Snölastens värde på marken är 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hänsyn till takutformningen kan man räkna med 2 kN/kvm. Jag gissar att takkonstruktionen väger 1 kN/kvm. Med ledning av ritningens mått kan man då anta att en 3,5 m lång balk får en maxlast på knappt 14 kN/m. En IPE 160 får då en max nedböjning på ca 15 mm vilket motsvarr 1/233 av spännvidden vilket är i mesta laget för en balk som i sin tur bär upp takstolar. Med en IPE 180 blir nedböjningen ca 10 mm. Taket rasar inte in med IPE 160, men det är heller inte optimalt.
 
J justusandersson skrev:
Snölastens värde på marken är 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hänsyn till takutformningen kan man räkna med 2 kN/kvm. Jag gissar att takkonstruktionen väger 1 kN/kvm. Med ledning av ritningens mått kan man då anta att en 3,5 m lång balk får en maxlast på knappt 14 kN/m. En IPE 160 får då en max nedböjning på ca 15 mm vilket motsvarr 1/233 av spännvidden vilket är i mesta laget för en balk som i sin tur bär upp takstolar. Med en IPE 180 blir nedböjningen ca 10 mm. Taket rasar inte in med IPE 160, men det är heller inte optimalt.
Intressant och säkert bra beräkning jag ska se om de kan ta hem HEA160 eller IPE180 för säkerhets skull.
Då måste din beräkning hamna nära värdet för limträ 60x315?
 
Ja, det är i samma härad.
 
Då är det både hängslen och livrem nu
Tack så mycket för all hjälp

Ska bygga ut balkongen från 2 m djup till 3.5 m i vår. det är en svetsad I balk konstruktion som står på 3 ben i framkant och är bultad i tegel fasaden bak.
Påbyggnad är tänkt med samma balk horisontellt och 45 gradiga strävor mot benen. Intresserad av att räkna på det om du får ordentligt underlag?

Trevlig helg /Magnus
 
Kom igen! Trevlig helg du också!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om både HEA och limträ kräver en lösning som är lite bredare än befintliga väggar hade jag valt HEA för takhöjdens skull om du är så lång.
 
E Evamag skrev:
Vi har precis gjort en öppning på 5,8 som vi bär av med en HEA bslk. Vi har dessutom lågt i tak så limträ var uteslutet. Balken vilar på 95x95 stöttor som byggs in i väggarna. . Bär av mot takstolarna. Vi behövde riva hela innertaket samt bygga in stöttorna i väggarna. När allt är klart kommer knappt något synas.
intressant, vi har för närvarande en hea-160 som ligger infälld i mellanbjälklaget som är på 3,4m vi vill ersätta denna till 4,8m
Har du mer info hur hela arbetet gick och även bilder? Du kan pma om du känner för det istället.
 
Hej allihopa!

Jag hade behövt lite hjälp med att räkna ut vilken typ/ storlek på träbalk som vi behöver sätta upp i vårt hus. Det kan också vara i metal typ HEA200
Huset är byggt 1975 1 1/2 hus.

Öppningen kommer bli 5m lång

Lägger upp lite bilder med mått. Så om någon som är vass på detta och kan komma med goda råd så hade det uppskattas jätte mycket.
 
  • Ritningar av ett 1 1/2-planshus med olika vyer och mått, inklusive fasader och sektioner, på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning av hus med måttangivelser, bland annat en 5 meter lång öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husplan med måttangivelser, inkluderar vardagsrum och kök med en tänkt 5m öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir rätt rejäla grejer. I snözon 2 och med taklutning max 30° handlar det om limträ 215x405 eller HEA 220. Jag skulle nog vilja ifrågasätta poängen med denna åtgärd. Vardagsrummet blir mindre möblerbart och dörren till badrummet kommer att leda direkt till ett möblerat utrymme. Ritningen är dessutom inte korrekt. Det är en mäklarritning. Trappan till övervåningen är felritad. Ni måste ha en korrekt ritning som underlag för ett sådant beslut.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det blir rätt rejäla grejer. I snözon 2 och med taklutning max 30° handlar det om limträ 215x405 eller HEA 220. Jag skulle nog vilja ifrågasätta poängen med denna åtgärd. Vardagsrummet blir mindre möblerbart och dörren till badrummet kommer att leda direkt till ett möblerat utrymme. Ritningen är dessutom inte korrekt. Det är en mäklarritning. Trappan till övervåningen är felritad. Ni måste ha en korrekt ritning som underlag för ett sådant beslut.
J justusandersson skrev:
Det blir rätt rejäla grejer. I snözon 2 och med taklutning max 30° handlar det om limträ 215x405 eller HEA 220. Jag skulle nog vilja ifrågasätta poängen med denna åtgärd. Vardagsrummet blir mindre möblerbart och dörren till badrummet kommer att leda direkt till ett möblerat utrymme. Ritningen är dessutom inte korrekt. Det är en mäklarritning. Trappan till övervåningen är felritad. Ni måste ha en korrekt ritning som underlag för ett sådant beslut.
J justusandersson skrev:
Det blir rätt rejäla grejer. I snözon 2 och med taklutning max 30° handlar det om limträ 215x405 eller HEA 220. Jag skulle nog vilja ifrågasätta poängen med denna åtgärd. Vardagsrummet blir mindre möblerbart och dörren till badrummet kommer att leda direkt till ett möblerat utrymme. Ritningen är dessutom inte korrekt. Det är en mäklarritning. Trappan till övervåningen är felritad. Ni måste ha en korrekt ritning som underlag för ett sådant beslut.
Hej jag vet att detta är inte korrekta ritningar.

Huset befinner sig i snözon 1 och taklutningnen år 40 grader.
Poängen med att göra detta är att få en känsla av öppen planlösning och på så sätt ha möjlighet att ha en ordentlig köksö utan att det känns trångt.

Så du tror på en HEA 220. Hur tror du det hade varit om man valde att lägga en stolpe i mitten av hålet. Då blir det 2.5m på varje sida.
Uppskattar ditt engagemang
 
En stolpe på mitten ger helt andra förutsättningar. Då kan ni klara er med beskedliga 90x270 i limträ eller HEA 140. Limträ är då att föredra eftersom det blir enklare med anslutningarna till stolparna. Oberoende av om ni har två eller tre stolpar måste ni kolla att voten under plattan tål de punktlaster som blir aktuella.
 
J justusandersson skrev:
En stolpe på mitten ger helt andra förutsättningar. Då kan ni klara er med beskedliga 90x270 i limträ eller HEA 140. Limträ är då att föredra eftersom det blir enklare med anslutningarna till stolparna. Oberoende av om ni har två eller tre stolpar måste ni kolla att voten under plattan tål de punktlaster som blir aktuella.
Tack för svar.

Så du tror på en HEA240 om vi har två stolpar och 90x270 om vi har tre stolpar.

Har du någon erfarenhet av hus 70 tals hus angående punktlaster ?
Jag har en gammal ritning på huset där man ser klart och tydligt att det är förstärkt i mitten också.
 
  • Gammal arkitektritning av ett 70-tals hus visar fasader och sektion, ligger på ett bord med andra ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns nog inte två hus som är lika i det avseendet. Beror mycket på den aktuella snözonen. Man måste kolla på K-ritningen eller den tekniska beskrivningen. Ett plus är att det var mer noga vad man lämnade in till kommunen på den tiden vad gäller konstruktionsberäkningar. Största punktlasten blir i storleken 50 kN.
 
J justusandersson skrev:
Det finns nog inte två hus som är lika i det avseendet. Beror mycket på den aktuella snözonen. Man måste kolla på K-ritningen eller den tekniska beskrivningen. Ett plus är att det var mer noga vad man lämnade in till kommunen på den tiden vad gäller konstruktionsberäkningar. Största punktlasten blir i storleken 50 kN.
Tack för svar. Jag får jaga de lite på kommunen.
 
J justusandersson skrev:
Det finns nog inte två hus som är lika i det avseendet. Beror mycket på den aktuella snözonen. Man måste kolla på K-ritningen eller den tekniska beskrivningen. Ett plus är att det var mer noga vad man lämnade in till kommunen på den tiden vad gäller konstruktionsberäkningar. Största punktlasten blir i storleken 50 kN.
Hej igen, har fått tag på en till bild som kanske kan säga något mer i denna fråga.
 
  • Arkitektritning av en bottenplan för en byggnad med markerade mått och rummen indelade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.