jag kan nog inte få in en limträbalk pga höjden.finns det något annat alternativ än en 630 limträbalk eller en HEA260 som inte bygger så mkt
jag hittade ngt som heter balkankare funkar det på samma sätt typ vinkeljärn?
vilket är bäst att använda stålstolpe eller trä,inbillar mig att blir köldbryggor lätt med stål i yttervägg.
//Peter
 
Limträ 90x630 kan ersättas av 215x495, eventuellt även 215x450, det beror på vilka laster som är aktuella. HEA 260 kan ersättas av HEB 240. Frågan om stolpar i trä eller stål har många aspekter. Man bör utgå från ett helhetstänkande.

Infästning i stålbalkens liv är en bra lösning om man vill göra bjälklaget kompakt. Den är däremot olämplig om sekundärbalkarna spänner över flera fack.
 
hade tänkt mig att sätta balken från till vägg (6m) portbredd ca 4,7 sedan kommer det en väggsnutt innan sidodörr som är ca 20 cm från yttervägg på huset.
ovanpå balken kommer takstolarna att placeras.
takstolarna har cc90 utom närmast huset där blir dom cc60 (2st pga snöficka).
jag måste öppna bef vägg för att göra plats för stolpar, det är rätt trångt spec mot huset.
 
J justusandersson skrev:
Du är i alla fall i rätt härad. Mer kan man inte säga utan fler uppgifter, framför allt en sektionsritning. Om inte höjdskillnaden mellan limträ och stål är större än 10 cm skulle jag nog valt limträ. (Nu finns det inget limträ i std storlek som är 30 cm, 27 eller 31,5 däremot) Den visuella skillnaden är försumbar. En limträbalk är däremot mycket snyggare. Det räcker med att måla den. En stålbalk skall byggas in med gips och reglar och är allmänt lite jobbig när den skall möta trä.
Jag har ett liknande problem som Andreas som skapade denna tråd. Jag ska ta bort bärande vägg mellan kök och v rum. Grannen har gjort denna förvandling men har valt limträ. det är några år sedan så han har inga beräkningar på det.
Avståndet är iaf 3.5 m och vilar på reglar. Jag tänker satsa på HEA som balk och svetsa mot kvadratiska KPR. en duktig svetsare får värma balken så den inte sviktar och svetsa stöden.
Grannen har använt 65x315 limträ. Tror du att du skulle kunna ge mig en fingervisning om dimension på balk? Ingen ovanvåning, bara lågsluttande tak(5% kanske)
 
Du hamnar mellan HEA 140 och HEA 160, så det bästa är att ta den senare. Om det är rätt i sammanhanget vet jag förstås inte, men en 3,5 m lång HEA 160 klarar 10 kN/m (drygt 1000 kg/m) i utbredd last med en nedböjning på 1/600 av spännvidden så det är rätt rejäla doningar.
 
Tack så mycket
Det låter bra. Inte så komplicerat ombygge.
Kan det räcka med KKR 70 som stöd?
Vh Magnus
 
Absolut. Knäcklasten vid 2,7 meters höjd på en KKR 70 3mm gods är 108 kN så där finns marginaler.
 
Som jämförelse:
Vårt hus, som byggdes 2010, har en öppen del mellan "matrum" och "vardagsrum" på 5,14 meter.
Vid startmötet inför bygget la vår kvalitetsansvarige (nu heter det kontrollansvarig) pannan i djupa veck cirka 10 sekunder, och sa att "här får vi lägga in en stålbalk.
Det blev en HEA-balk, 200 mm, 5400 mm längd.
Den ligger upplagd på ett par 95x95 reglar/stolpar, inbyggd i väggarna,
och ligger helt osynlig inne i bjälklaget.
Takstolarnas underramar är alltså kapade på mitten där, och vilar på HEA-balkens undre fläns.
Så med lite pill skall det nog gå att få er öppning mellan rummen fri och fin också.
Balken kostade då, för 9 år sedan, 5000 kr inklusive frakt och moms.
 
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Takstolarnas underramar är alltså kapade på mitten där, och vilar på HEA-balkens undre fläns.
Hur fick ni in de där? Balken är ingen uppochnervänd T, så man kan inte bara sticka upp den i en skåra så att säga.
Sköt ni in balken från sidan så den gled in med de avsågade underramarna mellan HEA balkens fläns?
 
Nej, jag kanske var otydlig.
Balken lades in när huset byggdes, så de fyra takstolarna (beräknade och tillverkade av Derome) som berördes av öppningen, kom levererade kapade "på mitten", där balken skulle ligga.
 
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, jag kanske var otydlig.
Balken lades in när huset byggdes, så de fyra takstolarna (beräknade och tillverkade av Derome) som berördes av öppningen, kom levererade kapade "på mitten", där balken skulle ligga.
Jaha, då kunde ni på något sätt lirka in de där när allt lyftes på plats.

Trodde det var befintliga takstolar på befintligt hus som ni modifierade :)
 
Vi har precis gjort en öppning på 5,8 som vi bär av med en HEA bslk. Vi har dessutom lågt i tak så limträ var uteslutet. Balken vilar på 95x95 stöttor som byggs in i väggarna. . Bär av mot takstolarna. Vi behövde riva hela innertaket samt bygga in stöttorna i väggarna. När allt är klart kommer knappt något synas.
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Absolut. Knäcklasten vid 2,7 meters höjd på en KKR 70 3mm gods är 108 kN så där finns marginaler.
Återigen tack! då var KKR löst:) Lokala stålhandlaren hade bara IPE balk 160. Kan det vara en värdig ersättare för något mellan HEA 140 - 160? Priset var riktigt bra. Endast drygt 500 ex moms kapat och klart.
 
  • Gilla
MatsH82
  • Laddar…
Bjorx Bjorx skrev:
Återigen tack! då var KKR löst:) Lokala stålhandlaren hade bara IPE balk 160. Kan det vara en värdig ersättare för något mellan HEA 140 - 160? Priset var riktigt bra. Endast drygt 500 ex moms kapat och klart.
En IPE160 ligger någonstans mellan HEA120 och HEA140.

Här kan du jämföra olika profiler, det du bör jämföra är Iy samt Wy mellan profilerna.
 
  • Gilla
Bjorx
  • Laddar…
500 kr ex moms är halva priset om balken är 3,5 meter lång, så det är ett fynd. Frågan är om IPE 160 klarar uppgiften. Jag tycker du borde kolla det först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.