundstav med den med fällbara blad rispar den.
 
H
Är väl en del djur som blivit skadade av robot klippare.
Men jag vet dock inte vilken modell på robot eller vilka knivar.

kvittar vilken robot modell som kommer, är skadan skedd så är det tragiskt för djuren eller vad det nu är som är i vägen av levande.
Men vill nog tro att skadan blir större med fast kniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.