C
Nissens Nissens skrev:
Hög kapacitet pga klippbredden
Klipper dubbla bredden mot vad andra gör, så den behöver bara vara ute på gräsmattan halva tiden för samma jobb.
Måste instämma med @RoAd här angående ditt kapacitetsargument. Klipper på halva tiden jämfört med vad?

Menar du att t.ex. Robomows 5000 m²:s-klippare RS635 Pro S bara behöver klippa 12 timmar per dygn för att klara ytan (och att den egentligen alltså skulle klara 10 000 m² om man körde den dygnet runt), eller att den skulle vara hälften så stor, hälften så dyr eller hälften så tung som motsvarande konkurrent? Eller är det att den spenderar mycket mer tid på laddning?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du verkar nästan besatt av HQ, min Robomow RS612 är väldigt tyst, klipper på halva tiden eftersom den klipper med dubbla bredden jämfört med HQ.
Och visst är rakbladen på HQ känsliga. Kommer en gren från ett träd eller något annat ivägen så skadas de. Dessutom behöver du byta dem under säsongen eftersom de blir slöa.

På Robomow har man en motor till varje stålkniv som liknar de man har i en vanlig klippare.
De båda stålknivarna snurrar åt var sitt håll. Så har man slipat knivarna så fungerar de perfekt en hel säsong, inför nästa säsong skiftar man plats på de båda knivarna så används de skären som inte klippte gräset förra säsongen eftersom de nu snurrar åt andra hållet. På det viset fungerar knivarna utmärkt i två säsonger, sedan är det bara att slipa om dem och köra två säsonger till. Kostar 0 (noll) kronor. Knivarna sitter med snabbfösten, så de är väldigt lätta att lossa.

Efter 7 års användande är jag glad att jag inte valde något annat än Robomow.

Min bedömning av Robomow RS612:
Hög kapacitet pga klippbredden
Klipper dubbla bredden mot vad andra gör, så den behöver bara vara ute på gräsmattan halva tiden för samma jobb.
Inga dyra knivbyten
Robusta knivar
Tyst gång
Driftsäker

Jag har inte använt andra märken så jag är inte rätt man att bedöma dem, men Robomow vet jag mycket om efter 7 år.
Nej, jag är inte besatt av HQ men jag har ganska stor erfarenhet av dem då jag själv och många bekanta har klippare från dem.

Du fortsätter hävda att rakbladsknivarna är ömtåliga men erkänner själv att du inte har någon erfarenhet. Jag har erfarenhet och vet att de inte är det. Jag har träd i trädgården som tappar en hel del grenar och klipparen är på dem hela tiden utan att knivarna tar skada. Jag byter dem som sagt ett par gånger under sommaren för att de ska vara ordentligt vassa, inte för att de är trasiga. Kostnaden för 9 knivar (tre byten) är under 100:- så visst är det oändligt mycket dyrare än dina 0:- men jag slipper slipa mina så jag föredrar bytet och jag gissar att de flesta anser 100:- per år som försumbart.

Dina knivar slits förstås också och om du skulle ha samma skärpa som mig skulle du förstås behöva slipa dem lika ofta som jag byter.

Att din robomow är tyst enligt dig är ju en subjektiv uppfattning. Jag går på de officiella uppgifterna och då ligger HQs modeller långt under robomows. HQs 450X har en ljudvolym på 59dB jämfört med robomows RS6xx som anger 66-74dB. Det är rent objektivt stor skillnad. Robomows siffror ligger faktiskt bland de högsta av robotklipparna så att kalla den tyst blir minst sagt lite fel.

Angående klipptiden så anser jag för egen del att det inte spelar någon roll om klipparen klipper halva tiden för att sedan tillbringa andra halvan i laddstationen som fallet är med robomow eller om den laddar en timme och sedan klipper i mer än fyra som i HQs fall. Gräsmattan blir lika klippt i båda fallen. De är trots allt specade för samma area.

Jag står fast vid att det rent objektivt är märkligt att välja robomow före HQ. I.a.f. i en vanlig villaträdgård.

Men nu släpper jag detta, jag ville bara bemöta det du skrev och jag ansåg vara rent felaktigt.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Nej, jag är inte besatt av HQ men jag har ganska stor erfarenhet av dem då jag själv och många bekanta har klippare från dem.

Du fortsätter hävda att rakbladsknivarna är ömtåliga men erkänner själv att du inte har någon erfarenhet. Jag har erfarenhet och vet att de inte är det. Jag har träd i trädgården som tappar en hel del grenar och klipparen är på dem hela tiden utan att knivarna tar skada. Jag byter dem som sagt ett par gånger under sommaren för att de ska vara ordentligt vassa, inte för att de är trasiga. Kostnaden för 9 knivar (tre byten) är under 100:- så visst är det oändligt mycket dyrare än dina 0:- men jag slipper slipa mina så jag föredrar bytet och jag gissar att de flesta anser 100:- per år som försumbart.

Dina knivar slits förstås också och om du skulle ha samma skärpa som mig skulle du förstås behöva slipa dem lika ofta som jag byter.

Att din robomow är tyst enligt dig är ju en subjektiv uppfattning. Jag går på de officiella uppgifterna och då ligger HQs modeller långt under robomows. HQs 450X har en ljudvolym på 59dB jämfört med robomows RS6xx som anger 66-74dB. Det är rent objektivt stor skillnad. Robomows siffror ligger faktiskt bland de högsta av robotklipparna så att kalla den tyst blir minst sagt lite fel.

Angående klipptiden så anser jag för egen del att det inte spelar någon roll om klipparen klipper halva tiden för att sedan tillbringa andra halvan i laddstationen som fallet är med robomow eller om den laddar en timme och sedan klipper i mer än fyra som i HQs fall. Gräsmattan blir lika klippt i båda fallen. De är trots allt specade för samma area.

Jag står fast vid att det rent objektivt är märkligt att välja robomow före HQ. I.a.f. i en vanlig villaträdgård.

Men nu släpper jag detta, jag ville bara bemöta det du skrev och jag ansåg vara rent felaktigt.
Jodå, du är långt ifrån objektiv.
Du har väldigt mycket subjektiva uppfattningar om en klippare du inte har någon erfarenhet av.

Knivarna fungerar utmärkt på Robomow och är lika okänsliga som på en vanlig klippare.
Jag upplever Robomow som väldigt tyst.
Och självklart vill man ha roboten ute på gräsmattan så kort tid som möjligt så att den stör så lite som möjligt. Och den klipper på halva tiden mot en HQ, vilket är värdefullt.
Jag valde mellan HQ och Robomow när jag valde klippare, här är skälen till att jag valde Robomow:

Dubbel klippbredd, ger halv klipptid
Rejäla stålknivar som håller och klipper lika bra som en vanlig klippare
Slipbara knivar håller nere driftskostnader
Knivar som håller många säsonger
Tyst gång
Kantklippningsfunktion
Driftsäker

Allt detta står sig utmärkt fortfarande efter 7 år.
 
Vad är fördelen med att ha knivar som behöver slipas?
Vad kostar det att få dem slipade?
 
R
O O skrev:
Vad är fördelen med att ha knivar som behöver slipas?
Vad kostar det att få dem slipade?
Fördelen är att de ska vara hållbarare än rakbladstypen. Jag personligen tvivlar på om det verkligen är så i praktiken. Jag har rakbladsknivar på min klippare och de har aldrig gått sönder trots rätt mycket grenar och bråte i trädgården. Klipparen har även kört på sten någon gång ibland. De blir kanske snabbare slöare än de fasta knivarna, men eftersom man byter 3-4ggr per säsong är det inget problem. De är nog betydligt vassare är de fasta under större delen av livslängden.

Att slipa fasta knivar är billigare (om man slipar själv) än att byta rakbladsknivarna som kostar ca 100:- per säsong.

Det finns uppenbara nackdelar med de fasta också. Rakbladsknivarna viker undan om de kör på något hårt, så kvarglömda saker i trädgården är relativt oskadda även om klipparen hittat dem. Det samma gäller inte för en klippare med fasta knivar. Fasta knivar kräver dessutom starkare motor och låter mer.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Köpte storpack till min Husqvarna. Tror det var 10st 9-pack för 199kr. Tycker inte det är så farligt.
Har haft ett bekymmersfritt gräsklipparliv sen jag skaffade första 420 2016. Har kollegor med både Worx, Biltema och gud vet vad, och de är alltid nåt bekymmer med dem.
Köpte en 430x nu i våras och sålde min 420. Bara tuffar på, inga som helst problem. Kvalité de!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Knivar till Huskvarna går inte sönder så lätt. Så här såg mina ut sist jag bytte, en betongplatta hade ramlat ut på gräsmattan och den hade legat där några dagar vad det såg ut som baserat på hur gräset under såg ut.

Använda knivar och skruvar från Huskvarna gräsklippare på en stenig markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Har den gått över sin begränsningskabel?
Aldrig, och jag förstår inte ens hur det skulle gå till. På utsidan av slingan är ju magnetfältet riktat åt fel håll.

Det är ju inte så att klipparen kan "missa" slingan, den vet ju hela tiden om den är innanför eller utanför.

Om du så super ner den, snurrar den 100 varv och flyger den med helikopter över tomtgränsen så kommer den veta att den är utanför.

PS. Jag har bytt knivar på min klippare 1 gång de senaste 4 åren.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Aldrig, och jag förstår inte ens hur det skulle gå till. På utsidan av slingan är ju magnetfältet riktat åt fel håll.

Det är ju inte så att klipparen kan "missa" slingan, den vet ju hela tiden om den är innanför eller utanför.

Om du så super ner den, snurrar den 100 varv och flyger den med helikopter över tomtgränsen så kommer den veta att den är utanför.

PS. Jag har bytt knivar på min klippare 1 gång de senaste 4 åren.
Det händer mig ibland då jag har rätt så brant sluttning på ett par ställen. Om gräset är mycket torrt eller om det är blött så händer det att den går över och inte hittar tillbaka (den försöker nämligen det om den är tillräckligt nära slingan).

Men att jag har problem beror på att jag har en extremt svår gräsmatta som inte följer vad klipparen är specad för. Den fungerar dock väldigt bra ändå.

Jag har branta backar, terasseringar, nakna berghällar, smala passager, stenläggningar, stenar utan slinga runt, lervälling (om det regnat mycket). En av mina backar är så brant att klipparen sneddar upp för den för att inte slå runt (vilket hände innan jag lade guiden på snedden). Jag har även sork på våren innan klipparen skrämmer bort dem. Jag har älg som stampat på klipparen ett par gånger (till dess den hittat av stop-knappen).

Men klipparen den bara går och går. Trots mina svårigheter så brukar jag bara behöva hjälpa den runt en gång i veckan. Oftast pga klippare lyft vid något hinder utan guide runt. Jag har fått vända den på rätt köl några enstaka gånger i mina branta backar också. Men min 220AC fungerar fantastiskt bra.

Jag har gjort en uppgradering på den, jag köpte hjulen från 230AC som har grövre mönster, detta efter att jag nött ut mönstret på originaldäcken.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Så här såg mina ut sist jag bytte
Så där brukar mina också se ut när jag byter, men jag är lat och byter bara en gång per säsong och det finns mycket spännande att köra på på vår gräsmatta. Det är säkert så att ett top-notch-resultat kräver rakbladsvassa knivar, men jag har inget att anmärka på klippresultatet även när knivarna ser ut så där.

Nä, konceptet funkar jättebra i praktiken. Det man kan anmärka på med HQ:s knivrotor är hasplåten. Framför allt hugger skruvskallarna i kanterna på hålen i plåten när klipparen kör på något, vilket på sikt leder till att hålen blir nyckelhålsformade och skruven kilar fast sig i hasplåten. Plåten är dessutom lite klen och blir lätt lite deformerad. Hade varit smartare att skippa hålen och göra det lätt att lossa hasplåten för knivbyte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så där brukar mina också se ut när jag byter, men jag är lat och byter bara en gång per säsong och det finns mycket spännande att köra på på vår gräsmatta. Det är säkert så att ett top-notch-resultat kräver rakbladsvassa knivar, men jag har inget att anmärka på klippresultatet även när knivarna ser ut så där.

Nä, konceptet funkar jättebra i praktiken. Det man kan anmärka på med HQ:s knivrotor är hasplåten. Framför allt hugger skruvskallarna i kanterna på hålen i plåten när klipparen kör på något, vilket på sikt leder till att hålen blir nyckelhålsformade och skruven kilar fast sig i hasplåten. Plåten är dessutom lite klen och blir lätt lite deformerad. Hade varit smartare att skippa hålen och göra det lätt att lossa hasplåten för knivbyte.
Jag brukar lossa plåten vid knivbyten ändå. Det går snabbare...
 
R RoAd skrev:
Fördelen är att de ska vara hållbarare än rakbladstypen. Jag personligen tvivlar på om det verkligen är så i praktiken. Jag har rakbladsknivar på min klippare och de har aldrig gått sönder trots rätt mycket grenar och bråte i trädgården. Klipparen har även kört på sten någon gång ibland. De blir kanske snabbare slöare än de fasta knivarna
Håller med om att det verkar osannolikt att de skall vara hållbarare. Just för att de är lätta och viker undan vid större motstånd tror jag tvärtom, dvs att de håller skärpan längre tid.
R RoAd skrev:
, men eftersom man byter 3-4ggr per säsong är det inget problem. De är nog betydligt vassare är de fasta under större delen av livslängden.
Bytte mina efter 2 säsonger. Egentligen bara för att jag aldrig bytt innan och läst om de som byter 3ggr/säsong. För jag tyckte klippresultatet var bra. Så jag bytte alltså för att få ännu bättre resultat. Visst var de nya knivarna vassare, inget snack om den saken. Även om de gamla såg ut som de nya. Inga jack eller så. Men någon synlig skillnad på klippresultatet upplever jag inte. Så min erfarenhet av Husqvarna är att knivarna lätt klarar två säsonger. Dessutom behöver de inte slipas.

R RoAd skrev:
Att slipa fasta knivar är billigare (om man slipar själv) än att byta rakbladsknivarna som kostar ca 100:- per säsong.
JO, det går säkert att räkna på olika sätt. Men man slipar knappast gräsklipparen med nagelfilen. Eller hur? Alltså det kan knappast vara gratis att slipa själv om man skall skaffa nödvändig utrustning och lära sig hur det går till. Hur många gånger måste man slipa för att bli så skicklig att det är någon mening? Hur stor är risken att man förstör kniven eller bara misslyckas så att den inte blir bättre än en oslipad? Berätta gärna för en som inte har en susning hur man skulle göra?

Min tro är att man skaffar robotgräsklippare av bekvämlighet. Alltså för att få så lite arbete som möjligt. Det finns inte en chans att jag skulle kunna slipa en enda kniv snabbare än det går att byta 3 knivar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Knivar till Huskvarna går inte sönder så lätt. Så här såg mina ut sist jag bytte, en betongplatta hade ramlat ut på gräsmattan och den hade legat där några dagar vad det såg ut som baserat på hur gräset under såg ut.

[bild]
Oj oj... Efter två säsonger var mina inte i närheten så slitna. De skulle nog kunna gå minst 5 säsonger och ändå vara i bättre skick. Men då klipper jag gräs och inte betong.:rofl:
 
A Antropocen skrev:
Har den gått över sin begränsningskabel? Jag har funderat på att skaffa en robotklippare men är rädd att den skall gå ut i vattnet. Huskvarna-återförsäljaren sa att den inte skulle gå över kabeln, men jag har inte litat på honom ännu. Dessutom har jag ingen plan tomt, smala passager och smala återvändsgränder.
Nä den går inte över begränsningskabeln. Den stannar direkt den kommer utanför. Det är liksom själva grejen med en begränsningskabel.

Är du minsta osäker ställ frågan till Husqvarna i en e-post, så du har ett skriftligt svar. Sen har du 3års garanti...
 
C cpalm skrev:
Så där brukar mina också se ut när jag byter, men jag är lat och byter bara en gång per säsong och det finns mycket spännande att köra på på vår gräsmatta. Det är säkert så att ett top-notch-resultat kräver rakbladsvassa knivar, men jag har inget att anmärka på klippresultatet även när knivarna ser ut så där.

Nä, konceptet funkar jättebra i praktiken. Det man kan anmärka på med HQ:s knivrotor är hasplåten. Framför allt hugger skruvskallarna i kanterna på hålen i plåten när klipparen kör på något, vilket på sikt leder till att hålen blir nyckelhålsformade och skruven kilar fast sig i hasplåten. Plåten är dessutom lite klen och blir lätt lite deformerad. Hade varit smartare att skippa hålen och göra det lätt att lossa hasplåten för knivbyte.
gör plåten någon nytta? Gardenaklipparna har den ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.