Hej.
Jag har fått knas med laddningen och vet inte om det är laddaren eller batteriet det är fel på.
När roboten är i laddstationer lyser symbolen för robot i laddare men så blinkar även symbolen för att den är ute och klipper lite snabbt med jämna mellanrum?
Vad har ni för spänning på laddaren pinnar när roboten inte står i laddaren?
Kan man mäta upp batteriet?
På den stora kontakten på batteriet med svarta och röda kabeln är det nu bara 23V men sen är det den lilla kontakten med. Är det cellerna man kan mäta där? Där är det nämligen lite ojämna värden mellan 2,6-3,1V och på ett ställe är det 0V.
Kan det vara så att en cell är kass eller kan man inte mäta batteriet på detta sätt?

Tips eller förslag?

Tack
 
Så här ser det ut när roboten står i laddaren
 
Kan man mäta cellerna här på denna kontakt?
Mäter jag dem parvis har jag:
3V
2,5V
0V
2,7V
3V

Och 22V på stora kontakten
 
  • Hand håller en elektrisk kontakt med etikett i bakgrunden och en vit koppling i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag åkte RS630 fram för första gången detta året efter att ha varit vinterförvarad i annexet. Kunde snabbt konstatera att drivmotorn till vänster hjul helt låst sig. Går att rucka 0,5-1mm men sen är det tvärstopp. Vad kan detta bero på? Ovanpå detta går det inte heller längre att parkoppla genom Bluetooth. Detta skulle jag kunna vara utan. Lite värre med motorn :worried:

Jag har försökt att smörja upp motorn men utan framgång. Är det bara till att beställa en ny motor och se glad ut tro?

/Andreas
 
Svårt att veta hur det ser ut utan bilder, minns inte riktigt hur dessa är byggda men finns det kanske något lager som har gett upp ??
 
Motorn går ju att enkelt lossa ifrån klipparen. Dom där behöver man inte ens verktyg för att plocka isär. Jag plockade ner planetväxlen på en sådär hjulmotor som gick tung och gnisslade. Det var ganska rostigt och smörjfettet hade gjort sitt. Rengjorde och smörjde upp med nytt friskt fett sen gick den igen. Men den motorn var ju aldrig helt låst heller.
 
Hej,

Tog ut klipparen och saknar kabelsignal.

Kalibrerar kabelsensorer och får fel 3, vad innebär det? En gång fick jag fel 1 men då tror jag att jag gjorde fel vid kalibreringen.

Jag har drygt 600m kabel, kan det påverka och ge dålig signal nu efter 2 år?

Mvh
Bambi
 
tompathepilot tompathepilot skrev:
Snackade med supporten här om dagen och fick veta att RS630 följer slingan hem i 7 olika spår för att undvika spårbildning i gräsmattan. Han nämde då också att klipparen befinner sig längre in på mattan än vid kantklippningen och det gör att den genar hem utan att gå in i delzoner när den ska tillbaka till laddstationen. Grymt om detta stämmer! Ni som äger dessa kanske redan har koll på detta men skriver iallafall för de som är intresserade.
Så gör min också men min hittar inte laddstationen när den kommer till den. Så klipparen går förbi laddstationen och fortsätter att söka. Har du någon lösning på hur den ska hitta laddaren?
 
E Espas skrev:
Så gör min också men min hittar inte laddstationen när den kommer till den. Så klipparen går förbi laddstationen och fortsätter att söka. Har du någon lösning på hur den ska hitta laddaren?
När den har ett par meter kvar så ska den centrera över kabeln. Det är en ir-sändare / mottagare som ska prata med varandra. Troligen något av det som är sönder.
Kolla med supporten. Den brukar vara snabb.
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
När den har ett par meter kvar så ska den centrera över kabeln. Det är en ir-sändare / mottagare som ska prata med varandra. Troligen något av det som är sönder.
Kolla med supporten. Den brukar vara snabb.
Ok. Stort tack. Klipparen är helt ny så det får bli ett garantiärende.
 
E Espas skrev:
Ok. Stort tack. Klipparen är helt ny så det får bli ett garantiärende.
Du kan prova att stänga av funktionen ' följ kantkabel' så går den centrerat hela tiden, men bör hitta huset.
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
När den har ett par meter kvar så ska den centrera över kabeln. Det är en ir-sändare / mottagare som ska prata med varandra. Troligen något av det som är sönder.
Kolla med supporten. Den brukar vara snabb.
Glömde skriva att om jag lyfter bort klipparen och placerar den 3 meter från laddstationen som man gör vid installationen så hittar den laddaren
 
O
Törnis81 Törnis81 skrev:
Du kan prova att stänga av funktionen ' följ kantkabel' så går den centrerat hela tiden, men bör hitta huset.
ok. Ska prova det.
 
Hej. En sån fråga att jag köpte nytt (större) batteri till min RS622. Nämligen samma som används till 630 modellen alltså 6Ah. Tror ni nåt behöver justeras i service/batteri menyn eller bara köra? ...matias
 
Hej!
Är inne på sjätte säsongen nu med vår RS630 men är ny på detta forum.

Väldigt intressant att läsa tidigare inlägg om olika områden, vilka man i flera fall känner igen sig i. Finns säkerligen många bra tips att hämta här. Tack till er som bidragit med nyttiga tips och erfarenheter!

Har tidigare bl.a. bytt frontkort + framhjul 2016 och uppdaterade programvaran 2014 sedan den gett upp på olika sätt i samband med detta. Under 2015 behövde jag laga ett kabelbrott till ena drivmotorn. Lite "småfel" har det således blivit men det har löst sig förr eller senare. Montering av powerwheels förra säsongen gav maskinen ett ordentligt lyft då tomtens lutningar hanterades på ett betydligt bättre sätt. Senare delen av sommaren fick den emellertid problem med att docka i basstationen men förmodligen berodde det på ett tjockt jordlager på kåpan till frontkortet trodde supporten (störde ir-signalen), vilket nu är eliminerat. Har inte hunnit med något större antal laddningscykler efter denna åtgärd dock.

"Årets problem" är att den inte vill starta, då den hänvisar till att ladda batteriet. Efter några veckor i basstationen börjar man ju emellertid tröttna när gräset blir allt högre. Under 1-2 veckor kom jag inte in i menyerna ens, vilket var riktigt frustrerande men det löste sig till slut av sig själv.

Testar nu några nya spår efter tips från supporten ("tvångsladdning").

Efter att iaf kommit in i menyerna igår kväll kan jag notera en symbol som jag inte minns att jag sett tidigare.
Det är ett M i en ruta in till hänglåset, i högra överdelen på displayen.

Någon som vet vad det betyder?


Med vänlig hälsning,
Christoffer


Display av robotgräsklippare som visar statussymboler: klockslag, batteri och hänglås med ett 'M'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.