Hej Ny på Forument. Tänkte kolla om det är någon här inne som har erfarenhet av drivhjulsmotorbyte på en 630 RS.

Min klippare skapade i går en snygg "UFO-cirkel" i gräsmattan och jag misstänkte genast att det var en motor som havererat, efter viss demontering konstaterades att axeltappen på ena motorn helt sonika hade gått av ??.
Robotgräsklippare som har skapat en cirkelformad spår i gräsmattan sett från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avbruten axeltapp på en robotgräsklippares drivhjulsmotor liggandes på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänkte vända mig till Robomow Service support för en ny motor men tänkte först kolla om det är någon som råkat ut för samma öde och som vet om det är ett måste att byta hela motorstycket, som en hel enhet (vilket jag misstänker att supporten kommer föreslå) eller om det är möjligt att få tag i delar och att "klyva" motorn och bara byta den delen där axeltappen sitter, Det ser ut som om motorn är delbar men har en känsla av att det kanske inte är meningen att det ska göras. och att det inte heller går att få tag i separata delar. Någon som vet?
 
Det finns en snubbe på roboter forum i Tyskland som gjort axlar i aluminium för försäljning. Kolla på det. Det var inte speciellt dyrt heller.
 
Hej

Klipparen är inne på 4säsongen och gått bra tills igår kväll när den stannat på hemvägen och säger att den har fastnat!

När man startar den så vill den ogärna lämna kanttråden och håller på med lite "konster" som att snurra lite samt åka framåt och ibland backa m.m.

Efter en stund så stannar den och varnar för drivning överbelastad/kylning - test av drivning med hjälp att servicemenyn ger inget utan ett OK. Dock påstår den att utetemperaturen sent på lördagkvällen är 37grader?

Inga synliga fel och hjulen snurrar lätt och fint - något input från någon innan man överlämnar den för närmare undersökning hos försäljaren?
 
Har en Robomow RS 630 från 2013 som haft lite mekaniska bekymmer, bytt fronthjul, samt byte av laddenhet på garanti (utökad efter hjälp från lokal ÅF).

Men nu sedan ett par dagar har jag ett par nya bekymmer som jag söker tips om:

1. Meddelandet "Ingen kanstignal" dyker nu upp varje gång klipparen startar och kör ut från laddstationen. Om jag drar ut strömmen från laddenheten och stoppar i den igen efter en minut så kan jag manuellt starta klipparen som kör en full cykel och återvänder till laddstationen. För att efter laddning åter stanna när den skall ut igen.
2. För att rengöra den under skalet tar jag loss kåpan men har nu börjat få problem med höjdinställningen som glider. Inte mycket men det känns inte 100% att det händer. Hos en bekant gick den av helt och båda klipparmotorerna fick bytas eftersom de kröktes när knivarna gick i marken.
3. Ibland kommer meddelandet "Kontrollera klipphöjden" men väldigt sällan. Jag kollar inställningen och den står på 60 som det skall. Gräset är tjockt och växer snabbt så det går trögt ibland. Kanske är det en feltolkning av detta som gör att klipparen larmar?

Jag har ännu aldrig bytt batteriet men det kanske börjar bli dags. Den klipper cirka en timme med nuvarande batteri. Vill minnas att klipptiden var längre i början.
 
Sonett III skrev:
Efter en stund så stannar den och varnar för drivning överbelastad/kylning - test av drivning med hjälp att servicemenyn ger inget utan ett OK. Dock påstår den att utetemperaturen sent på lördagkvällen är 37grader?
Det verkar ju vara något fel på tempsensorn som gör att klipparen agerar fel, överhettning när den inte är det etc... Ett servicebesök hade nog inte skadat.
 
Tack för tipset GordonE jag tror att jag hittade vad du menade men det verkade bara som om det var den lösa axeltappen i kompositmaterial som han gjort i aluminium. I mitt fall var det hela axel som löper genom motorn som hade gått av. Så tyvärr var jag inte hjälpt av den lösningen men tack för tipset. Fick byta hela motorn istället och nu klipper den igen. Är dock lite osäker på om jag måste kalibrera den nya motorn. Såg något om det i ett filmklipp dock osäker på om det är något man kan göra själv eller om man måste lämna in den för att få det gjort?
 
mattiaswahlberg skrev:
Det verkar ju vara något fel på tempsensorn som gör att klipparen agerar fel, överhettning när den inte är det etc... Ett servicebesök hade nog inte skadat.
Nu gör min robot samma sak. Larmar för hög temp på ena klippmotorn (90 grader). Vad beror det på?
 
Hur länge håller era powerboxar? Min verkar ha gett upp nu. Det är nummer två sen jag köpte. Denna fick jag som ersättning till den första på garanti. sympotomen är att den inte larmar för avbrott i slingan om man drar ut kontakten. Roboten säger att den inte får signal. Men om man power-cyclar så startar klipparen en omgång ibland. Ibland stannar den.
 
2 boxar här med
Blixten tog den ena andra bara lade av

Totalt ny bytt

2boxar
2hjulmotorer
1moderkort samt lite annat gott senast den vägrade starta efter att den grävt ner sig ca 5cm i gräsmattan utan att stanna så det blev lite av en elektronikbrand :)
 
Ny säsong nya problem. Lade till en extra ö. Klipparen började stanna på: väntar på signal, och ingen kabelsignal. Trodde det var något fel på kabeln så jag tog bort ön igen. Fortfarande ingen signal ibland. Saxen på manöverboxen blinkar inte men den piper, hittar inget i manual om bara pip.
Stoppa i en kort slingkabel i laddaren för att utesluta gränskabel. Då blinkar saxen! Hittade ett glapp där man ansluter manöverbox till förlängningskabel. Fixar glappet stoppar i slingan igen. Klipparen går men stannar på ingen signal och piper i manöverboxen, inget blinkande. Den är tyst om klipparen står i laddaren men piper så fort den lämnar. Är det ny manöverbox som gäller tro eller vad kan det vara? Konstigt att inget står i manualen om pip från manöverboxen utan ljudsignal?!? Är en 630 från 14.
 
Hade liknande problem. Jag hade dragit kabeln åt fel håll. Måste gå åt samma håll som den andra slingan.
 
Har kopplat ur ön till och med! Vet inte vad den har för sig. Tänkte göra en mindre slinga och prova inatt!
 
Hade också pip utan blinkande sax vid uppstart i år och hos mig var boven en skarv i slingan som det gått in fukt så den ärgat.

Piper den även med en kort kabel som slinga nu när du åtgärdat glappet?
 
Tack för tipset, tyvärr återstår bara att gräva upp kabeln då det har hunnit bli en del skarvar på tre år. Min stannar oftast på ungefär samma område, kan skarven vara i närheten då tro?

Jag vet inte om den gjorde det, då jag trodde jag hittat felet och kopplade in ordinarie slinga igen. Får testa mer imorgon.

Just nu går den, fast i området närmast laddaren. Har gått en kvart ca.
 
Har också rätt många skarvar efter lika många år som dig men lyckades hitta den som var dålig med hjälp av en AM-radio. Det hördes rätt ordentlig skillnad på signalen före och efter den dåliga skarvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.