H hempularen skrev:
Å-faan. Hur länge har det kravet funnits? För ca 10 år sedan byggde vi på en våning på en del av huset. Jag beställde själv byggnadsställningen från ett halvstort ställningsföretag, var noga (trodde jag) med att den skulle vara OK certifieringsmässigt. Det fanns ingen sådan märkning på den.
Helt ok så länge det är du själv som skall använda den. Men så fort det kommer in en inhyrd arbetare så kickar arbetsmiljölagen in.

https://stallningsprodukter.se/kunskapsbanken/2020/feb/vem-far-montera-stallning/
 
  • Gilla
Unalog och 1 till
  • Laddar…
Fast i det här fallet var det en anlitad snickare som skulle arbeta på ställningen. Jag är lite förvånad om en ställningsfirma med 20 tal anställda skulle bygga regelvidrigt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Nu har jag inte varit särskilt mycket i Rumänien men jag har spenderat en hel del tid i ett av deras grannländer. Takkonstruktionerna där är helt annorlunda än våra; inget undertak, inget tätskikt och inga plåtarbeten alls förutom hängrännorna. Det är inte heller så noga om det läcker ibland eftersom husen är främst byggda av håltegel och puts så det är inget som skadas vid läckage utan när man får tid och lust så tätar man läckan med lite murbruk.

Nu kanske det händer något magiskt vid gränsen till Rumänien och att man där bygger enligt Svenska normer eller att företaget har utbildat sin arbetskraft väldigt väl i de Svenska regelverken men var lite skeptisk. Be att få besöka någon/några av de byggen som de gjort innan och åk dit prata med ägarna och lyft på ett antal pannor för att kolla hur saker och ting verkligen är gjorda. När man anlitar utländska företag så ökar kraven på dig som beställare att verkligen kunna hur man gör så att du kan se att de gör rätt och om nödvändigt förklara vad som ska ändras och varför.
Eller så lyckas det Svenska företag som anlitar dom att faktiskt ge Bygghandlinagr/instruktioner på och hur de skall utföra arbetet. Även om det är ett jäkligt dåligt exempel av andra skäl, så var det ju tex mängder med utländs arbetskraft vid byggande an Nya Karolinska. Trots alla turer där, så vågar jag sätta min högra hand på att sjukhuset inte är byggt enligt rumänsk standard.
Så ja något magiskt händer när man passerar gränsen, man får helt plötsligt en annan arbetsgivare, som ställer andra krav än sin tidigare. Ibland på gott ibland på ont. TS hade ju som sagt inte för avsikt att hyra in Rumäner utan ett Svenskt bolag som nyttjar Rumäner som arbetskraft. Stor skillnad, även om viss extra försiktighet är att rekommendera.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
K
M mojjen skrev:
Eller så lyckas det Svenska företag som anlitar dom att faktiskt ge Bygghandlinagr/instruktioner på och hur de skall utföra arbetet. Även om det är ett jäkligt dåligt exempel av andra skäl, så var det ju tex mängder med utländs arbetskraft vid byggande an Nya Karolinska. Trots alla turer där, så vågar jag sätta min högra hand på att sjukhuset inte är byggt enligt rumänsk standard.
Så ja något magiskt händer när man passerar gränsen, man får helt plötsligt en annan arbetsgivare, som ställer andra krav än sin tidigare. Ibland på gott ibland på ont. TS hade ju som sagt inte för avsikt att hyra in Rumäner utan ett Svenskt bolag som nyttjar Rumäner som arbetskraft. Stor skillnad, även om viss extra försiktighet är att rekommendera.
Du har helt rätt.👍
Det var ett jäkligt dåligt exempel.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Säkerställ att plåtslaagren faktiskt är plåtslagre. Resten görs väl ofta av av vanliag snickare i iallafall. Men Plåt jobb, hängkrokar mm hade jag velat vara säker på görs av en med rätt yrkesprofil
K K. L skrev:
Du har helt rätt.👍
Det var ett jäkligt dåligt exempel.
Skenande ksotander i karolinska sakll nog bskylals Byggentreprenörens projektledare ledning mm. Inte de de utländska arbetarna som utfört slavarbete. Mao Jag anser det var ett dåligt exempel för att det gick åt helvete ekonomiskt, och blivit ett av världens dyraste sjukhus. Men det har betydligt mer att göra med De Svenska experterna i detta fallet, då både på Beställare sidan, konsult sidan och Entreprenören.

När det gäller Slutprodukten bortsätt från prislappen och utmaningarna dit, så är Karolinska idag utsett till Europas bästa sjukhus och Värdens 6e bästa. Det tillskriver jag dock inte den utländska arbetskraften. Men det visar att det går absolut att genomföra projekt av extremt hög kvalitet vare sig arbetskraft är Svensk eller utländsk eller kombinerad. Men det måste vara rätt person på rätt plats, med rätt styrning.
 
  • Gilla
Strandveronika och 3 till
  • Laddar…
M
Om något är billigt så betyder det inom byggsvängen väldigt ofta att det fuskas med något. Jag har sett flera företag med utländsk arbetskraft som kört ett takbyte på tre dagar. Civilklädda, bära upp teglet på stege, ingen säkerhetsutrustning öht. Jag lägger inga värderingar i detta, bara sett att det förekommer och funderat på vad som händer om om nån av dom ramlar ned och skadar sig, man har ju ett visst ansvar som kund.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
jag ver inte men tycker du att man ska ta in billig utländsk arbetskraft på din arbetsplats, för att ersätta dig?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
jag ver inte men tycker du att man ska ta in billig utländsk arbetskraft på din arbetsplats, för att ersätta dig?
Dessutom fundera varför de kostar mindre, enligt dagens regler ska de skatta i Sverige enligt 15/45 dagars regeln. Är de här bara här tillfälligt så betalas arbetsgivaravgiften till hemlandet, vilket oftast är 15-20 procent mot 31,42% i Sverige. Så är det mycket lägre pris, så är det fusk.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
PeterFalun PeterFalun skrev:
jag ver inte men tycker du att man ska ta in billig utländsk arbetskraft på din arbetsplats, för att ersätta dig?
Vad menar du? Det händer ju hela tiden inom många områden i Sverige.

Försök att hitta en stor eller halvstor svensk byggfirma som inte använder öst-europeisk arbetskraft.
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Jag skulle direkt avråda, det är klåpare som kommer hit och jobbar ett tag, bryr sig inte om att det blir bra för dom är ändå inte kvar i övermorgon när dom är mätta på lönen. Har indirekt erfarenhet. Man skickade svenska hantverkare för ett takbyte i området, det såg bra ut och sålde in till fler husägare men det dök upp folk som inte hade koll för fem öre när det väl skulle göras fler tak. Firman försvinner eller byter skepnad och det finns inga garantier kvar... har inget emot utländska hantverkare som kan sin sak, men i det här fallet får man vad man betalar för.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi anlitade ett företag för takbyte för några år sedan 177 000 i arbetstid före ROT. Då ingick plåtarbeten för takkupa, skorsten, taklucka och farstu samt takavvattning. 30-talsvilla med mansardtak.

Firman bestod av enbart svenska hantverkare från Västsverige.

Vad har du fått för pris?
 
  • Gilla
Armitage
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Använd svenska hantverkare, billigast blir inte bäst. Och dessutom försvinner svenska pengar till utlandet......
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad menar du? Det händer ju hela tiden inom många områden i Sverige.

Försök att hitta en stor eller halvstor svensk byggfirma som inte använder öst-europeisk arbetskraft.
Så länge de betalar skatt så är det ok, tyvärr så betalas denna oftast till deras hemland trots att de jobbar heltid i Sverige. Därför infördes nya regler, men trots att det är stora pengar som försvinner ut ur landet så verkar inte skattemyndigheten vara med på tåget. Besök nästan vilket bygge som helst med ett par utländska hantverkare skulle ofta kunna dra in ett par miljoner om det skulle kontrolleras. Detta är idag inte bara ett problem inom byggindustrin utan har infiltrerat snart alla sektorer.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Se till att de använder godkänd byggställning. Lagkrav på det.Såna där firmor brukar inte ha det och är inte så noga med säkerheten. Klart det blir billigare.

Det ska sitta ett anslag på ställningen vem som byggt den, vem som beställt ställning och viktklassning.
Om korrekt monterad ställning inte finns och en olycka sker på grund av det så tror jag byggherren blir ansvarig, och i detta fall är det nog husägaren som räknas som byggherre. Jag kan vara lite ute och segla med termer och exakt ansvar men man tar en stor risk om man anlitar en fuskande firma (gäller även om man ska installera solceller eller liknande).
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Om en utländsk arbetare har likvärdig kunskap som en svensk skulle jag säga att det utför ett snabbare arbete och därmed till en lägre peng.
Mindre fika och och stämpelklocka Kl 16.00 visar sig på priset i slutändan..
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.