Situationen har lite av moment 22 över sig. I och med att golvbjälkarna går parallellt med brandmuren så har man ingen nytta av dessa. Tvärtom så är de i vägen. Brandmuren är en och halv sten tjock, vilket betyder ca 380 mm exklusive puts. Den är inte bärande i vanlig mening, möjligen finns det taklaster. Det kan man se på vinden med ledning av hur takstolarna är placerade intill brandmuren. Egenvikten kan vara så hög som 3,5 ton per meter. Volymvikten på murtegel varierar ganska mycket mellan olika typer. Känner man inte till vilken typ som använts måste man räkna med den tyngsta varianten. Att en HEA 180 skulle räcka för att växla av brandmuren mellan yttervägg och murstock har jag svårt att tro på. Man behöver minst två beroende på spännvidden. Däremot är det inte fel att lägga två HEA 180 sida vid sida. Då får man bra stöd för murens hela bredd.

Återstår frågan hur man ska gå tillväga. Jag tror att man innan rivning får ta hål i muren på jämna avstånd så att man kan föra igenom små stålbalkar som i sin tur kan vila på stämpade balkar som går parallellt med brandmuren på bägge sidor. Denna tillfälliga avväxling bör ske på en höjd över den blivande öppningen. Jag skulle anlita ett murningsföretag som har vis vana vid den här typen av arbeten.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder och 2 till
  • Laddar…
En brandmur kan man väl inte ta bort och ersätta med en balk? Hur hindrar den att branden inte sprider sig?
 
Brandväggen är ju en kvarleva sen det var olika lägenheter.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Situationen har lite av moment 22 över sig. I och med att golvbjälkarna går parallellt med brandmuren så har man ingen nytta av dessa. Tvärtom så är de i vägen. Brandmuren är en och halv sten tjock, vilket betyder ca 380 mm exklusive puts. Den är inte bärande i vanlig mening, möjligen finns det taklaster. Det kan man se på vinden med ledning av hur takstolarna är placerade intill brandmuren. Egenvikten kan vara så hög som 3,5 ton per meter. Volymvikten på murtegel varierar ganska mycket mellan olika typer. Känner man inte till vilken typ som använts måste man räkna med den tyngsta varianten. Att en HEA 180 skulle räcka för att växla av brandmuren mellan yttervägg och murstock har jag svårt att tro på. Man behöver minst två beroende på spännvidden. Däremot är det inte fel att lägga två HEA 180 sida vid sida. Då får man bra stöd för murens hela bredd.

Återstår frågan hur man ska gå tillväga. Jag tror att man innan rivning får ta hål i muren på jämna avstånd så att man kan föra igenom små stålbalkar som i sin tur kan vila på stämpade balkar som går parallellt med brandmuren på bägge sidor. Denna tillfälliga avväxling bör ske på en höjd över den blivande öppningen. Jag skulle anlita ett murningsföretag som har vis vana vid den här typen av arbeten.
Riktigt kul att höra olika åsikter och betänkanden!
Som jag nämnde i något inlägg är muren en sten djup, mötet djupet till 24-25 cm utan puts. Kan man tänka sig en tunn stålplatta (hittar inte namnet) med en murbredd över en HEA 180...eller kraftigare. Blir en HEA 180 mer rimligt med den murtjockleken tror du?
 
  • Måttband visar tjockleken på en murad stenvägg, mätning uppvisar cirka 24 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med helstensvägg sjunker ju egenvikten till ca 2/3 av den uppgift jag använde tidigare. Obs att det är bara ett överslag. Med hjälp av en måttsatt sektionsritning kan man räkna lite noggrannare.Öppningens längd har också stor betydelse. Det bästa är att balken (eventuellt två i bredd) ger stöd för hela muren. Beroende på vilken last man hamnar på kan man laborera även med balktypen. En IPE balk är smalare och högre än en HEA. En helstensmur är i princip två parallella halvstensmurar med bindestenar här och där.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
B bearTGO skrev:
Det verkar vara varannan rad helsten i bredd och varannan rad helsten på djupet. Jag gillar helt klart idén men konstruktören blir väl inte så glad om man från går hans idé. Får väl prata med honom i så fall.
Sparar man då ett gång stenar på ändarna som får agera stöd/stolpe eller kör man ändå med stålstolpar?
Pelarna kommer du inte ifrån, det blir stora laster som kommer ner vid upplagen.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Pelarna kommer du inte ifrån, det blir stora laster som kommer ner vid upplagen.
Helt klart. Det går säkert att lämna en bra bit och lägga balken på och det ser ut att hålla. Men nu vill vi ju att det skall hålla många tiotals år samt att du vill sova gott.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
Min mur verkar har helsten på djupet varannan rad och helsten på bredden varannan rad.
Tack vare er börjar jag känna mig mer redo att gå vidare med projektet. Ska blottlägga väggen lite bättre (ta bort puts och sedan kontakta hantverkare. Verkar inte vara lätt att hitta murare som även pysslar med stål, men det gör kanske alla?
Tycker ni jag ska kontakta murare, smed eller snickare? Jag vill ha en 63-åring murare tillika smed, som jobbat mycket med gamla hus likt mitt!
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Vart bor du?
 
H hackatall skrev:
Vart bor du?
Långt från dig, NorrkÖping!
 
Ja, i den änden av Sverige känner jag bara plåtslagare.
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
Det måste vara en murare med erfarenhet av större murverk (dvs inte bara fasadtegel).
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det måste vara en murare med erfarenhet av större murverk (dvs inte bara fasadtegel).
Mmm, hittar många som fixar mina trädgårdsstenar och mitt badrumskakel men det duger ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.