Okej. Hur testar man med en sån? Kan du beskriva proceduren?
Annars verkar symptomen rätt lika mattiaswahlberg i inlägg #503. Hade du dessa problem mattias?
 
Man kopplar ur en av kablarna bak på laddstationen och vrider lite på inställningarna på radion så man hör "oljudet" från slingan. Vid ett rent kabelbrott är det klockrent att hitta avbrottet för oljudet tvärdör vid skadan men om det bara handlar om lite dålig kontakt får man vara lite mer uppmärksam på ljudnivån från slingan.


Min gick en stund sen stannade den och gnällde över "Ingen signal" MEN den kunde komma igång igen på samma plats om man kvitterade och starta om.
 
Tack! Ska se om jag hittar en am-radio! Nu verkar den dock ha gått hela morgonen!
 
Nu har jag precis kommit in, verkar som den går nu! Men jag har lärt mig att inte ropa hej för tidigt.
Först och främst rensade jag bort ca 100m kabel som jag visste det var många skarvar på. Funkade inte men skönt att ha det gjort.
Sedan fick jag inte tag på någon AM radio, men lånade en tongenerator av husqvarna-återförsäljaren. Fungerade bra där kabeln låg nära marken, men sämre där den var nergrävd. Måste jag gräva upp kabeln kan jag lika gärna lägga ny!
Dock hörde jag ett bekant ljud i tongeneratorn! Elstängslet till hästhagen! Provade att koppla bort det, ingen skillnad. Kan det ge störningar? Har två gamla aggregat, linan har dåliga skarvar osv.
Sedan blev jag sur och grävde upp ca 20m framför vedskjulet. Där hittade jag två skarvar och märken i kabeln, förmodligen från yxan när jag kluvit ved. Bytte kabeln, och peppar peppar tystnade boxen och klipparen gick en timme innan den bröt för laddning. Nämnas bör att när den klippte kant gjorde den en piruett i det här området och stannade på dålig signal. Hoppas!
Funderar på att under några semesterkvällar gräva upp gammal kabel i etapper och byta. Sedan markera på karta var skarvar finns.. tack för all hjälp, återkommer om den stannar igen!
 
Bytt batteri i vår 630 men det tar typ 1,5 dygn att ladda nu...
Den kör ca 1,5 timme per laddning men det tar som sagt en evighet att ladda batteriet.
Någon som känner igen fenomenet och har några tips ?
 
M miniGranis skrev:
Bytt batteri i vår 630 men det tar typ 1,5 dygn att ladda nu...
Den kör ca 1,5 timme per laddning men det tar som sagt en evighet att ladda batteriet.
Någon som känner igen fenomenet och har några tips ?
Fick tipset från supporten att koppla bort förlängning/skarv kablen mellan inomhus enheten och laddningsstationen. Sagt å gjort - vi får se om det hjälper (är något skeptisk till att det skulle vara problemet).
 
M miniGranis skrev:
Fick tipset från supporten att koppla bort förlängning/skarv kablen mellan inomhus enheten och laddningsstationen. Sagt å gjort - vi får se om det hjälper (är något skeptisk till att det skulle vara problemet).
Skönt att ha fel ibland - efter att ha kopplat bort förlängningskabeln så verkar klipparen gå som den skall.
 
Nya fel! Både under körning och vid hemgång hamnar den utanför klippzon. Står precis på kanten måste precis vara över. Flera gånger/dag! Någon ide nån?
Sedan beter den sig konstigt när den ska hitta hem, studsar av kabeln ca 10 gånger innan den bestämmer sig för att gå hem. Är detta normalt?
 
A Anderssonbjorn skrev:
Nya fel! Både under körning och vid hemgång hamnar den utanför klippzon.
Jag hade liknande fel förra året. Drog ur matningen till boxen i någon minut. Den har det funkat.
 
Någon som vet vilken laddström som ska vara inställd i servicemenyn? min stod på 70 mA vilket verkar väldigt lågt och laddtiden är också väldigt lång, går att ställa mellan 50 - 500 mA
 
T Tobb K skrev:
Hej Ny på Forument. Tänkte kolla om det är någon här inne som har erfarenhet av drivhjulsmotorbyte på en 630 RS.

Min klippare skapade i går en snygg "UFO-cirkel" i gräsmattan och jag misstänkte genast att det var en motor som havererat, efter viss demontering konstaterades att axeltappen på ena motorn helt sonika hade gått av ??.
[bild]
[bild]

tänkte vända mig till Robomow Service support för en ny motor men tänkte först kolla om det är någon som råkat ut för samma öde och som vet om det är ett måste att byta hela motorstycket, som en hel enhet (vilket jag misstänker att supporten kommer föreslå) eller om det är möjligt att få tag i delar och att "klyva" motorn och bara byta den delen där axeltappen sitter, Det ser ut som om motorn är delbar men har en känsla av att det kanske inte är meningen att det ska göras. och att det inte heller går att få tag i separata delar. Någon som vet?
Hej.
Jag har haft en del stök med mina druvmotorer på min 630. Jag har haft precis som du ett axelbrott för något år sedan. Då byttes hela motor assemblyt på den sidan på garanti. Förra sommaren började den andra motorn gå varm och roboten stannade för kylning hela tiden. Det känns tydligt på plaströret motorn sitter i om den gått varm. Det visar sig att den obytta motorn har gängat ur sig i skruvarna som håller ihop reduktionsväxeln med själva motorn. Det har då kommit in massor med gräs och smuts och motorn får det tungt och stannar när den blir varm. Motor assyt består av motor - hus för reduktionsväxeln med splines på insidan - änddel till växeln med Utgående axel - plastlock - plastdelen som griper tag i roboten när motorn är monterad. Detta går utmärkt att ta isär vid behov och byta enskilda delar. Om man får tag på delar. Jag skulle gärna bytt till metal axlar om någon har en länk. Plast axeln sitter med två skruvar på Utgående metalaxel och går fint att byta. Jag har nu i dagarna gjort denna operation igen då skruvarna gängat ur sig igen. Denna gång monterat ihop med locktite. Växeln ger dock ifrån sig illavarslande rasslande ljud och jag tror dess dagar är räknade. Den motorn som byttes på garantin är av en nyare model och verkar ha en mer robust konstruktion. Den är knäpp tyst. 3 av de 9 mindre dreven i växeln är av plast och jag tror att dessa tagit stryk av misshandeln med smuts I växelhuset. Min 630 lever ett ganska tufft liv då den klipper över 4000 m2 så jag är väl inte förvånad att jag får pilla lite själv för att hålla den igång. I stort är jag ganska nöjd ändå. Men jag skulle gärna kunna beställa enskilda delar direkt från China. Det hade underlättat.
 
Nytt fel:

Ca varannan gång som roboten dockar för att ladda går den in i vinterladdningsläge. Då får jag dra ut den ur dockan manuellt och starta igång klippningen, sen går den som vanligt någon eller några laddcykler.

Någon med erfarenhet eller idé om vad det kan bero på?
 
S Sondell skrev:
Nytt fel:

Ca varannan gång som roboten dockar för att ladda går den in i vinterladdningsläge. Då får jag dra ut den ur dockan manuellt och starta igång klippningen, sen går den som vanligt någon eller några laddcykler.

Någon med erfarenhet eller idé om vad det kan bero på?
Jag tror att stationen inte står plant. Den går i vinterladdning om det är snett.
 
Tycker det låter märkligt när den fungerat på exakt samma placering i 3 års tid.

Får iaf prova att lossa basstationen och justera den
 
Hej har en Robomow RS 630 (3 år gammal) som beter sig väldigt konstigt... klipper bara i 5-10minuter även efter att den laddat i över ett dygn... sedan när den väl klippt så hittar den inte hem, kör bara rätt förbi laddstationen (nästan så den undviker den) gör även lite piroetter på vägen hem när den följer slingan som den aldrig gjort tidigare..
Detta började för ca 3 veckor sedan, har inte gjort några förändringar...
Någon som kanske har något tips hur man kan fixa detta?
// Robin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.