Klipparen är bara två månader gammal så allt är fräscht, ska kolla så den har sista programvaran men inte hittat något som säger att detta har varit ett problem på tidigare programversioner.
 
För att utesluta dockningsproblem så kan man ju skicka hem klipparen typ 10ggr och observera hur den dockar. Bara att flytta tillbaka den sen nån meter och låta den träffa slingan i lite olika vinklar när man trycker hem.
 
Är det väldigt långt slinga kanske den inte orkar hela vägen hem när den börjar väldigt långt hemifrån. Det ska gå att ändra i servicemenyn om man har koden. Om det nu är så vill säga. Men är den inte äldre än så hade jag pratat med dom jag köpt den av så får dom hjälpa dig att lösa problemet.
 
Ibland får den backa tillbaka och docka en andra gång pga av att jag dragit upp kabeln rätt tight till vänster om laddstationen, när jag inte är hemma så kanske den missar tre ggr och ställer sig.
 
Liten uppdatering nu efter semestern:

Roboten klipper mellan 07-08, den gick ut och klippte mellan 07- 07:15, sen gick den in och sen ut igen 07:50 -08, varför?

Efter 08 dockar klipparen som den ska men när jag kommer hem klockan 12 så står den en halvmeter ut från laddaren, mycket konstigt, tips mottages!
 
Godmorgon - uppdaterade gräsklipparen igår så jag har koll på den (den klipper fyra zoner, kanske 2000m2 och det är totalt runt 600m kantkabel har jag för mig).

[video]https://youtu.be/oZ_U5l_wggA[/video]

Finns lite förbättringspotential men det här är första testet iallafall
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
theboppers skrev:
Godmorgon - uppdaterade gräsklipparen igår så jag har koll på den (den klipper fyra zoner, kanske 2000m2 och det är totalt runt 600m kantkabel har jag för mig).

[video]https://youtu.be/oZ_U5l_wggA[/video]

Finns lite förbättringspotential men det här är första testet iallafall
Cool, vad är det för prylar ?
 
Allt kommer från Kina ;)
En spänningsregulator så jag får ut 12V från klipparbatteriet, en backkamera (därav de röd-gul-gröna strecken ;), en 200mW FPV-sändare (sån som de har till drönare etc) och så en mottagare för den. Sen hade jag en gammal AXIS videoserver som gör om den analoga videosignalen till IP ...
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Osek skrev:
Hej Alla glada,

Efter att fått byta powerbox på min robot så har jag nya strul.

Roboten viker av ca 20 cm när den närmar sig sin laddstation, ungefär som att det plötsligt slutar att följa kantkabeln.

Inställningarna är påslagna för att följa kantkabel för alla Zoner, har även försökt att labba med att ändra värdet från 1-12 ingen skillnad.

Kör den programmet kantklipp så hittar den ALLTID hem igen men på vanliga klipp programmet så kör den ca 5 varv runt tomten innan den magisk följer kantkabeln där den tidigare villa vika av till vänster..

Någon som har haft detta eller en lösning?

Intressanta i det hela att installationen är oförändrad och fungerat perfekt tills jag bytte powerboxen.
Har testat med en fabriksåterställning och installationen går igenom med bravur, hittar laddstationen direkt vid första testet.
Har exakt samma problem som du. Allt har fungerat i drygt två år men plötsligt har gräsklipparen börjat "undvika" laddstationen när den ska hem och ladda under pågående klippprogram. Någon meter innan svänger den ut till vänster och kör förbi. Stoppar man den och väljer "Hem" så hittar den hem utan problem. Har du hittat någon lösning på ditt problem?
 
Mysko fel, vad säger supporten ? Eller ännu bättre, ring direkt till Tidab. Får man vara fräck och fråga vart du/ni bor ?
 
Ja det är verkligen superskumt. Precis som Osek skrev så hittar den alltid hem när den kört kantklippning men aldrig när den kör den vanliga klippningen.
Får ringa Tidab i veckan och höra om de har någon idé.
Bor utanför Tvååker i Halland :)
 
Min grannes 630 började bli lite lustig och körde långt ut i kanterna när den körde längs slingan och missade laddstationen då och då.
Vi tog isär den igår och det visade sig att framhjulets svänglagring började bli glapp och detta ledde till att en bricka och c-clips som sitter runt axeln hade nött på en komponent som sitter på kretskortet bara några mm ifrån axeln.
Så börjar er axel vid framhjulet glappa, så är det nog idé att fixa glappet innan kortet går sönder.
 
När det gäller funktionen "följ kant" så sitter det en ir-sändare i basstationen som kommunicerar med klipparen när den närmar sig och den skall då gå in över linan och docka. Så har iaf jag fått det förklarat.

Mvh Tompa
 
Hej,

Jag har lokaliserat mitt fel(att roboten stannar en meter framför laddstationen) till varje gång det regnar. Nu har jag lagt in senaste programversion v2.86 och hoppas att det löser problemet.

Vidare har jag en utmaning gällande mina spår i gräset, hur löser man spårproblemet?

Ha de gott!
 
Det är dags att byta batterier på vår 630 till våren.
Någon som har bytt på era ?
Köpte ni eftermarknad (och var) eller original ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.