Perssel Perssel skrev:
Använd svenska hantverkare, billigast blir inte bäst. Och dessutom försvinner svenska pengar till utlandet......
Men hur kan man få den garantin? För ett fasadbyte anlitade vi en svensk firma men del lejde ut jobbet till polacker som i sin tur lejde ut jobbet till vitryssar.Det gick snabbt men inte speciellt bra. Och prismässigt var de inte de billigaste.
 
  • Ledsen
AMR74
  • Laddar…
Oavsett vad det är för firma och var deras medarbetare kommer ifrån - det finns två deviser jag ofta lever efter och som hjälpt mig undvika mycket problem:
1: Man får vad man betalar för.
2: Är det för billigt för att verka korrekt - så är det oftast inte korrekt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Du skall kolla även med större företag med de kan va billigare än vad du tror det är totalsumman längst ner som är intressant och se om du kan ta de löpande vill de inte ta de på löpande kostnad är de garanterat inte seriösa och betala inte för än det är klart tex köp matreialet o betala o sen jobbet och betala när detta är klart!
Personligen så skulle jag aldrig ta in utländsk arbetskraft om de inte har jäkligt bra referenser!
Kolla runt lite du har kanske någon bekant i din närhet som jobbar som byggare man vet inte.
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Hej
Jag tror nog att du svarar på din egen fråga?
”Vi” i Sverige har bra utbildningar och certifieringar för att säkra om hög kvalitet.
Baksidan av det är såklart den högre kostnaden för att anlita den Svenska hantverkaren.
Nu är det inte så att den svenska hantverkaren eg är dyr, utan det är alla skatter och avgifter som staten ska ha.
Han måste ju lägga på det på sitt pris för att inte arbeta gratis.

Tar du då in en hantverkare med utländsk personal så är det inte alls säkert att den firman betalar dom här avgifterna på sin personal?
Det innebär såklart att han kan hålla ett lägre pris?
Sen kan du räkna med att dom inte har samma utbildning som de andra.
MEN, det behöver inte automatiskt betyda sämre kvalitet.
Tyvärr så är det pengarna som styr för mig och många andra, då blir det så här.
Hade staten brytt sig om våra inhemska företaget och inte skattat ihjäl dom, så hade inte det här problemet uppstått.
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Har en del erfarenhet kring utländska arbetare som utfört plåtarbeten hos en nära vän och han avråder mig att välja just sådana. I detta fallet var det ett rumänskt företag som är aktivt i Sverige, vitt arbete såklart.

Gällande andra arbeten där jag själv anlitat utländska arbetare som exempelvis måleri, taktvätt, plattsättning kan jag varmt rekommendera utländska arbetare, då de oftast är lite billigare och oftast duktiga hantverkare.

Beror ju förstås på också ju. Man kan inte dra alla över en kant.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
jag ver inte men tycker du att man ska ta in billig utländsk arbetskraft på din arbetsplats, för att ersätta dig?
Det händer ju hela tiden i massor av branscher. Bygg får väl konkurrera inom EU som alla andra tycker jag. Gör man ett bra jobb kommer kunderna.

Annars får man ju engagera sig för utträde ur EU men det är ju en annan fråga.
 
Nu har du nog mer än nog med feedback, men här är min erfarenhet av samma sak om du orkar läsa mer:

Vi la om hela taket med nytt Vittinge tegel i samband med en större tillbyggnad av vår gamla trävilla, pengarna hade börjat sina så vi tog den betydligt billigare offerten. Svensk kontakt, svenskt namn, firman fanns i Solna. Vi gick på känslan av att de var bra efter möte med svenska firmatecknaren som kom och bedömde jobbet före offert. Det var rumäner och en ryss som sen kom och gjorde jobbet.

De hade en mix av personal, jag fick t.ex. säga till när en av dom satte upp hängrännor med lutning åt fel håll. De rullade ut takpappen över taket oavsett om murket trä dök upp. Granne såg detta, vilket också bevisades när vi upptäckte murket virke i samband med bygge av ny takkupa i ett rum några veckor senare.

Vid det laget gick firman inte längre att nå, ROT drogs aldrig, de tog pengarna och stack. Vi fick vad vi betalade för.

Vi har jobbat med både svenska och utländska hantverkare under vår tillbyggnad och de flesta har varit bra, takfirman var dock ett bottennapp!
 
F Froddan skrev:
Nu har du nog mer än nog med feedback, men här är min erfarenhet av samma sak om du orkar läsa mer:

Vi la om hela taket med nytt Vittinge tegel i samband med en större tillbyggnad av vår gamla trävilla, pengarna hade börjat sina så vi tog den betydligt billigare offerten. Svensk kontakt, svenskt namn, firman fanns i Solna. Vi gick på känslan av att de var bra efter möte med svenska firmatecknaren som kom och bedömde jobbet före offert. Det var rumäner och en ryss som sen kom och gjorde jobbet.

De hade en mix av personal, jag fick t.ex. säga till när en av dom satte upp hängrännor med lutning åt fel håll. De rullade ut takpappen över taket oavsett om murket trä dök upp. Granne såg detta, vilket också bevisades när vi upptäckte murket virke i samband med bygge av ny takkupa i ett rum några veckor senare.

Vid det laget gick firman inte längre att nå, ROT drogs aldrig, de tog pengarna och stack. Vi fick vad vi betalade för.

Vi har jobbat med både svenska och utländska hantverkare under vår tillbyggnad och de flesta har varit bra, takfirman var dock ett bottennapp!
Jag brukar av detta skäl fråga den person som kommer och tittar och ger offert vad de som kommer hit och arbetar heter och om de talar svenska.

Jag vill dels veta att de inte skickar jobbet vidare till nån underleverantör och jag vill kunna kommunicera bra med de som jobbar hos mig.

Svarar de svävande väljer jag nån annan.
 
  • Gilla
Stubai och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast i det här fallet var det en anlitad snickare som skulle arbeta på ställningen. Jag är lite förvånad om en ställningsfirma med 20 tal anställda skulle bygga regelvidrigt.
😄😱😂
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Sorry for replying in English. A few years ago I also changed the roof with a Swedish company (not a small one) and I also realized that they basically only employed workers from Eastern Europe. In principle, I do not have anything against that as long all happens within the legal framework and therefore did not object to that. But I also found it a bit strange and did not expect that.
The company's supervisor was however Swedish.
Experience: They used so long nails that dozens of nails stood out on the lower side of the eaves all around my house. I had to fight this through Allmänna reklamationsnämnden (ARN) and only after their verdict, it was corrected (replacement by shorter nails) more than a half year later.
However, it would be wrong to connect this unprofessional work to the origin of the worker, but much more to the skills and mentality of the company's supervisor. We need to consider that the most expensive part of such an order is the labor cost and therefore a cheap offer means the fastest possible execution, with the cheapest possible labor and without any extra time allowed for anything unforeseen.
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Om offerten är mycket lägre än övriga så ska du tänka till både en och två gånger. Varför kan dom ha så mkt lägre pris? Fuskar dom med säkerheten för arbetarna, har dom dåliga/inga ställningar, ger de låg lön eller rent av använder illegal arbetskraft? Vill jag bidra till att göda arbetslivskriminalitet?

Nu är utländsk arbetskraft inte per automatik dålig, men i kombination med det jag skrev ett stort problem ffa för seriösa företag som vill konkurera på schyssta villkor.

Kolla upp att allt verkar ok, inte bara att dom kan lägga tak enligt reglerna. Du riskerar annars att få problem under och efter byggtiden!

Lycka till 🙂
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Hej
Jag skulle nog ta det billigaste, förutsatt att du har i din förfrågan angett vilka krav, normer, branchregler mm ska följas. Du ställer ju krav på firman och inte en enskild arbetare. spelar nog mindre roll om det är Ali, Sven eller Ivan som utför själva arbetet utan det som spelar roll är att de kan följa den svenska standarden och reglerna kopplade till dom.

lycka till!
 
Är inte det viktigaste att det finns en arbetsledare som kan svenska regelverk och metoder, och kan (och vill) se till att "nivån" på arbetet blir tillräckligt bra?
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
S Skalis4ever skrev:
Är inte det viktigaste att det finns en arbetsledare som kan svenska regelverk och metoder, och kan (och vill) se till att "nivån" på arbetet blir tillräckligt bra?
Mmm, samt att ägaren punktmarkerar och kontrollerar under byggets gång.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
99 gånger av 100 får man det man betalar för .

Det finns 3 saker man vill ha som husägare
När man beställer hantverkstjänster.

Billigt
Bra
Snabbt
Men du kan bara välja 2
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.