Innan jag säger något annat: Provtagning är gjord och ska lämnas till Detectum i Jönköping under morgondagen.
Nu över till frågan:
Jag ska riva ut en del originalrör från 1974. Installatören av värmepumpen var lite orolig för rörböjarna att isoleringen innehåller asbest. Så de ska testas.
När jag öppnade ett litet fönster i rörböjen för att kunna ta ett prov med en kniv så tycker jag mig se vanlig glasfiberisolering innanför väven. Böjen är även lika mjuk som resten av röret, det är ingen "massa" som "härdat" på insidan av väven.
Eftersom jag inte får svar förrän om en knapp vecka så är jag lite nyfiken under tiden, hur brukar asbestisolering se ut/bete sig/kännas? Är den mjuk som vanlig isolering eller var det som en massa man formade med händerna som sedan härdade och blev hård?
Lovar återkomma med provresultatet men hade varit intressant att höra huruvida ni tror att jag jag har asbest i isoleringen eller inte.
Jag kommer inte hålla någon som tror fel ansvarig, och jag kommer inte riva något innan provsvaret kommit
Vad tror ni?
Nu över till frågan:
Jag ska riva ut en del originalrör från 1974. Installatören av värmepumpen var lite orolig för rörböjarna att isoleringen innehåller asbest. Så de ska testas.
När jag öppnade ett litet fönster i rörböjen för att kunna ta ett prov med en kniv så tycker jag mig se vanlig glasfiberisolering innanför väven. Böjen är även lika mjuk som resten av röret, det är ingen "massa" som "härdat" på insidan av väven.
Eftersom jag inte får svar förrän om en knapp vecka så är jag lite nyfiken under tiden, hur brukar asbestisolering se ut/bete sig/kännas? Är den mjuk som vanlig isolering eller var det som en massa man formade med händerna som sedan härdade och blev hård?
Lovar återkomma med provresultatet men hade varit intressant att höra huruvida ni tror att jag jag har asbest i isoleringen eller inte.
Jag kommer inte hålla någon som tror fel ansvarig, och jag kommer inte riva något innan provsvaret kommit
Vad tror ni?
Här är några bilder om det underlättar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Asbest i rörböjar användes utanpå vanlig isolering. Man blandade in asbest i gips som man smetade på gasbinda lindad utanpå isoleringen och syftet var att få en hård yta. Det gäller alltså skalet och inte innehållet.
Intressant. Jag läste i nån annan tråd att det även kunde smetas gurmassa direkt på röret i böjen och sedan isolering utanpå. Men jag tyckte mig inte se något sådant när jag tog proven. Men då är även själv skiktet med gasbindan en möjlig risk alltså.BirgitS skrev:
Jag gjorde ett snitt med mattkniv och samlade in lite material och tejpade igen med gorilla tape efter.
Som professionell yrkesutövare som även gått asbestutbildningen så kan jag inte svara på om det är asbest eller inte.S samuel99 skrev:Innan jag säger något annat: Provtagning är gjord och ska lämnas till Detectum i Jönköping under morgondagen.
Nu över till frågan:
Vad tror ni?
Man ser det inte på bilder, ingen här kan med säkerhet hävda något annat.
Jag kan dock nämna från erfarenhet av flera erfarenheter att det oftast är billigare att bara beställa sanering än att ta prover först och sanera sen.
Du tar inte firman som kan komma dagen efter då det krävs föranmälan på minst två dagar om ej akut.
Som lekman säger jag att du säkert har rätt, men om det visar sig vara asbestfritt så tror jag knappast att det blir billigast. Ett asbestprov kostat väl 500-1000kr, om man tar dit sanerare utan att det faktiskt är asbest så hinner väl dom inte kliva ur bilen innan man gjort av med lika mycket pengar.R RasmusVVS skrev:Som professionell yrkesutövare som även gått asbestutbildningen så kan jag inte svara på om det är asbest eller inte.
Man ser det inte på bilder, ingen här kan med säkerhet hävda något annat.
Jag kan dock nämna från erfarenhet av flera erfarenheter att det oftast är billigare att bara beställa sanering än att ta prover först och sanera sen.
Du tar inte firman som kan komma dagen efter då det krävs föranmälan på minst två dagar om ej akut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 608 inlägg
450kr + din kostnad att skicka provet om man anlitar Evema.
Nu var det snart 10år sedan jag nyttjade dem, men de var trevliga då.
Nu var det snart 10år sedan jag nyttjade dem, men de var trevliga då.
Ja, det stämmer att massan även kan kletas på skarvarna, det är inte så vanligt längre men just dina rör ser ut att vara asbestfria, och som annan skriver så var det vanligast att det fylldes i lindningen för att göra böjarna mer motståndskraftiga för yttre åverkan eftersom böjarna är hårdare ansatta av yttre åverkanS samuel99 skrev:Intressant. Jag läste i nån annan tråd att det även kunde smetas gurmassa direkt på röret i böjen och sedan isolering utanpå. Men jag tyckte mig inte se något sådant när jag tog proven. Men då är även själv skiktet med gasbindan en möjlig risk alltså.
Jag gjorde ett snitt med mattkniv och samlade in lite material och tejpade igen med gorilla tape efter.