H
Min 430x klipper ca 2400 kvadrat.
Jag sätter inbyta knivar på våren sen går den hela sommaren.
Köpte stor pack på Ullared med knivar.
Tror det var 36 knivar för 120 kr.
Har använt 12 knivar nu av dom så har ett par år till.
Blir inte så mycket kr om året.
Såg min klippare hade 3600 timmar klipptid nu.
Så knivpriset är inte många kr per timme.
 
Jag fick 45knivar med när jag köpte vår 330X, har bytt lite sent på min egentligen, men det räckte till 4 säsonger, så nu köpte jag ett 36pack Grimsholm som verkar fungera ungefär lika bra.
Har redan bytt två gånger denna säsong, men det är för att den har en tendens att hitta allt som man glömt plocka upp :rolleyes:
 
Angående klipptid kan jag meddela att Husqvarnas 450x överträffar sig själv. Min två år gamla har varit igång 5h och 20min nu och är fortfarande ute och klipper på samma laddning. Har man lite yta är det ganska gott med en klippare som inte lägger en massa tid på att transportera sig fram och tillbaks till laddstationen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Angående klipptid kan jag meddela att Husqvarnas 450x överträffar sig själv. Min två år gamla har varit igång 5h och 20min nu och är fortfarande ute och klipper på samma laddning. Har man lite yta är det ganska gott med en klippare som inte lägger en massa tid på att transportera sig fram och tillbaks till laddstationen.
Låter kass att ha klipparen att ockupera gräsmattan så länge. Hade varit bättre om den haft dubbla klippbredden och då halva klipptiden… som Robomow har. :)

Men har man en klippare med liten klippbredd, så förstår jag att laddtiden blir viktig. :)
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fick 45knivar med när jag köpte vår 330X, har bytt lite sent på min egentligen, men det räckte till 4 säsonger, så nu köpte jag ett 36pack Grimsholm som verkar fungera ungefär lika bra.
Har redan bytt två gånger denna säsong, men det är för att den har en tendens att hitta allt som man glömt plocka upp :rolleyes:
Ja, det är det som är svagheten med rakbladen. De är lite ömtåliga.
Jag kör med originalknivarna fortfarande efter 7 år…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Låter kass att ha klipparen att ockupera gräsmattan så länge. Hade varit bättre om den haft dubbla klippbredden och då halva klipptiden… som Robomow har. :)

Men har man en klippare med liten klippbredd, så förstår jag att laddtiden blir viktig. :)
Ockupera? Jag tror att du ser till din egen traktor och projicerar det på Husqvarnas klippare ;) Jag märker inte vår i trädgården när den kör och har inga problem att vistas där samtidigt. Någon gång när jag inte varit ouppmärksam har den smugit på mig bakifrån (för den är så tyst) och kört på mig. Men eftersom det är en så nätt krock så märks den knappt.

Angående klipptid så inser jag ju nu att din robomow inte har en guidekabel. Så klipper den överhuvud taget något eller tillbringar den ALL tid med att ladda och leta hem? ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Låter kass att ha klipparen att ockupera gräsmattan så länge. Hade varit bättre om den haft dubbla klippbredden och då halva klipptiden… som Robomow har. :)

Men har man en klippare med liten klippbredd, så förstår jag att laddtiden blir viktig. :)
Ockupera? Knappast. Märker ju knappt av den.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är det som är svagheten med rakbladen. De är lite ömtåliga.
Jag kör med originalknivarna fortfarande efter 7 år…
Om man är så fattig att man inte har råd att lägga ut 700:- på de åren så kanske man inte ska ha en robotklippare ;)
 
R
Nissens Nissens skrev:
Låter kass att ha klipparen att ockupera gräsmattan så länge. Hade varit bättre om den haft dubbla klippbredden och då halva klipptiden… som Robomow har. :)

Men har man en klippare med liten klippbredd, så förstår jag att laddtiden blir viktig. :)
Förresten, jag bara måste fråga detta. Ni använder tydligen inte gräsmattan när klippare är ute. Men klipparen är ju ute varannan timme trots allt, så hur ser detta spektakel ut. Står ni beredda att rusa ut när klipparen går till laddaren, tillbringar en timme på den för att sedan skrika "evakuera!" och rusa av den när klipparen åter kör ut?

Låter stressigt :)
 
  • Gilla
Hallerudsbo och 1 till
  • Laddar…
Nu laddar min. Fem och en halv timme klipptid blev det, en timme laddning innan den är redo igen.

Jag föredrar ju en klippare som klipper länge och laddar kort än tvärt om. Dessutom hade jag också känt att gräsmattan var ockuperad om jag haft en med stora knivar som kör runt. Nu är jag inte bekymrad alls.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Förresten, jag bara måste fråga detta. Ni använder tydligen inte gräsmattan när klippare är ute. Men klipparen är ju ute varannan timme trots allt, så hur ser detta spektakel ut. Står ni beredda att rusa ut när klipparen går till laddaren, tillbringar en timme på den för att sedan skrika "evakuera!" och rusa av den när klipparen åter kör ut?

Låter stressigt :)
Nej, eftersom den behöver så lite klipptid så är den programmerad att inte klippa de tider jag vill ha gräsmattan fri från klippning. Typ helger och utanför arbetstid. Skulle man vilja stoppa den manuellt utanför de tiderna så trycker man in en knapp på laddstationen eller använder appen.

Så, för mig är värdet stort att klipptiden är så kort som möjligt. På den tiden jag låter Robomowen klippa hinner den ändå med att hålla gräset väldigt snyggt.

Gräsmattan är ju ändå i första hand till för att användas… det är bättre att gräsmattan är tillgänglig för mig så mycket som möjligt än att roboten lägger beslag på den…
 
Nissens
R RoAd skrev:
Ockupera? Jag tror att du ser till din egen traktor och projicerar det på Husqvarnas klippare ;) Jag märker inte vår i trädgården när den kör och har inga problem att vistas där samtidigt. Någon gång när jag inte varit ouppmärksam har den smugit på mig bakifrån (för den är så tyst) och kört på mig. Men eftersom det är en så nätt krock så märks den knappt.

Angående klipptid så inser jag ju nu att din robomow inte har en guidekabel. Så klipper den överhuvud taget något eller tillbringar den ALL tid med att ladda och leta hem? ;)
Då måste du ha en mycket liten klippare om du inte ser den. Och du behöver inte heller hålla gräsmattan fri från prylar under de långa klipptiderna? Många vittnar ju om att rakbladen är känsliga, äve här i tråden nämns det.

Nej, någon guidekabel behövs inte eftersom den utnyttjar kantkabeln, precis som den gör vid kantklippningen.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Om man är så fattig att man inte har råd att lägga ut 700:- på de åren så kanske man inte ska ha en robotklippare ;)
Nja, stör mig kanske mer på deras affärsmodell.
Men främsta skälet var det praktiska. Att inte behöva pilla med byte av rakblad, samt att förr eller senare ligger ett sådant i gräsmattan..
 
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Nu laddar min. Fem och en halv timme klipptid blev det, en timme laddning innan den är redo igen.

Jag föredrar ju en klippare som klipper länge och laddar kort än tvärt om. Dessutom hade jag också känt att gräsmattan var ockuperad om jag haft en med stora knivar som kör runt. Nu är jag inte bekymrad alls.
Och varför föredrar du en klippare som behöver dubbla tiden för att klippa jämfört med klippare i samma prisklasss hos andra märken?
 
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Ockupera? Knappast. Märker ju knappt av den.
Ok, så du behöver inte plocka undan prylar när den klipper? Då får du byta rakblad ofta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.