pelpet skrev:
Dåligt rinn i handfaten brukar innebära att det är en massa gegg i vattenlåsen. Börja med att skruva loss dessa och rensa ur.
Ja, det är säkert en befogad uppmaning, samtidigt som jag inte skrev något om det. Men självklart har jag rensat alla vattenlås och golvbrunnar! Det är kliniskt rent i dem, och det är i princip bokstavligt!

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vad händer när du spolar i toaletten?
Är det stopp/dåligt flöde i huvudstammen, brukar det alltid gurgla i övriga vattenlås, när man spolar vatten. Vattnet i toaletten stigen när man spolar, eller nivån åker i alla fall upp och ner.

Som svar på varför murstocken var i avloppet.. Jag bytte gjutjärnsstammen till badrummet på övervåningen för några år sen. Stammen gick från källaren via entrevåningen till ovanvåningen upp i en trumma i murstocken. Fick knacka ett hål in i trumman/murstocken som är murad med tegelsten för att komma åt.Trångt och jäkligt, sitter dessutom ett kök i vägen som jag fick lossa delar av. När jag sågade bort gjutjärnsröret med tigersåg måste en lös bit tegelsten ha ramlat ner i avloppsröret. Möjligen att min son kan ha varit framme och stoppat ner saker i ett oövervakat ögonblick innan jag täppte till röret.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
AG A skrev:
Vad händer när du spolar i toaletten?
Är det stopp/dåligt flöde i huvudstammen, brukar det alltid gurgla i övriga vattenlås, när man spolar vatten. Vattnet i toaletten stigen när man spolar, eller nivån åker i alla fall upp och ner.
Nja, toaletterna märker jag ingenting på. När man spolar rinner det ut som vanligt. Men handfat, diskho, badkar och dusch är bedrövligt. Och jag kan garantera att vattenlåsen är fria från skit. Och inget gurgel vad jag vet

Är det någon skillnad om du spolar vatten på morgonen resp senare på dagen? Om det står en massa vatten i avloppet borde det ha hunnit sippra undan till på morgonen.

Eventuellt skulle det kunna vara problem med avluftningen.

Det framgår inte hur akut ni behöver få det fixat men det finns en form av biologisk rör-rensning.

Man häller i enligt instruktion och sedan fortsätter man dosera ett par veckor. I flaskan finns något som "vaknar till liv" och äter och och det som återstår är koldioxid och vatten om jag minns rätt. Gjorde den övningen med mina avlopp och det fungerade bra. Som test hällde jag en skvätt i en dålig rengjord brunn och efter några dagars matande så var brunnen i stort sett ren bortsett från lite hårstrån och lite hårda avlagringar som jag tror var någon form av avkalkning.

Den här typen av produkter används även industriellt men marknadsför förvånansvärt dåligt. Kanske beror på att det blir mindre jobb för rör-rensarna.

Det påstås fungera på rätt rejält igen geggade avlopp.När jag läste på i anslutning till mitt behov påstods de klara även i stort sett täta avlopp men då ta lite tid. Det krävs att stoppet beror på klet som fett, hår, "skit". Håret bröts inte ner men samlade på sig andra saker som hamnar i en brunn så att det växer.

Inom familjen har vi även kört denna typ av produkt på enskilt avlopp med lång rörläggning till septitank för toalettavlopp. Övrigt avlopp går till trekammarsbrunn.

De där där små vad de nu heter äter tills maten är slut eller tills de råkar följa med lossad mat ut i avloppet.

För oss blev det bra resultat. I tillägg gjordes avloppet om två år senare och rören såg förvånansvärt rena ut invändigt.

Låter det som en väg du vill pröva så kan jag leta reda fabrikatet vi använde. Skaffade inte industrivarianten som jag brukar när jag kör mina hobbyprojekt. Däremot gäller det att veta vad man ska ha för annars är risken stor att man kommer hem med en variant på kaustiksoda eller liknande i gel-form eller något annat för att få bra betalt.

Vill du ha fabrikat och vad produkten heter så skriv ett svar så letar jag fram uppgifterna åt dig.

pelpet skrev:
Är det någon skillnad om du spolar vatten på morgonen resp senare på dagen? Om det står en massa vatten i avloppet borde det ha hunnit sippra undan till på morgonen.

Eventuellt skulle det kunna vara problem med avluftningen.
Hej! Njae, vad jag märkt så är det faktiskt jämndåligt sett över hela dagen.

Kalle_A skrev:
Det framgår inte hur akut ni behöver få det fixat men det finns en form av biologisk rör-rensning.

Man häller i enligt instruktion och sedan fortsätter man dosera ett par veckor. I flaskan finns något som "vaknar till liv" och äter och och det som återstår är koldioxid och vatten om jag minns rätt. Gjorde den övningen med mina avlopp och det fungerade bra. Som test hällde jag en skvätt i en dålig rengjord brunn och efter några dagars matande så var brunnen i stort sett ren bortsett från lite hårstrån och lite hårda avlagringar som jag tror var någon form av avkalkning.

Den här typen av produkter används även industriellt men marknadsför förvånansvärt dåligt. Kanske beror på att det blir mindre jobb för rör-rensarna.

Det påstås fungera på rätt rejält igen geggade avlopp.När jag läste på i anslutning till mitt behov påstods de klara även i stort sett täta avlopp men då ta lite tid. Det krävs att stoppet beror på klet som fett, hår, "skit". Håret bröts inte ner men samlade på sig andra saker som hamnar i en brunn så att det växer.

Inom familjen har vi även kört denna typ av produkt på enskilt avlopp med lång rörläggning till septitank för toalettavlopp. Övrigt avlopp går till trekammarsbrunn.

De där där små vad de nu heter äter tills maten är slut eller tills de råkar följa med lossad mat ut i avloppet.

För oss blev det bra resultat. I tillägg gjordes avloppet om två år senare och rören såg förvånansvärt rena ut invändigt.

Låter det som en väg du vill pröva så kan jag leta reda fabrikatet vi använde. Skaffade inte industrivarianten som jag brukar när jag kör mina hobbyprojekt. Däremot gäller det att veta vad man ska ha för annars är risken stor att man kommer hem med en variant på kaustiksoda eller liknande i gel-form eller något annat för att få bra betalt.

Vill du ha fabrikat och vad produkten heter så skriv ett svar så letar jag fram uppgifterna åt dig.
Hej Kalle. Jag kan inte säga att det är någon panik, jag har mest stört mig på att man inte kan öppna kranen vid handfaten speciellt mycket innan vattennivån börjar stiga. Jag tar jättegärna emot namnet på den där produkten!!
Det är värt att prova, även om det känns som att det är något som finns längre ut i avloppen. Men det kanske hjälper ändå, värt att prova!

De små, vad de nu kallas börjar äta när de kommer fram till mat. Vi har även kört på 30m rör med rätt lite fall och det fungerade, Skall leta rätt på flaskan och lägga upp en bild.

Hoppas det går bra utan bild

Den heter Nitor inne Rena rör. Står biologisk på etiketten. Om du handlar kolla att det står biologisk för där jag köpte så visste de inte ens om att denna variant stod på hyllan.

Minns nu att prisvariationen på olika affärer var stor. Spännvidd på från 50kr till drygt 100kr per flaska.

Det ska doseras ut lite varje dag.

Jag minns att det fanns andra fabrikat och även industrivariant. Det var så jag hörde talas om detta först. Av en som bla sålde till proffskunder. Han påstod att de klarade rejäla stopp och vissa kunder som visste att de spolade ut saker som tätade igen rören doserade ut regelbundet. Jag minns han log när jag frågade varför detta inte var allmänt känt. Han påstod att VA branschen verkat svala för metoden och trodde det berodde på att rörisar ansåg att rör skulle rensas mekaniskt med diverse mer eller mindre dyra maskiner. Det finns naturligtvis många avloppsproblem som kräver proffsinsats med spolbil och kanske filmning. Kostar dock en slant.

Googlade snabbt på biologisk avloppsrensning och det finns fler fabrikat. Så ett som hette biobakt som verkar mer riktat mot större skala men de hade en rätt bra beskrivning hur det ska fungera.

Det är inte samma fabrikat som han som tipsade sålde. Deras var riktat till proffskunder. Brukar inte hindra mig så länge det finns hanterbara förpackningar:) Men jag körde på Nitor och det räckte för vårt behov.

Ah, tack så mycket Kalle! Jag ska testa det här innan jag tar ut en rörkrökare!
Antar att det är denna:
Flaska med Nitor inne avloppsrensmedel på 700 ml, förebygger stopp och dålig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.