Nissens
R RoAd skrev:
Ja men det kan vi ju vara överens om. Och då hoppas jag även att vi är överens om alla fördelarna med rakbladsknivarna. Som att de är överlägsna på att skära gräs, är skonsammare mot eventuellt kvarglömda saker i gräsmattan och att de är mer lättdrivna och därmed drar mindre energi?

Jag håller förstås med om fördelarna med dina "riktiga" knivar som t.ex. att om man orkar och kan slipa dem så håller de längre. Och att de säkert är effektivare om man måste klippa sly.



Ja man kan ju tolka det jag skrev som att man ALDRIG byter knivar för att de gått sönder eller så kan man ju visa upp lite förståelse för kontexten.

Xdigger skrev "Man bör byta knivar några gånger per säsong oavsett om du har saker på gräsmattan eller inte, både för gräsmattans och klipparens skull," varpå du svarade "Möjligtvis om man har rakblad istället för knivar, men har man riktiga knivar så håller de lika bra som på en ”vanlig” klippare".

Då förefaller det väl rimligt att jag pratar om de byten som uppmanas till p.g.a. slitage. Att man byter en TRASIG kniv och att rakbladsknivar KAN gå sönder har i.a.f. inte varit min mening att förneka. Kul anekdot: Den enda gräsklipparkniv jag fått byta p.g.a. den gått sönder är faktiskt en "riktig" på min förra motorgräsklippare, den sprack och höll på att träffa mig i benet. "Riktigt" kul.

Nu när vi rätt ut att bytena jag pratar om är de som görs för att behålla skärpan och att byten utöver det är väldigt ovanliga, har du någon kommentar till att du måste slipa din kniv lika ofta som vi byter för att den ska vara lika vass? Och att vi med rakbladsknivar kan strunta i att byta dem om vi inte bryr oss om klippkvaliteten.
Jag slipar vartannat år, och det tar typ 5 minuter…
Jag uppfattade det som att du byter betydligt oftare än vad jag slipar.

Oavsett, så har andra i tråden andra erfarenheter än vad du har, den enes erfarenheter är väl inte mer värda än någon annans..
 
R
Nissens Nissens skrev:
Jag slipar vartannat år, och det tar typ 5 minuter…
Jag uppfattade det som att du byter betydligt oftare än vad jag slipar.
Du missuppfattade tydligen vad jag skrev: Jag skrev att du lär behöva slipa din kniv lika ofta som jag byter om den ska vara lika vass.

Återigen är (den huvudsakliga) anledningen till att byta rakbladsknivarna så ofta är att de ska vara just rakbladsvassa och därmed skona både gräs och klippare. Jag kan också strunta i att byta knivar en sommar eller två, det har vi dessutom en användare här i tråden som gjort. Gräset lär fortfarande bli klippt men med ett betydligt sämre resultat.

Försök nu inte övertyga mig om att din kniv håller sig nyslipad mer än några veckor eller möjligtvis månader. Som du själv säger, dina knivar är ju lika bra som de på en "vanlig" klippare och de knivarna håller då inte magiskt skärpan i två år.

Nissens Nissens skrev:
Oavsett, så har andra i tråden andra erfarenheter än vad du har, den enes erfarenheter är väl inte mer värda än någon annans..
Jo jag har märkt att du verkar koncentrera dig på de få (eller är det bara en?) i tråden som upplevt problem med rakbladsknivar och fullkomligt ignorerar den majoritet som bara har gott att säga om dem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag säger att med ”riktiga” knivar så funkar det lika bra som på en ”vanlig” gräsklippare. Har du svårt att ta till dig det?

Upplysningsvis så har personer i tråden som har robotar med rakblad istället för knivar skrivit att de går sönder ibland. Jag väljer att tro på dem före de som hävdar att rakbladen alltid håller eftersom det låter orealistiskt.
Jag räknade på min robot, en kniv har gått sönder på min hq, och då är jag inne på 48 knivar i dagsläget sedan 4 år tillbaka.
Då gick inte kniven av utan den snurrade sig så den såg ut som en spiral. Boven var ett megaäpple som var stenhårt.

Du slipar väl knivarna på handmotorklipparen varje år? Det gör jag på min trots den klipper minimalt.

Nu har jag dock inte sett den på 2 veckor så får väl titta till honom imorgon :p
 
Rakbladsknivar är grejer de :)
 
  • Gilla
mlaf
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag kan också strunta i att byta knivar en sommar eller två, det har vi dessutom en användare här i tråden som gjort. Gräset lär fortfarande bli klippt men med ett betydligt sämre resultat.
Hur ser det här "betydligt sämre resultatet" ut undrar jag? :thinking:
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ser det här "betydligt sämre resultatet" ut undrar jag? :thinking:
Det syns på att topparna inte längre är jämt avskurna utan mer avslagna.

Grästrå jämförelse, ett nyklippt och ett slitet av gräsklippare på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för mig räcker det med att gräsklipparen inte behöver jobba lika hårt för att jag ska byta dem. Det lär spara på både motor och batteri.
 
  • Gilla
Nyalund och 2 till
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Idag påtalade frugan att jag återigen var ute och fixade något med gräsmattan och samtidigt konstaterade hon att jag i år, efter installation av robotgräsklippare, lagt ned mer tid på gräsmattan än jag gjorde innan vi skaffade roboten. Och så var det ju inte tänkt.

Så här är mina personliga erfarenheter efter 1 år med robotgräsklippare.

1) Se till att gräsmattan är robust nog för att hantera en robot, INNAN du installerar den. Roboten tenderar att riva och slita och böka runt, och är gräset inte robust nog så river roboten bort det, speciellt längs kantlinjen. Och det gäller ju också på delar som man har mossa på. Och sår man nytt så hinner det aldrig växa upp igen innan roboten är där och bökar igen. Och då får man skärma av den delen tills gräsmattan är robust nog, något som hade varit lättare att hantera innan installation.

2) Upp och nedförsbackar. Jag tvivlar inte ett dugg på att roboten faktiskt tar sig upp i de backar som den är specad för, men det innebär inte att den gör det problemfritt. Och dessutom skall den nedför samma backar. I uppförsbackar tenderar roboten att slira och i bland rotera lite lätt för att kunna ta backen "på skrå", vilket resulterar i mer rotationer och slitage. Och i nedförsbackar tenderar roboten att rutscha ned, tack vare sämre viktfördelning för nedförsbackar. Dessa rörelsemönster river upp gräsmattan och precis om i punkt 1 så får inte gräsmattan tid på sig att återhämta sig innan roboten är igen.

3). Höstlöv. Robotgräsklipparens förmåga att hantera löv har ju diskuterats i andra trådar och ja, den klipper de delar av löven som passerar framför kniven, men eftersom den saknar den traditionella gräsklipparens sugfunktion, så är den inte speciellt bra på att strimla löv och som lövsamlare funkar den ju inte alls. Så har man en tomt med mycket lövträd runtomkring och har, som jag, använt bensinklipparen som lövsamlare under höstarna, så man nog gott i att behålla den gamla klipparen.

Så för min del så kommer jag behöva ägna en stor del av våren till att plantera om stora delar av min gräsmatta och hoppas att den på lång sikt blir tillräckligt robust för att kunna hantera min robot. Men det lär ta några år och kommer att kräva mycket arbete.

Så är roboten mitt livs sämsta köp? Kanske. Speciellt om man tar priset för roboten med i beräkningen.
Skaffa en Works landroid fungerar hur bra som helst
 
  • Haha
MalZon
  • Laddar…
C Curta skrev:
Skaffa en Works landroid fungerar hur bra som helst
Hur skulle den funka bättre eller sämre än valfri hq på ts bekymmer?

Av de jag känner som har en landroid har det redan varit en del diverse korkade fel. Max 1 år så fick en byta motor i sin :p
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C Curta skrev:
Skaffa en Works landroid fungerar hur bra som helst
Bland det roligaste idag.
 
M MagnusSy skrev:
En Robomow ingick i sonens köp av fritidshus. 2000 m2 gräsmatta. Efter c:a 5 år var batterierna slut. Nya kostar c:a 1/3 av nypriset.
Innan detta framkom, köpte vi en liten Robomow till radhusgräsmattan. På ett gavelradhus är den värdelös, den kräver 3 meter grässtimma mellan de två gräsytorna, med en svag sluttning. Den har ett H-e att klara att gå igenom vår grässtrimma på 2.5 meters bredd. Nu efter 3 säsonger är dess batterier slut och nya kostar 1/3 av nypriset.
Det verkar som åtminstone Robomov satsar på att skaffa sig vinsten i affären på batteriförsäljning till makalösa priser!
Jag bytte batteri första gången nu efter 10 säsonger på min Husqvarna Automower 220. Kostade 1/10 av nypriset.
 
K
R RoAd skrev:
Det syns på att topparna inte längre är jämt avskurna utan mer avslagna.

[bild]

Och för mig räcker det med att gräsklipparen inte behöver jobba lika hårt för att jag ska byta dem. Det lär spara på både motor och batteri.
Whoops. Jag har inte bytt knivar på min sedan den var ny för tre-fyra år sedan. Är nog dags. Gräset är precis som på din bild. Det är dock jämt och snyggt.

Men varför skulle det egentligen spela någon roll för hur hårt den jobbar, det borde vara oerhört marginellt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
K Kallebo skrev:
Whoops. Jag har inte bytt knivar på min sedan den var ny för tre-fyra år sedan. Är nog dags. Gräset är precis som på din bild. Det är dock jämt och snyggt.

Men varför skulle det egentligen spela någon roll för hur hårt den jobbar, det borde vara oerhört marginellt.
Jag tycker att det bör vara (och enligt tillverkarna är) rätt stor skillnad. Jämför att skära av något med en vass kniv och att slå av något med en slö. Visst inser du att det senare kräver rätt mycket mer energi?

Det är knappast för att få snygga snitt på ängen som man i alla tider vässat liar vassa.
 
  • Gilla
HenFre och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna orginalknivar. Ca 300tim. Dessa har suttit på min 430X i 3-4 mån. Bytte egentligen bara för saken skull.
 
  • Använda Husqvarna originalknivar liggande på en röd yta, ca 300 timmars användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Blixten slog ner i min 430X.
8600:- för att laga. Dessutom Ohm-mätte jag slingan och har avbrott på en del som är 200 meter lång. Har köpt en detektor men inte varit på landet och testat.

vad tror ni chansen att hitta felet med detektorn är?

Vad tror ni egentligen hänt med slingan? Avbrott på ett ställe eller 20-30m som är förkolnat?
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.