Hej!

Jag hoppar in här med en fråga. Jag gjorde en tråd igår men då det verkar som att alla som hållt på med avväxling med stålbalk i träkonstrultion är samlade i denna tråden provar jag här också.

Balken som ska in är en IPE200 som har legat ute, 3.6m lång. Ska jag slipa och ytbehandla den innan den åker in i väggen eller är det overkill? Hur har ni gjort?

Tacksam för era svar!
 
Det behöver du inte göra. Men jag hade nog gjort det själv, mest för att slippa störa mig på att jag inte gjorde det:p
 
B bossespecial skrev:
Det behöver du inte göra. Men jag hade nog gjort det själv, mest för att slippa störa mig på att jag inte gjorde det:p
Haha, känner igen mig själv där, nu är den slipad och lackad
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Slår till med en fråga till. Vad har ni använt för skruv vid infästningen i stolparna?

Jag kommer ha tre stycken 45x70s som stolpar, med en skruvad överliggare uppe på. Balken kommer sen skruvas i överliggaren och jag har tänkt mig fyra skruv i varje sida. Blir nog även förstärkt vinkelbeslag mellan balkens nedre fläns och stolpen. Där kommer även förstärka vinkelbeslag som skruvas i balk och varje bjälke som balken bär upp.

Vad tycker ni om denna infästningen? Skruv mellan balk och ner i stolpens överliggare har jag tänkt mig fransk skruv, ca 5-6mm tjock med sexkantsskalle så jag kan gänga i med spärrskaft. Vad tycker ni om infästningen och vad tycker ni om fransk skruv som infästning mellan stolpe och balk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.