Jag har schema på min Hq att den klipper medans vi är på jobbet. Vi behöver aldrig se klipparen om vi inte vill. Trodde det var en standardfunktion?
 
C
O Olf Oggler skrev:
gör plåten någon nytta? Gardenaklipparna har den ju inte.
Bra fråga.

@Nissens : Hur funkar Robomowen på löv? Klipper den ner dem? Något jag verkligen önskar att automowern skulle göra.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Jag progammerar in vilka tider den inte får klippa, sedan använder den övrig tid när den vill. Den klipper den tiden den behöver, vilket är betydligt mindre tid än den har till förfogande. Om nu Hq klipper 6-8h så borde Robomow klippa 3-4 timmar.
Du verkar missa min poäng. Under de perioder du tillåter klipparen att klippa så är det väl egalt hur lite eller mycket av den tiden den klipper, du är ju ändå inte på gräsmattan då. Så om HQ skulle vara ute alla åtta timmar så vadå? HQ klipper större delen av perioden vilket gör att den i slutändan betat av precis lika mycket gräs. De är som sagt specade till samma klipparea.

Nissens Nissens skrev:
Sedan kan jag väl tänka mig att risken för strul/ slitage etc ökar om drifttiden är dubbelt så lång för samma arbete… kanske får maskinen längre livstid kalendertidsmässigt med halverad drifttid?
Det är mycket antaganden/gissningar från dig. HQ har erkänt lång livslängd så det är bevisligen inget problem.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jösses. Det här är ju i klass med ett Apple/Samsung-forum!

Gräsu Klippust kyrka av sista dagars heliga. Låt var och en bli salig på sin egen tro.
Seriebild med person vid dator som säger "Jag kan inte, detta är viktigt. Någon har fel på internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Nyalund och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det verkar lite religiöst över din inställning i detta.
Om du tex läser inlägg #332 i denna tråden så ser du en med erfarenhet av Husqvarna säga något helt annat än det du hävdar. Båda kan inte ha rätt, och jag tror mer på den andra, för det verkar rimligt.

Det är möjligt att du lever ett liv utan hundar, barn eller annat som använder gräsmattan och sprider prylar omkring sig. I så fall kan du ju upplåta gräsmattan åt klipparen hela tiden. För mig funkar inte det. Jag uppskattar den korta klipptiden mycket.

Hade HQ haft kortare klipptid och riktiga knivar så hade jag sannolikt övervägt en sådan också.

Att slipa knivarna tar 10 minuter en gång vartannat år… och man behöver aldrig kolla att de är ok under säsongerna, det är aldrig värre skada än något jack.
Herregud, nu har jag läst ungefär 100 inlägg om din robomow eller vad den heter, med dubbel klippbredd, knivar och halverad klipptid. Fint, kul, men det kanske går att diskutera något annat nu.
Förövrigt har jag en McCulloch som är någon form av dotterbolag till HQ. Jag bytte rakblad på den för 2veckor sen för första gången. Har haft klipparen i 3 år och har barn och leksaker i trädgården. Inga problem. På mina 3 år har den alltså kostat 0 spänn i rakblad. Bytte som sagt för 2 veckor sen och märker ingen skillnad direkt hur den klipper.
Med det sagt spelar det nog ingen större roll vad för typ man har, det är rätt billigt ändå.
Vår robot kör även när barnen är i trädgården, inga problem. Den stannar och vänder så fort den kör på något barn. Den klättrar inte. Men dina jätteknivar kanske kapar av benen på barnen om den kör samtidigt som någon är i trädgården...
 
  • Gilla
MalZon
  • Laddar…
Nissens
E eddiw skrev:
Herregud, nu har jag läst ungefär 100 inlägg om din robomow eller vad den heter, med dubbel klippbredd, knivar och halverad klipptid. Fint, kul, men det kanske går att diskutera något annat nu.
Förövrigt har jag en McCulloch som är någon form av dotterbolag till HQ. Jag bytte rakblad på den för 2veckor sen för första gången. Har haft klipparen i 3 år och har barn och leksaker i trädgården. Inga problem. På mina 3 år har den alltså kostat 0 spänn i rakblad. Bytte som sagt för 2 veckor sen och märker ingen skillnad direkt hur den klipper.
Med det sagt spelar det nog ingen större roll vad för typ man har, det är rätt billigt ändå.
Vår robot kör även när barnen är i trädgården, inga problem. Den stannar och vänder så fort den kör på något barn. Den klättrar inte. Men dina jätteknivar kanske kapar av benen på barnen om den kör samtidigt som någon är i trädgården...
Jösses. Du menar att jag inte har rätt att besvara meddelanden till mig?

Du är galen om du tror att jag menar att hundar och barn skulle skadas av Roboten.

Dina barn och hundar kanske inte har leksaker och andra prylar de sprider omkring sig, tråkigt för dem i så fall.

Jag låter både hundar och barn leka med vad de vill på gräsmattan, och då vill man inte ha någon robot där oavsett fabrikat. Det är en av anledningarna till att halverad klipptid för samma jobb är bra.

Jag tycker synd om din familj om du håller dem så hårt.

Var det ok att jag svarade på ditt meddelande eller var det också fel?

Roligt förresten att du är nöjd med din budgetklippare, vad det nu var för märke…
 
Redigerat:
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
En av fördelarna med rakbladen är att de kan klippa riktigt långt gräs. För några år sedan så såg gräsmattan ut som en äng efter att jag fått ett kabelbrott under semestern, funderade på hur jag skulle göra men chansade på att dra igång HQn. Mycket riktigt den tog hand om gräset som var uppåt 50cm högt. Jag fick räfsa efter den och starta om den ett tiotal gånger (pga blockerad knivdisk) under de fyra dagar det tog för den att klippa min runt 1000kvm stora tomt. Eller, den var inte riktigt klar då, det var fortfarande tofsar här och där, men då slutade jag att räfsa...

Nästa helg såg den bra ut igen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
En av fördelarna med rakbladen är att de kan klippa riktigt långt gräs. För några år sedan så såg gräsmattan ut som en äng efter att jag fått ett kabelbrott under semestern, funderade på hur jag skulle göra men chansade på att dra igång HQn. Mycket riktigt den tog hand om gräset som var uppåt 50cm högt. Jag fick räfsa efter den och starta om den ett tiotal gånger (pga blockerad knivdisk) under de fyra dagar det tog för den att klippa min runt 1000kvm stora tomt. Eller, den var inte riktigt klar då, det var fortfarande tofsar här och där, men då slutade jag att räfsa...

Nästa helg såg den bra ut igen.
Låter bra, Robomow införde något de kallar ”Tubo mode” eller något liknande, då klipper den på ett annat sätt just för att fixa högt gräs. Har bara testat den funktionen en gång, då var det kanske 20 cm högt gräs, det funkade bra där. 50cm låter extremt. Då hade jag nog kört trimmer först…
 
pacman42 pacman42 skrev:
En av fördelarna med rakbladen är att de kan klippa riktigt långt gräs. För några år sedan så såg gräsmattan ut som en äng efter att jag fått ett kabelbrott under semestern, funderade på hur jag skulle göra men chansade på att dra igång HQn. Mycket riktigt den tog hand om gräset som var uppåt 50cm högt. Jag fick räfsa efter den och starta om den ett tiotal gånger (pga blockerad knivdisk) under de fyra dagar det tog för den att klippa min runt 1000kvm stora tomt. Eller, den var inte riktigt klar då, det var fortfarande tofsar här och där, men då slutade jag att räfsa...

Nästa helg såg den bra ut igen.
En robotgräsklippare "Tuva" som arbetar på en gräsmatta med trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Kanske lite text vore bra med:
Jag var förvånad över att "Tuva" orkade med detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Du menar att jag inte har rätt att besvara meddelanden till mig?

Du är galen om du tror att jag menar att hundar och barn skulle skadas av Roboten.

Dina barn och hundar kanske inte har leksaker och andra prylar de sprider omkring sig, tråkigt för dem i så fall.

Jag låter både hundar och barn leka med vad de vill på gräsmattan, och då vill man inte ha någon robot där oavsett fabrikat.
Jag tycker synd om din familj om du håller dem så hårt.

Var det ok att jag svarade på ditt meddelande eller var det också fel?

Roligt förresten att du är nöjd med din budgetklippare, vad det nu var för märke…
Haha herregud alltså. Min budgetklippare klipper alldeles utmärkt, tack.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag sa att gräsmattan innehåller både barn och leksaker.
Men ska vi ta ett varv till med din dubbla klippbredd och halverade tid, eller vad säger du? Vill gärna höra det igen.
 
Nissens
E eddiw skrev:
Haha herregud alltså. Min budgetklippare klipper alldeles utmärkt, tack.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag sa att gräsmattan innehåller både barn och leksaker.
Men ska vi ta ett varv till med din dubbla klippbredd och halverade tid, eller vad säger du? Vill gärna höra det igen.
Haha, så du menar att det spelar ingen roll att saker blir påkörda av klipparen? Antingen skadas det som blir påkört eller rakbladen, eller både och…

Om du har så ont av vad som skrivs här kanske du inte skall läsa det?

Tror du verkligen att du kan kontrollera vad någon skriver här?

Jag kanske inte gillar det du skriver heller, men jag skulle aldrig försöka mig på de dåliga härskarteknikerna du jobbar med. :rofl::crysmile:

Jag noterar att du inte besvarade en enda fråga jag ställde till dig. Så jag kommer att bemöta dig på samma nivå.
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Du menar att jag inte har rätt att besvara meddelanden till mig?

Du är galen om du tror att jag menar att hundar och barn skulle skadas av Roboten.

Dina barn och hundar kanske inte har leksaker och andra prylar de sprider omkring sig, tråkigt för dem i så fall.

Jag låter både hundar och barn leka med vad de vill på gräsmattan, och då vill man inte ha någon robot där oavsett fabrikat. Det är en av anledningarna till att halverad klipptid för samma jobb är bra.

Jag tycker synd om din familj om du håller dem så hårt.

Var det ok att jag svarade på ditt meddelande eller var det också fel?

Roligt förresten att du är nöjd med din budgetklippare, vad det nu var för märke…
Fast, barn mår bra av att lära sig ordning. Jag har inte behövt tala om för min tvååring att städa och hålla ordning, han tittar på oss och städar själv. Inte en pinal ligger framme varken inne eller ute när han lekt. Han hjälper även till att städa själv.

Roboten är inte ett problem alls om vi är i trädgården och leker, vi har förvisso inga småsaker heller att leka med utan har bollar, bobbycar eller elbilen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

EDIT: Kanske lite text vore bra med:
Jag var förvånad över att "Tuva" orkade med detta.
Den höjden är inga större problem hos mig (jag har den på några ställen just nu faktiskt efter avspärrningar för att vårlökarna skulle hinna blomma färdigt).

När gräset blir ännu längre så får man problemet att det börjar snurra med klippskivan, detta gör att man ibland får larm om att den går för tungt.
 
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Fast, barn mår bra av att lära sig ordning. Jag har inte behövt tala om för min tvååring att städa och hålla ordning, han tittar på oss och städar själv. Inte en pinal ligger framme varken inne eller ute när han lekt. Han hjälper även till att städa själv.

Roboten är inte ett problem alls om vi är i trädgården och leker, vi har förvisso inga småsaker heller att leka med utan har bollar, bobbycar eller elbilen.
Ok, det låter som att vi har rätt olika syn på många saker.
Jag tänker väl på roboten som du gör med barnen. Roboten skall anpassas efter mig, inte tvärtom. Därför får Roboten endast tillgång till gräsmattan när ingen annan behöver den. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, det låter som att vi har rätt olika syn på många saker.
Jag tänker väl på roboten som du gör med barnen. Roboten skall anpassas efter mig, inte tvärtom. Därför får Roboten endast tillgång till gräsmattan när ingen annan behöver den. :)
Vi är väl alla olika :p Det är inte så svårt att pausa Nisse med mobiltelefonen om vi skulle ha kubb, fotboll eller köra rc bilar.
Men jag avskyr att ha saker liggande, var sak på sin plats =) Hur grannen har det gör dock inget så länge det inte blir ett skrotupplag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.