P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Jag hade 2 polacker som lade om mitt tak. De jobbade för en annan utlänning tror ungrare. Jag pratade med dem innan jag åkte till jobbet och sa, gör inte det och det, jag kan göra mig förstådd på polska, ändå när jag kom hem så hade de gjort som de inte skulle vilket medförde att jag vid ett senare besök från min plåtslagare fick besked om att slita upp 2 ränndalar för att få korrekt anslutning till hängrännorna.Just då ville jag inte ha dem mer på taket och sabba mera. Annars så jobbade de fort och billigt men kvalitet är viktigare.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det finns förstås aldrig några garantier även om det anlitas lokalt. Verkligen trist att läsa om din erfarenhet. Det jag tänker är att om det är ett företag med lång historik på orten så går ofta ryktet lokalt om byggfirman i fråga skulle bete sig oseriöst. I alla fall på mindre orter där "alla känner alla" så att säga.
För många är det ju precis så som den här snickarens inställning var...det syns ju ändå inte sedan.
Många kunder har inte tid, kunskap eller lust att kontrollera jobben under resans gång. Det kunden ofta ser till är ju hur ytan ser ut när det är klart. Hur det är gjort under saknar många förståelse över hur det skall vara.

Ta bara infästningen av min plåt på vindskivorna som exempel...är kanske inte alla kunder som själv tar sig upp på taket och tittar runt. Och även om dom gör det så är kanske det dom ser där "snyggt och bra".
När vindskivorna sedan murknar i förtid är kanske huset sålt till någon annan, ingen har längre koll på vem som har gjort jobbet och den lokala hantverkaren får ingen dålig kritik för det som utförts tidigare. Ryktet förblir bra...fast det kanske inte borde vara det.
Jag kunde enkelt i efterhand se att timmarna hade saltats då jag varje kväll själv skrev upp vad som gjorts under dagen, allt fotograferades fortlöpande som stöd. Men många kanske bara nöjer sig och betalar när en påstridig snickare argumenterar och höjer rösten med de sedvanliga flosklerna.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
M manbat skrev:
Tips är att bjuda dem på kaffe och bullar så kommer de jobba extra bra och vara mycket trevliga.
Stämmer helt klart, men nu är dom ju inte där för att agera trevligt sällskap. Det viktigaste är ju att dom levererar ett kvalitativt väl utfört jobb som uppfyller svenska byggkrav. Man ska skilja på riktiga hantverkare och montörer ... vilken kategori TS har lejt visar sig snabbt efter någon dags jobb 🤔
 
Vi la precis om vårt tak. Svensk lokal firma med utländska, i vårt fall polacker, arbetare. De två killar som vi hade hemma har varit exemplariska, inga extrema arbetstider utan 07-16/17 och någon enstaka lördag blev det. Men dem jobbade på i ett bra tempo och var mycket noggranna i alla steg. Så fort det fanns funderingar där kunden, vi då, kan ha specifika önskemål så frågade dem hur vi vill ha det och diskuterade olika möjligheter. All kommunikation på engelska.

Jobbet är mycket väl utfört och efter besiktning även utan någon anmärkning, besiktningsmannen var snarare mycket imponerad just över att inte ha något att anmärka på.

Givetvis kan man få vilket som när man beställer en sån här tjänst, men mycket handlar säkert ändå om rätt pris (inte nödvändigast det billigaste) och rätt referenser. Google-omdömen och typ Reco är inte alltid pålitliga det heller. Hellre rekommendation från en vän, granne, kollega eller liknande som faktiskt har fått tjänst utförd av företaget tidigare.
 
  • Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
För billigt för att vara sant?
Ofta finns en anledning till att någon är mycket billigare än andra.
Genvägar brukar det vara frågan om.
 
  • Gilla
Ivica Kr och 2 till
  • Laddar…
Sitter precis med räkningen från egen takomläggning. Svenskt företag och svenska hantverkare. 40% av räkningen är material och 60% arbetskostnad. Därefter är det ROT-avdrag på arbetskostnaden. I Sverige har vi 4 årstider, det är fuktigt och varmt, det är torrt och kallt dessutom byggs de flesta husen av trä. Det behöver inte vara svenska hantverkare på så sätt att de är blonda och har blå ögon men jag vill ha någon som har utbildning för vårt klimat - och som har erfarenhet av att bygga för klimatet. Har man inte rätt kunskap kan det bli "väldigt fel, väldigt snabbt". Som extra plus vill jag gärna att pengarna stannar i landet.

De som var här var både trevliga och verkade arbetade effektivt. Vem tror du tjänar på att du köper billig utländsk arbetskraft? Är det verkligen du som sparar pengar eller är det bara mer vinst till den du köper uppdraget av?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E
När jag lät lägga nytt tak tidigare i år så brydde sig inte en av de svenska företagen ens om att komma hit och titta innan offert, en annan som ville komma hade ett registrerat företag med 0 i omsättning sedan starten fem år tidigare, ett tredje var väldigt intresserade och kom flera gånger med putsade siffror, ett fjärde som kom var väldigt noggranna med att undersöka taket men offerten dröjde så slutligen gick jag vidare med ett företag som redan gjorde ett jobb hos grannen.

Det företaget hade varit här för att räkna på mitt hustak, men grannen som också hade tänkt lägga om taket på en byggnad anlitade dem på stående fot när de var här för att titta på mitt. Sen kunde jag gå och se hur de jobbade hos honom + jag kollade upp alla företag som lämnade offerter innan jag valde vilket jag gick vidare med.

Enbart omdömen på nätet är inte nog för mig, jag vill veta mer om vilka som är ägare, om de finns hos MrKoll, kronofogden, hur ekonomin i företaget är och när det startades. Jag var nöjd med min bakgrundskontroll och är nöjd med jobbet. Svenskt företag och vad det visade sig utländsk arbetskraft som jag bjöd på kaffe ibland på rasterna.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Om korrekt monterad ställning inte finns och en olycka sker på grund av det så tror jag byggherren blir ansvarig, och i detta fall är det nog husägaren som räknas som byggherre. Jag kan vara lite ute och segla med termer och exakt ansvar men man tar en stor risk om man anlitar en fuskande firma (gäller även om man ska installera solceller eller liknande).
Rätt, men det handlar om vem som har arbetsmiljöansvaret. Oftast är det då husaren/byggherren (som du skriver), men detta ansvar går också att avtala till entreprenören… dock är dessa inte som regel roade över att ta ansvaret.
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Lägg upp bilderna på plåtjobben de gjort, kanske går att se vilken kvalité det är på dem.
 
S santos skrev:
Mycket snack om att de utländska jobbar så bra och även helgerna, skulle ni själva vilja ha det så? Dvs 7-19 sju dagar i veckan... tror inte det va.
Man får vad man betalar för helt enkelt.
Jag vet att många yrkesgrupper i Sverige arbetar mycket mer än så. Ett exempel är lantbrukare där arbetet normalt startar 0500 och avslutas 2100 sju dagar i veckan under ett yrkesliv på 50 år.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Jag vet att många yrkesgrupper i Sverige arbetar mycket mer än så. Ett exempel är lantbrukare där arbetet normalt startar 0500 och avslutas 2100 sju dagar i veckan under ett yrkesliv på 50 år.
Känner en hel del lantbrukare och ingen av de jobbar så. Är tex släkt med en vi åker på semester tillsammans så det är långt ifrån alla som gör så. Den andelen är gör så är minskande då gårdarna blir större och man har mer och mer anställt folk
 
A
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Begär 3-4 referenser på takbyte med namn, telefon och adress. Kolla upp namnen och telefonnummer så det stämmer. Ring och stäm av.
Fråga om någon hade problem och eller om taken besiktigats efter det var klart.
Om betalning och hur lång tid arbetet tog.

Kolla upp företaget på någon tjänst såsom Allabolag och kolla upp ägaren. Skulder eller anmärkningar kan vara en varningssignal.

Säg till ägaren att betalning sker efter godkänd besiktning utan anmärkningar av oberoende firma X som du anlitar och betalar för.

Fråga hur hen är säker på att hantverkarna gör jobbet enligt tillverkarnas och svensk praxis.

Var tydlig i avtalet och få med allt ni är överens om.
 
  • Gilla
Idea
  • Laddar…
Även om man anlitar en svensk firma så finns det väl ingen garanti att de som gör jobbet är svenska.
När vi bytte vårt kök för några år sedan, trodde vi att vi anlitade en svensk firma, men den enda som var svensk var nog försäljaren. Kom en salig blandning av nationaliteter, varav ett fåtal kunde svenska eller engelska. Slutresultatet blev bra , men det var tack vare att jag själv kunde peka på felen samt en duktig polack.
Kan man få referenser som går att kolla upp är nog det det bästa, vilket vi inte gjorde.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Been there, Done that. Vi var okunniga, och dumma. Inte värt det. Såhär i efterhand. Taket fick läggas 2 ggr, innan papp o pannor var ok. Sedan tog det stopp. Plåten kom aldrig på, o det lilla dom gjorde var fel (vindskivor). Fick anlita annan plåtskivan för att fixa all plåt. Ca 8 månader tog det innan taket åter var på plats.
 
F fredrik.johansson skrev:
Du ska nog också kolla upp om bilderna du fått verkligen är projekt som de har gjort. Bra bilder på fint hantverk är lätt att hitta.
Och de lär väl inte visa bilder där de klantat till det rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.