Min RS622 börjar lida av korta körcykler.
Kan man byta cellerna i batteriet eller måste man köpa ett nytt för hutlösa 3000+kr?

Någon som provat att stoppa i ett 6Ah batteri från en 630?
 
:D hehe... skojigt att du frågade just nu.

Loggade precis in för att ställa frågan om 6Ah batteri. Satte in ett (ej original) ca 190€, bara plug&play. Tyvärr tycks den inte göra längre köror ändå. Finns inte möjligheten att under service menyn höja max Ah däremot sänka går bra. Kan tänka mig att det färdigt är insatt i 622:ans mjukvara. Tekniskt borde den nu motsvara en 630 om jag inte förstått fel så ifall man kunde uppgradera också mjukvaran till en sån. Nån insatt i ämnet?

Matias...
 
Har problem med våran 630 som efter vinterladdning enligt manulen (och nytt batteri förra säsongen) stannar mitt på gräsmattan med tomt batteri och "orkar" inte hem, ofta söker han inte ens slingar utan bara stannar.

Har provat att stänga av automatik och låta den ladda i 12 timmar utan skillnad.
Jag är lite fundersam över "M"'et i displayen, se nedan, Jag tycker inte att jag har sett det tidigare - någon som vet vad det betyder ?


Närbild av en robotgräsklipparpanel med lågt batteriindikator, ett "M" på displayen och en "GO"-knapp.
 
"M" för main zone kanske? Säkert har du också "kopplat om" från underhållsladdning till laddningsläge.
 
Kanske Main zone, absolut. Laddningen har jag kopplat om. Tack, alla idéer uppskattas .
 
Klurar vidare på min klippare (M'et i displayen är en fortsatt gåta) när det gäller laddningen så ser det ut så här nu (laddar som "vanligt" med brytaren i "on" läge, laddade 20 minuter i off läge innan):
LCD-display som visar laddningsstatus med siffror och mätvärden för ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan tyda dessa ? Hur många celler har batteriet ?
Jag tolkar det som att en cell (den med 2735) ligger lite lågt. Den har laddat någon timme nu och den börjar krypa upp mot 2800.

Har jag tolkat detta fel ?
 
Känner inte till cellerna men fick ett eget problem i morse. Klipparen stannade mitt på gräsmattan med meddelandet "starta på annan plats" Försökte igen men den bara skakade och rykte som att den frös. Vänster hjul verkade dock att inte röra sig normalt så jag tog loss motorn och öppna den. Putsade planetväxeln från gammal vaselin på samma gång.

Provkörde endast motor och märkteatt det rökte en aning emellanåt. Öppnade också den och hitta en hel del olja och annan skit inuti. Tur var så hade jag en "gammal" komplett hjulmotor så knäppte fast den och voila, funka perfekt. Hur fettet kommit in i motorn vet jag ej men troligtvis det som orsakade felet.
 
  • Demonterad hjulmotor och delar ligger utspridda på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad elektrisk motor med synliga koppartrådar och oljeansamlingar, troligen från en gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
M miniGranis skrev:
Klurar vidare på min klippare (M'et i displayen är en fortsatt gåta) när det gäller laddningen så ser det ut så här nu (laddar som "vanligt" med brytaren i "on" läge, laddade 20 minuter i off läge innan):
[bild]

Någon som kan tyda dessa ? Hur många celler har batteriet ?
Jag tolkar det som att en cell (den med 2735) ligger lite lågt. Den har laddat någon timme nu och den börjar krypa upp mot 2800.

Har jag tolkat detta fel ?
För att tolka servicemenyerna kan jag rekommendera denna länk till servicemanualen. På sida 2 - 33 beskrivs batteritestet och vad de olika värdena betyder hoppas det kan vara till någon hjälp.

http://dist.robomow.com/distfiles/support/service guides/en s service guide 2016-ver01.pdf
 
  • Skärmdump av en servicemenysida för batteritest som visar vilken data som visas vid godkänt test.
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
T Tobb K skrev:
För att tolka servicemenyerna kan jag rekommendera denna länk till servicemanualen. På sida 2 - 33 beskrivs batteritestet och vad de olika värdena betyder hoppas det kan vara till någon hjälp.

[länk] guides/en s service guide 2016-ver01.pdf
Med hjälp av Tobb K's länk så har jag kommit fram till att jag verkligen var ute och cyklade i mina tolkningar.
Den bilden jag visade skall tolkas med följande tabell:
Tabell över laddningsskärmen i en manual med olika punkter såsom 'Battery cells balancing'.

Det mesta verkar stämma och hänga ihop men jag hajar inte 6) Battery cells balancing. Den förklaras så här i manualen:
Tabell som förklarar 'Battery cells balancing' med två tillstånd: 0 för 'Not balance yet' och 1 för 'Reached to balance state'.

Där jag ju jag ett värde på 270 som inte har ändrats alls under 8 timmars laddning.
(Kan nämna att tex Charging state har gått från 4 till 6 så saker ändras helt klart)

Någon som vågar sig på en tolkning av Battery cells balancing ?
 
Redigerat:
Fortsätter att svara mig själv då någon kanske har nytta av informationen framöver.
Fick ingen riktig klarhet i balanceringsfrågan ovan men efter ett menybyte till "Special Displays" och "Battery" så ser den individuella cell spänningen ut så här:

LCD-display visar spänningsvärden för individuella battericeller med siffror nära 3.6 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efterhand så har cellerna kommit upp mot 3.6 volt på alla celler utom cell 1 och 2. Nu vet jag inte vad jag började på men den har laddat ca 40 timmar nu.
Den får fortsätta ladda över natten så får vi se om spänningen i cell 1 och 2 har ändrat sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
E Espas skrev:
Så gör min också men min hittar inte laddstationen när den kommer till den. Så klipparen går förbi laddstationen och fortsätter att söka. Har du någon lösning på hur den ska hitta laddaren?
Ursäkta sent svar. Prova först att plocka av den främre stora svarta kåpan och rengör den genomskinliga delen som skall ge irsignalen till klipparen så den vet när den närmar sig basstationen. Även den övre blanka delen på basstationen måste hållas ren för att den kommunikationen skall fungera. Annars missar den och passerar utanför. /Tompa
 
M miniGranis skrev:
Har problem med våran 630 som efter vinterladdning enligt manulen (och nytt batteri förra säsongen) stannar mitt på gräsmattan med tomt batteri och "orkar" inte hem, ofta söker han inte ens slingar utan bara stannar.

Har provat att stänga av automatik och låta den ladda i 12 timmar utan skillnad.
Jag är lite fundersam över "M"'et i displayen, se nedan, Jag tycker inte att jag har sett det tidigare - någon som vet vad det betyder ?


[bild]
Fick svar nu från Tidab att "M" betyder just huvudzon
Efter laddning och balansering i ca 3 dygn så gick nu klipparen hem till laddstationen som den skulle. Bra att man kan monitorera spänningen på varje cell i Servicemenyn.

Jag kommer att ge mig på att uppdatera FW på den själv under sommaren då jag hört att det är en bugg gällande just balanseringen och vinterladdning på de tidiga modellerna (min är en 2013 maskin), just nu kör den V2.12.
 
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
C Christoffer. skrev:
Hej!
Är inne på sjätte säsongen nu med vår RS630 men är ny på detta forum.

Väldigt intressant att läsa tidigare inlägg om olika områden, vilka man i flera fall känner igen sig i. Finns säkerligen många bra tips att hämta här. Tack till er som bidragit med nyttiga tips och erfarenheter!

Har tidigare bl.a. bytt frontkort + framhjul 2016 och uppdaterade programvaran 2014 sedan den gett upp på olika sätt i samband med detta. Under 2015 behövde jag laga ett kabelbrott till ena drivmotorn. Lite "småfel" har det således blivit men det har löst sig förr eller senare. Montering av powerwheels förra säsongen gav maskinen ett ordentligt lyft då tomtens lutningar hanterades på ett betydligt bättre sätt. Senare delen av sommaren fick den emellertid problem med att docka i basstationen men förmodligen berodde det på ett tjockt jordlager på kåpan till frontkortet trodde supporten (störde ir-signalen), vilket nu är eliminerat. Har inte hunnit med något större antal laddningscykler efter denna åtgärd dock.

"Årets problem" är att den inte vill starta, då den hänvisar till att ladda batteriet. Efter några veckor i basstationen börjar man ju emellertid tröttna när gräset blir allt högre. Under 1-2 veckor kom jag inte in i menyerna ens, vilket var riktigt frustrerande men det löste sig till slut av sig själv.

Testar nu några nya spår efter tips från supporten ("tvångsladdning").

Efter att iaf kommit in i menyerna igår kväll kan jag notera en symbol som jag inte minns att jag sett tidigare.
Det är ett M i en ruta in till hänglåset, i högra överdelen på displayen.

Någon som vet vad det betyder?


Med vänlig hälsning,
Christoffer


[bild]

Hej igen!
Ville bara återkoppla i mitt eget ärende, då någon kanske kan ha hjälp av detta framledes, såsom även jag fått goda tips i denna tråd. Har även utlovat detta i privata meddelanden där utbyte av erfarenheter skett.

Ikväll har jag äntligen fått fart på roboten igen, tack vare hjälp från en vän till vår granne som visade sig vara ett riktigt proffs på elektronik och kretskort. Vid besök för drygt en vecka sedan upptäckte han att strömkabeln in i laddhuvudet gav en pulserande spänning som pendlade mellan ca 27 ner till ca 11 V.

Då jag själv misstänkte problem med laddhuvudet så kopplade han ur kretskortet i laddhuvudet och gick igenom alla komponenter därhemma men allt var fräscht visade det sig. Istället kollade han senare igenom manöverboxen och upptäckte att felet satt i det switchade nätaggregatet inuti. En konstruktion han för övrigt inte var särskilt förtjust i, han föredrog riktiga transformatorer... Hans råd och lösning blev att byta ut nätaggregatet (output: 34V 3,87A), då det var detta som det specifikt var fel på. Kretskortet inuti manöverboxen såg fint ut och var helt intakt.

Alternativ på aggregat att inhandla:

https://adapterexperten.se/ac-adapt...gat-34-vdc/ac-adapter-34v-35a-90watt-55x21mm/
https://www.aliexpress.com/item/cab...56bc1e7&transAbTest=ae803_1&priceBeautifyAB=0

Det svenska alternativet överst räckte gott då hans tester visade sig att endast ca 2A nyttjades i praktiken. Snabbare leveranstid också. Behövde även köpa med en passande nätkabel i lämplig längd (tog 2m.) Fick klippa bort lite plast på manöverboxens underdel för att kabeln till denna, som också fick köpas, innehöll jordkabel och därför behövde lite mer plats i anspråk. Se bild nedan. Ska täta lite extra med silikon i efterhand.

Så skönt att äntligen få hjälp av någon! Helt underbart att träffa folk som kan sina saker. Imponerande! Så mycket frustration dessförinnan... Fram till idag ingen hjälp från Robomow-supporten heller, det tar sin lilla tid med dessa typer av problem uppenbarligen.

Sammanfattningsvis:
Har ni problem med att menyn hänger sig i vänta-läget väldigt länge (ca 1,5-2 min), kanske även problem vid dockningen och dålig eller utebliven laddning; mät upp spänningen från nätkabeln in i laddhuvudet om ni vet vad ni gör (se bild). Är det en "pulsande" spänning är det med största sannolikhet nätaggregatet i manöverboxen som gett upp. Läge att byta detta eller köpa ny box således.


Lite bilder för att åskådliggöra lite av det som nämnts:

Nätkabel ansluten till urklippt plastöppning i en manöverbox för att passa jordad kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätaggregat utbytt. Fick klippa ur lite plast för att få plats med den något större kabeln.

Någon mäter spänningen på en elanordning utomhus med multimeter och testkablar anslutna till ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar pulserande spänning på 11,27 VAC som indikerar ett elfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter visar en växelspänning på 27.61 V, indikerar en pulserande spänning i felsökningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felsökning... Mätte spänningen, vilket ej låg konstant utan "pulsade" upp och ner. Så skulle det ej vara visade det sig! Nytt nätaggregat i manöverboxen blev alltså lösningen (ca 600kr inkl. frakt och 2m-kabel), alternativt att köpa en helt ny box (2300kr).

Hoppas redogörelsen kan vara till nytta för någon i framtiden.

Trevlig sommar!

Mvh
Christoffer
 
  • Gilla
SpjuthHans och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Just när man fått ordning på laddningen, efter veckor av problem, uppstod istället nya problem. Inte kul..!

Gäller alltså RS630.

Igår när roboten körde ut på morgonen och skulle börja klippa inledde den med att backa och därefter snurra. Den reagerar som att den kört på kabelslingan och vände. Höll på så oavbrutet.

Körde test av kabelsensorer i servicemenyn och fick "Fel 2048", vilket betydde att störningar uppkom från klippmotorerna enligt supporten. Testade på kvällen att stänga av klippmotorerna i servicemenyn och då gick allt bra. Roboten gick ut som vanligt och gjorde vändningar vid kantkabeln precis som vanligt men utan att klippa. Trodde då att jag identifierat felet men när jag sedan testade att starta roboten med klippmotorerna på därefter, så gick den som vanligt. Märkligt kan tyckas men så var det.

Lyckan blev dock inte långvarig. Vid körning av roboten idag betedde den sig märkligt igen. Testade att avaktivera klippmotorerna igen men den betedde sig ändå märkligt; snurrade mest runt men även bakåt och framåt stötvis. Påminde om dess beteende när jag behövde byta frontkort 2016. Inte stabilt.

Jag gjorde nu ett nytt test i servicemenyn av kabelsensorerna och fick nu "Fel 8".

Är det någon som vet vad det betyder eller har varit med om något liknande?

Med vänlig hälsning
Christoffer
 
Redigerat:
Hej Christoffer

Fick igår liknande problem på min RS630. Trycker på GO och klippmotorn varvar upp (som vanligt) och klipparen börjar snurra på platsen. Inga felkoder inget som tyder på nåt fel förutom spinning. Den reagerar vanligt på bumpern och försöker backa vid krock eller kabel men den går runt istället för bakåt.

Testade drivmotorerna från service menyn och de roterar åt samma håll då och får godkänt. Började fundera ifall de normalt går olika håll när man kör testet eller åt samma. Annars kanske det går att kasta om polerna på ena motorn? Lustigt med liknande problem vid samma tillfälle. Båda hjulmotorerna har öppnats och putsats så tror inget är fel där, kanske nåt av kretskorten?

Matias...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.