Min erfarenhet tyder på att det finns ett överskott av "snickare" i flera länder. Alternativt finns det många företag som tror att vem som helst kan utföra snickarjobb bara arbetsledningen är rätt.

Därför träffar jag på många utländska snickare där jag verkar. Just nu är trenden att många estländare är här. Men det har varit både polacker och rumäner genom åren.
Gemensamt för samtliga utländska företag har varit att de har behövt hjälp med plåtarbeten. De som inte har behövt hjälp med plåtartbeten har varit de som löst problemet själva och där kunden sen hört av sig och bett om hjälp.
Vissa saker inom plåt behöver man ingen utbildning för att behärska. Hänga upp stuprör t ex. Att förstå att den övre böjen skall gå inuti den nedre borde för de flesta vara ganska självklart, men tyvärr har de misslyckats även där.

Min slutsats är att många länder har brist på plåtslagare. Ta Polen som exempel, de har har längre tradition av plåtslageri än Sverige och väldigt många gamla byggnader med imponerande plåtarbeten.
Därför får jag för mig att polska plåtslagare blir motiverade att jobba i hemlandet, för hit till Sverige verkar de inte komma.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Q Qwertyn skrev:
Rätt, men det handlar om vem som har arbetsmiljöansvaret. Oftast är det då husaren/byggherren (som du skriver), men detta ansvar går också att avtala till entreprenören… dock är dessa inte som regel roade över att ta ansvaret.
Precis! Den som har arbetsmiljöansvaret är skyldig att se till att ställningen är godkänd. Detta alldeles oavsett om ställningen har en grön skylt eller ej.
 
wildeside

Arbetsmiljöansvar privatpersoner
När privatpersoner beställer ett byggnads- eller anläggningsarbete enligt konsumenttjänstlagen gäller särskilda regler, om privatpersonen anlitar en enda entreprenör som självständigt får styra arbetet. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig. Entreprenören kan däremot i sin tur ta in underentreprenörer.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla till att renovera ett badrum eller bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har privatpersonen däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar som byggherre.

Det viktiga är att bara anlita 1 entreprenör som styr över hela arbetet.
Om man som privatperson anlitar flera entreprenörer bör man överlåta arbetsmiljöansvaret till entreprenörerna via avtal.
https://www.byggherre.se/media/6027/mall-avtal-arbetsmiljöansvar-2023-01-10.pdf
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Hej
En hel del beror på konstruktionen av huset, är det ett enkel hus så är det nog ingen fara för varken tak arbete eller plåtarbete (till enkel hus finns det i det flesta fall tom. Färdiga plåtar att köpa och på sin höjd så måste dom tillklippas och om företaget har funnits något tid på marknaden så finns det säkert ett rykte. Sen kommer vi till det andra ekonomi, Det är väl ingen på den här planeten som tror att dom bästa och strukturerade hantverkare söker sig till arbete i Sverige när löner för dessa tex i Polen i storstadsregioner är ganska likvärdig den svenska och för att inte glömma så har dom fru, barn hus, och papegoja samt akvariefisk inom kort avstånd hemma. Och samma sak gäller för likvärdiga företag jag har sätt tex. hel "Svenska" företag som håller på att installera solceller och bara undrar hur lyckades man anställa en sån hög med odågor, det finns alltså också en hel del lyckosökare som rider på popularitetens våg. Dock har företaget funnits på marknaden längre en typ fem år och du har undersökt deras rykte grundligt så är det nog ingen fara.
 
S Stubai skrev:
Precis! Den som har arbetsmiljöansvaret är skyldig att se till att ställningen är godkänd. Detta alldeles oavsett om ställningen har en grön skylt eller ej.
Precis så är det , vill beställaren bygga ställning själv för att spara pengar så går det alldeles utmärkt . Dock måste.han visa upp godkänt certifikat för ställningsbyggnation. Annars det bara att glömma att vi går upp på en ställning . Är en ren försäkringsfråga för oss
 
S santos skrev:
Känner en hel del lantbrukare och ingen av de jobbar så. Är tex släkt med en vi åker på semester tillsammans så det är långt ifrån alla som gör så. Den andelen är gör så är minskande då gårdarna blir större och man har mer och mer anställt folk
När min farfar drev gården hade han 47 anställda, när min far tog över var han helt ensam på 300 hektar. Så lantbrukssektorn har höjt produktiviteten rejält.
Men poängen är inte detta utan att många i Sverige idag arbetar väldigt mycket mer än de 40 timmar i veckan som vi svenskar lurar i oss är en lag som ska följas. Och man dör inte av att jobba 100 timmar i veckan.
 
A alexanderlukas skrev:
När min farfar drev gården hade han 47 anställda, när min far tog över var han helt ensam på 300 hektar. Så lantbrukssektorn har höjt produktiviteten rejält.
Men poängen är inte detta utan att många i Sverige idag arbetar väldigt mycket mer än de 40 timmar i veckan som vi svenskar lurar i oss är en lag som ska följas. Och man dör inte av att jobba 100 timmar i veckan.
Jo förr eller senare dör du, då kommer du fråga dig var det värt det? Knappast, har själv legat på 300 övertidstimmar om året i ett flertal år. Jobbar idag knappt ens 35h. Har mer tid med familjen, lönen går mer än väl att leva på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.