Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De bästa hantverkarna har redan bra jobb och kommer oftast inte till Svärje
Fel. Min polske kollega säger att dom bästa hantverkare åker till Sverige. I polen hittar du mest ukrainska hantverkare. Men vad vet han, han bara bor och verkar där.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Fel. Min polske kollega säger att dom bästa hantverkare åker till Sverige. I polen hittar du mest ukrainska hantverkare. Men vad vet han, han bara bor och verkar där.
Nu skrev jag inte Polen men den erfarenhet jag har av polska hantverkare i Sverige är väldigt blandad.
 
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
har du köpt lertegel från olika eller från samma hus ?
 
M
Var mycket försiktig och kolla riktiga referenser.
Det finns bland annat en takfirma med säte i Jönköping/Mullsjö som man absolut bör passa sig för. Denna firma gör mycket bristande och halvfärdiga jobb runt om i hela syd- samt västsverige.
Vad som är speciellt är att detta företaget själva skriver hundratals falska "positiva" recensioner från olika konton på reco, Trustpilot, Google etc för att folk ska bli lurade att tro att de är seriösa. Ägaren själv är en tidigare bedeägeridömd kåkfarare som befinner sig delvis i Spanien på okänd adress. Han anlitar rumäner/bulgarer etc utan riktiga arbetstillstånd som utför rent horribelt dåliga fuskjobb. Hans sambo/medbrottsling sköter sedan faktureringen från Mullsjö.
Märkligt nog lyckas de undkomma lagens armar och fortsätta skojeriet med dessa takarbeten.
Ett råd. Undvik dessa kringresande takläggare med stora upptagningsområden. De är sällan seriösa utan livnär sig enbart på snabba fuskjobb.
Anlita istället ett lokalt byggföretag med lokal anknytning till orten med gott omdöme och lång historia. Det är mitt råd.
Kanske inte blir billigast på offerten men i långa loppet kommer resultatet bli både bättre och billigare.
 
  • Gilla
  • Wow
big mike och 6 till
  • Laddar…
Var det inte så att det var en svensk firma som har anställda plåtslagare som råkar komma från Rumänien och inte Sandviken?😇 Om chefen är svensk prata med honom om du är osäker. Om du inte litar på vad han säger, be att få namn och telefonnummer till referensobjekten. Vägrar han är det bara att hoppa av. För ca 7-8 år sedan anlitade jag en svensk firma med svensk chef när jag skulle byta fönster i huset. Han hade Polska arbetare som var här i Sverige i 3 månader. Sedan kom en ny grupp och arbetade i 3 mån osv. Jag åkte ned till Gdansk med båt från Nynäshamn (bor i Stockholmsområdet) med ritningar på alla fönster. Besökte flera företag som sålde fönster. Isolerglas. Karmarna i plast (vilket det är nästan i hela norra Europa. Har bott på otaliga hotell i Tyskland och Polen. "Överallt" är det plast.) Själva glasen importerades från Tyskland och monterades i Polen. Fick med mig en grannes hus också så jag hade 2 uppsättningar ritningar. När jag hade bestämt mig vad jag skulle ha så kontaktade jag den svenska firman och vi bestämde när de kunde börja.
Köpte fönstren inklusive transport och avlastning i Nynäshamn. När jag fick besked från speditionsfirman i Nynäshamn att fönstren fanns att hämta så meddelade jag firman och polackerna åkte ned till Nynäshamn och hämtade fönstren. Har aldrig varit så nöjd. De gjorde ett superjobb både hos mig och grannen.De kom 07:00 och åkte hem 19:00. Kom t.o.m en söndag. De förklarade att de hade inget annat att göra. Medhavd lunch åt de på 20 min i mitt kök. De var 2 st och den äldre var en riktig tusenkonstnär. När han såg någon skavank i huset så frågade han om han fick fixa till det. En annan granne i området med ett likadant hus bytte fönster ungefär samtidigt och anlitade ett stort svensk fönsterföretag. Bytet tog dubbelt så lång tid och grannen betalade ca 65.000 mer än vad jag gjorde. Har under senare tid haft andra hantverkare hemma på småjobb och de har alltid varit från någon gammal rysk republik. Alla har varit duktiga, snabba, glada och trevliga.
Till sist: Jag tycker inte att du skall vara rädd. Är det en svensk firma med F-skattesedel och om du kollar med referenser kan det bli riktigt bra. Polacker kommer knappast till Sverige längre. Nu är det Ukrainare som jobbar och bor i Polen eller Rumäner som i ditt fall. Lycka till
 
  • Gilla
Henkesvenke
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De bästa hantverkarna har redan bra jobb och kommer oftast inte till Svärje
Det skulle jag inte våga hålla med om… jag har vetskap om att tex många länder nere i Europa saknar hantverkare för att alla lämnar för bl.A Tyskland osv..
 
Jag har anlitat ett antal firmor i Stockholmsområdet för diverse hus grejer och för de mesta brukar de ha en svensk försäljare/förman, men sedan utförs jobbet av polacker eller bulgarer. Tips är att bjuda dem på kaffe och bullar så kommer de jobba extra bra och vara mycket trevliga.
 
D
P plan-g skrev:
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
Du har väll tur om de ens är snickare, de flesta jag sprungit på har knappt fattat vilken sida av spiken som är vass. Själv ska jag imorgon sparka ner en fasad som var billig att få putsad för tre år sen. Nu är den helt plötsligt dubbelt så dyr.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Anlita istället ett lokalt byggföretag med lokal anknytning till orten med gott omdöme och lång historia. Det är mitt råd.
Kanske inte blir billigast på offerten men i långa loppet kommer resultatet bli både bättre och billigare.
Kan inte riktigt hålla med om det. Har försökt följa den principen. Men insett den hårda vägen att det är bara en skröna. Lokala hantverkare kan vara bra. Eller dåliga.

Någonstans måste ju även dåliga hantverkare bo och driva sina företag. Bara för att jag råkar bo på samma ort som en sådan så gör ju inte det att han och hans utförda jobb blir bra om han är hos mig och jobbar.
Bytte tak 2018 och handlade lokalt. Trodde att det var just så...att handla lokalt blir bra...
Det blev inte katastrof. Men kommer aldrig att anlita den firman igen. Jag tog in en besiktningsman innan jobbet var klart. Hantverkarna var inte uppdaterade på takbranschens senaste regler...
Timmarna var saltade. Dagbok fick jag vänta 14 dagar på. Den upprättades så klart i efterhand, hade den gjorts dagligen och funnits hade det ju bara vara att skicka den med vändande post.
Ville ha extrabetalt för belopp som översteg 15% av offertsumman utan att ha nämnt ett ord om detta.
Ville inte göra små extrajobb som dök upp under resans gång som självklart skulle ersättas löpande, allt var bara jobbigt och besvärligt och det syns ju ändå inte sen när takpannorna ligger på plats var hantverkarens inställning till det mesta....

Byggföretaget anlitade en lokal plåtslagare till plåtjobben. Snygga plåtvik och sådant. Men infästningen av plåten på vindskivorna gjordes med vanliga montageskruv. Som gjort för att vatten skulle ta sig in och få vindskivorna att murkna bort i förtid. När jag till slut efter mycket tjat fick plåtslagaren att byta ut montageskruven till farmarskruv (som jag själv köpt) så drog han skruvarna så hårt att gummipackningarna hängde i tunna slamsor utanför skruvhuvudena. Efter det behövde han inte komma fler gånger. Jag bytte ut alla farmarskruvar själv till nya och drog lagom hårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns i Rumänien en bespottad folkgrupp, som har som en huvudinkomstkälla att göra plåtarbeten. Det är en tradition som går långt bak i tiden.

Jag hörde om en svensk entreprenör som driver en fabrik för en typ av byggmoduler i Rumänien. Produktionen går framförallt till skyskrapsbyggen runt om i världen. Det finns en del måttanpassade plåtdelar på modulerna.

Han tog in plåtslagare från denna bespottade folkgrupp, dels för att att de gjorde bra jobb, men även som en social insats. Resultatet var att övriga arbetare i fabriken genast gick ut i strejk, de vägrade arbeta sida vid sida med dem.

Jag skulle inte dissa firman bara för att de har utländsk arbetskraft, men kolla referenser väldigt noga.

Och risken finns ju att även om de är jätteduktiga, så kan de inte regler för hur man gör sådant i Sverige.
Den gruppen finns ju även här, fast de sysslar med annat här
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hej
Billigt och utländskt i kombination med inköpt tegel kommer bli dyrt som jag ser det
Att återanvända befintligt lertegel är smart och snyggt men då skall det plockas ner i samma ordning man avser att lägga tillbaka det då det som ett naturligt material anpassar sig efter hur det ligger med åren - allt random lägga tillbaka det innebär glipor och otätheter som jag tänker att du även riskerar om du har köpt tegel som varit lagt på ett annat tak och skall det då läggas på nytt tak av någon som ev. Inte har kunskapen ser jag problem från två håll ….
Som någon anna nämnde är även plåtslageri ett yrke som kräver kunskap och erfarenhet - kanske läge att tänka innovation ifråga sätta
Billigast är dessutom sällas bäst - lämnas någon form av garanti på utfört arbetet när du själv köpt in begagnat lertegel? Mycket att tänka på
Lycka till
 
M
H hakan_o skrev:
Kan inte riktigt hålla med om det. Har försökt följa den principen. Men insett den hårda vägen att det är bara en skröna. Lokala hantverkare kan vara bra. Eller dåliga.

Någonstans måste ju även dåliga hantverkare bo och driva sina företag. Bara för att jag råkar bo på samma ort som en sådan så gör ju inte det att han och hans utförda jobb blir bra om han är hos mig och jobbar.
Bytte tak 2018 och handlade lokalt. Trodde att det var just så...att handla lokalt blir bra...
Det blev inte katastrof. Men kommer aldrig att anlita den firman igen. Jag tog in en besiktningsman innan jobbet var klart. Hantverkarna var inte uppdaterade på takbranschens senaste regler...
Timmarna var saltade. Dagbok fick jag vänta 14 dagar på. Den upprättades så klart i efterhand, hade den gjorts dagligen och funnits hade det ju bara vara att skicka den med vändande post.
Ville ha extrabetalt för belopp som översteg 15% av offertsumman utan att ha nämnt ett ord om detta.
Ville inte göra små extrajobb som dök upp under resans gång som självklart skulle ersättas löpande, allt var bara jobbigt och besvärligt och det syns ju ändå inte sen när takpannorna ligger på plats var hantverkarens inställning till det mesta....
Det finns förstås aldrig några garantier även om det anlitas lokalt. Verkligen trist att läsa om din erfarenhet. Det jag tänker är att om det är ett företag med lång historik på orten så går ofta ryktet lokalt om byggfirman i fråga skulle bete sig oseriöst. I alla fall på mindre orter där "alla känner alla" så att säga.
Har ett par bekanta som blivit ordentligt lurade av dessa kringresande takläggare med massvis med brister på utfört arbete samt att de skickat otaliga tilläggsfakturor på jobb som aldrig utförts.
Just takläggarbranchen har till synes många oseriösa aktörer som far omkring och lurar på folk dåliga jobb till överpriser. Verkligen trist.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att lägga tak är inget svårt om man har tid och läser på. Men det är
Också viktigt att man gör rätt. Försäkringen täcker inga problem orsakade av vatten läcker in annars.
Villaförsäkringen täcker inte läckage i varken tak eller yttervägg, så för den delen har det ingen betydelse
 
S Snipern 666 skrev:
har du köpt lertegel från olika eller från samma hus ? En seriös svensk firma lär inte ta jobbet med dessa primisser lertegel skulle jag bara göra om det va nytt tegel ! förr fanns många tegelbruk ivarje stad eller by och alla hade egna mallar dvs olika kupor ,längd bredd mm ett rent helvete att lägga och få det att bli bra, definitivt skulle ja friskriva mig från slutresultatet !
 
  • Gilla
elotta
  • Laddar…
Mycket snack om att de utländska jobbar så bra och även helgerna, skulle ni själva vilja ha det så? Dvs 7-19 sju dagar i veckan... tror inte det va.
Man får vad man betalar för helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.