Vid närmare eftertanke tror jag att en hållbar inklädnad av en HEA-balk kräver en regel även på balkens undersida, vilket skulle innebära en påbyggnad nertill av 45+13 mm. En annan variant som du kan börja fundera över är att minska spännvidden till ca 5 meter. Då skulle en 215x270 limträbalk kunna fungera.
 
Du slipper klä in stålbalken i gips om du istället målar den med brandskyddsfärg.
 
Går utmärkt att limma gips på stål med tex pl400
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Man brukar sätta reglar på var sida om järnbalken så det bygger inte ner mer än gipsets 13 mm.
 
Utgångspunkten måste vara att det skall vara snyggt och hållbart och klara de rörelser som uppstår. Hur vackert är det med en brandskyddsmålad HEA-balk i kökstaket? Konstruktionen som skall dölja stålet måste också tåla att stålet rör sig på ett annat sätt..
 
Martin_B
Måste alltid stålbalkar brandskyddsbehandlas om de inte kläs in i gips?
Och måste de alltid kläs in i gips annars?

Men hur gör man där stålbalken exempelvis möter träbjälklag ovanför? Måste stålbalken då brandskyddsbehandlas på ovansidan innan den trycks upp mot träbjälklaget? Låter krångligt.

Vad säger man om överdimensionerade stålbalkar där träreglar tryckts in i sidan på de utan att brandskyddsbehandla? Träreglarna borde ju hjälpa till att bära lite nämligen, när stålbalken börjar förlora bärigheten p.g.a värmen.

Man kan ju göra på en del olika sätt, frågan är vad som är tillåtet.
 
  • Gilla
Fia_ia
  • Laddar…
Martin_B
AndreasJohansson80,

Förresten, kan du inte sätta HEB istället? Har de räknat på ifall det går få ner höjden ytterligare lite med HEB istället?

Om HEB nu finns i såpass lågprofil till att börja med, det vill säga :)
 
  • Gilla
Leohad
  • Laddar…
Tjenare Martin!

Status är att jag väntar in riktiga konstruktionsritningar för att kunna göra exakta beräkningar så får vi se om de slutar med HEA/HEB/IPE eller limträbalk :)

Återkommer!
 
  • Gilla
ahmadlp069
  • Laddar…
Tjenare igen!

Då var det dags att uppdatera lite med status!

Kommunen hade dessvärre inga konstruktionsritningar, däremot hade de riktiga skalbara (skala 1:100) planritningar inkl komplett sektion.

Justusandersson ovan har tagit en titt på detta och kommer fram till följande alternativ:

3,6 meter spännvidd:
115x225 mm limträbalk

3,8 meter spännvidd:
115x270 mm eller 165x225 mm limträbalk

Båda alternativen klarar sig med 3 st pelare 115x115 mm limträpelare.

Så lite beroende på hur vi placerar mittenpelaren så hamnar vi på antingen 3,6 meter spännvidd eller ca 3,8 meter, och mellan dessa skiljer det i dimension på takbalk.

Vi ska bygga ut en bröstniningsvägg som är ca 1 meter hög från yttervägg där vi mot köket ska placera två underskåp och en bänkskiva ovanpå, vi behöver mer yta i köket. Vi vill därför placera mittenpelaren precis bredvid bröstningsväggen, på så vis kommer inte pelaren att vara i vägen eftersom där ändå redan sätter en vägg.

Någon annan kunnig som skulle vilja slänga ett öga på dimensionerna ovan, känns alltid bra att få uppgifter från två olika håll :)

Jag bifogar med följande:
1. Planskiss + sektion i PDF (1:100)
2. Planskiss i bildformat för att visa placering av pelare.
3. 3 stycken bilder som visar hur tanken med bröstningsväggen är.

Tacksam som vanligt för all hjälp jag kan få.
 
  • Planskiss över hus med markerade limträbalkar, pelare och spännvidder i vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med markerade linjer för planerad byggnation av en bröstningsvägg och placering av pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med markerade planerade positioner för en bröstniningsvägg och köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsvy med markerade linjer för framtida bröstningsvägg och limträpelarnas placering i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ja, 6 meter kan man inte dra. Speciellt inte om det ska vara bärande.
Med 3.6 meter är det inga problem. Kör med en lägre stålbalk som är grövre. Då får du mera takhöjd. Sedan kan du klä den på undersidan med reparationsgips som bara är några mm tjockt. På sidorna kan du dra ner OSB och sedan vanligt gips på. Tänk på att mittenpelarens tjocklek också kommer att spela in. Så en pelare av stål där också blir snyggare.
 
Hade balken endast spänt 3,8m och legat på två pelare så hade jag tyckt att det låter klent. Men i och med att den går vidare ytterligare 2,2m och får en pelare på mitten som ger ett hjälpande moment så låter det mer rimligt. Notera att jag inte räknat på det men det låter OK
 
Tack för era svar!

Som det ser ut nu så lutar det mot en spännvidd på 3,8 meter (ska kontrollmäta detta under nästa vecka när jag får mått på köksunderskåpen som ska sitta framför bröstningsväggen).

Eftersom balken ska gå emot befintlig vägg i hall som endast är 115 mm djup inkl gips så känns alternativet med limträbalk 115x270 mm som ett helt OK alternativ, då kommer inte balken att sticka utanför befintligt vägg utan det kommer se enhetligt ut.

Ska jag nå samma bredd med en stålbalk så är det största jag kan sätta en IPE-180 balk som är 91 mm bred och därför kan "gömmas i befintlig vägg". När den kommer utanför befintlig vägg kommer den vara 91+13+13 = 117 mm inkl gipsinklädnad så det är väldigt nära befintliga 115 mm. Denna är då 180 mm hög vilket innebär med ett lager gips blir höjden 193 mm så jag sparar 77 mm på höjden vilket inte är dåligt.

Någon som mellan tummen och pekfingret kan uppskatta om en IPE-180 klarar ovan eller om det blir för klent? Kommer givetvis att dubbelkolla detta mot konstruktör men vill bara ha en fingervisning om det är sannolikt ens.

Tar givetvis emot andra lösningar också med andra typer av balkar, känns som att både HEA och HEB hade blivit betydligt lägre men då får jag samtidigt leva med att få utstick på vardera sida om befintlig vägg i hall, kanske inget man kommer tänka på när den väl sitter på plats. Vad tror ni?

Tackar på förhand! :)
 
Hej
hoppar in här med en fråga, ska byta garagetak från platt till takstolar (fackverks).
på ena sidan där takstolarna ska ligga har jag en garageport öppning på 4,8m (6m total bredd), där jag har fått rådet att antingen sätta en limträbalk 630mm tjockleken vet jag inte, eller en HEA260 balk. men hus fäster jag takstolarna i balken samt övrig "snickeri "?
Mvh Peter
 
Ska man fästa takstolar av trä i en stålbalk krävs vinkeljärn och håltagningar i balken. Limträ blir ofta betydligt enklare. Limträ 90x630 och HEA 260 är rätt likvärdiga.
 
F Falcon30 skrev:
eller en HEA260 balk. men hus fäster jag takstolarna i balken samt övrig "snickeri "?
Mvh Peter
Normalt svetsar man in plattstål t.ex. 200x200 mm med borrade hål i livet, så man kan skruva fast takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.