Har det löst sig för dig? DEt var många inlägg så jag orkade inte läsa genom allt. Har du inte fått svar så kan du skriva till mig om spännvidd, och eventuella laster om du har, eller så ka nvi ta en titta på ritningarna du har så kan jag hjälpa dig med dimensionering.
 
  • Gilla
Martiniuss och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
500 kr ex moms är halva priset om balken är 3,5 meter lång, så det är ett fynd. Frågan är om IPE 160 klarar uppgiften. Jag tycker du borde kolla det först.
Jag tänker att det är över dimensionerat hos grannen. En så hög balk på 3.5 m är väldigt kraftigt. Nu fungerar stål och trä olika men säg att 2cm sjunk under last i mitten är acceptabelt. Vad för krafter pratar vi om? Är det jämförbart med limträ på 270*66?
 
En 3,5 meter lång IPE 160 får en max medböjning på ca 11 mm om den belastas med en utbredd last på 11 kN/m (= drygt 1100 kg/m). Större nedböjning tycker jag inte att du bör ha. För att bedöma om det är rimligt måste man känna till takkonstruktionen och dess mått liksom aktuell snözon. Limträ 66x270 motsvarar snarare IPE 140. Jag tycker inte att man ska gissa i ett fall som detta, det är väldigt lätt att räka ut vad som behövs.
 
J justusandersson skrev:
En 3,5 meter lång IPE 160 får en max medböjning på ca 11 mm om den belastas med en utbredd last på 11 kN/m (= drygt 1100 kg/m). Större nedböjning tycker jag inte att du bör ha. För att bedöma om det är rimligt måste man känna till takkonstruktionen och dess mått liksom aktuell snözon. Limträ 66x270 motsvarar snarare IPE 140. Jag tycker inte att man ska gissa i ett fall som detta, det är väldigt lätt att räka ut vad som behövs.
Nja, inte så lätt att räkna. Finns ingen tillgång till vind på dessa låg sluttande radhus från - 64 och ritningarna visar inga dimensioner på tak stolar eller hur tätt de ligger.
 
Du har väl någon form av ritning?
 
J justusandersson skrev:
Du har väl någon form av ritning?
Bara planritningar. Inga mått, inga detaljer.
 
Lägg upp en planritning och komplettera med ett foto taget utomhus.
 
B bivven skrev:
Har det löst sig för dig? DEt var många inlägg så jag orkade inte läsa genom allt. Har du inte fått svar så kan du skriva till mig om spännvidd, och eventuella laster om du har, eller så ka nvi ta en titta på ritningarna du har så kan jag hjälpa dig med dimensionering.
Tack finns inga vettiga ritningar dessvärre. Har bara vad grannen använt .
 
J justusandersson skrev:
Lägg upp en planritning och komplettera med ett foto taget utomhus.
 
Man kan komma rätt långt med det materialet. Var ligger huset?
 
J justusandersson skrev:
Man kan komma rätt långt med det materialet. Var ligger huset?
Du tänker på snö lasten Kristinehamn .
Det finns förresten redan en öppning på 180 cm in i rummet och där finns ingen av växling så en ökning med 170 cm kan inte vara så våldsamt .
 
J justusandersson skrev:
Man kan komma rätt långt med det materialet. Var ligger huset?
Jag bröt upp lite mer ovan befintlig öppning, ligger en 20 cm träregel där. Ska sätta igen den öppningen som är 160 cm.
 
Spännvidden dvs öppningsmåttet är helt avgörande. Nedböjningen ökar exponentiellt med spännvidden. Det är extremt stor skillnad mellan 180 cm och 350 cm!
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Spännvidden dvs öppningsmåttet är helt avgörande. Nedböjningen ökar exponentiellt med spännvidden. Det är extremt stor skillnad mellan 180 cm och 350 cm!
Så är det ju men Ipe160 är rätt kraftigt. Vad kan man räkna med för snölast per kvm här?
Jag har börjat ta bort ett par reglar i mellanväggen som är närmast yttervägg och taket har inte någon stöttning alls nu i den delen på hela husets längd men det var ingen belastning alls på stående reglar. Sågen fastnar inte vid kapning du vet. Gott tecken men nu ska jag sätta stämp och fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.