vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Äntligen någon som nappade på Iphone-betet. För det första du kommer aldrig få veta något företags inpris, tror du det så får du fortsätta tro det. Det är inte så man driver ett företag. Fråga din chef, säger denne ditt pris vad den tar betalt för dig i timmen så är det en lögn förstår du väl. För får du reda på det så sitter du i ett annat förhandlingsläge med denne nästa gång du ska löneförhandla. Punkt.

Men tillbaka till din Iphone som kostar att tillverka runt 3500 kr , du köper den för 15.000kr , varför?
Förstår inte varför du försöker jämföra priserna mot handel hela tiden. Skillnaden är ju att innan jag köper en telefon eller vad det nu må vara så jämför jag priserna på pricerunner eller liknande för att köpa den för bäst pris. Om du körde med prisgaranti som Elgiganten hade vi inte haft den här diskussionen, precis som jag kan vara villig att köpa något på Webhallen i butik för lite mer för att få varan i handen direkt är jag också villig att betala LITE mer för att en hantverkare med sitt kunnande rekommenderar mig en bra produkt som denne införskaffar men då pratar vi absolut Max 30% på billiga saker och är det dyrare grejer så inte är jag villig att lägga ut massa tusenlappar extra på det utan då köper jag hem det själv och gör min egen research. Självklart får jag då skylla mig själv om jag gjorde dålig research och glömde köpa passande anslutningar eller dylikt.

Hade extrajobb till en elfirma som var hos mig i samband med renovering som var ett fastprisjobb (dom var underleverantör till firma X som jag anlitat men jag var inte alls nöjd med X så ville inte ha med dem att göra mer när de var klara med det vi redan hade kontrakt på). Frågade klart och tydligt hur mycket det tog i timmen för elektriker Y som varit hos mig under arbetet som var helt fantastiskt. Fick ett timpris och jag sa kör på det. Jag vet att han är noggrann och gör ett jäkligt prydligt jobb, jag bryr mig inte om att det ska gå fort eller bli billigast möjligt. Jag vill vara nöjd och känna att jag fått värde för pengarna, det ska aldrig vara några överraskningar i fakturan.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du förstår fortfarande inte. Jag skiter i om iPhone kostar 50 spänn, 500 eller 5000 att att köpa. Jag vill veta vad jag får betala. Jag skiter i vad firman köper in den för, jag vill bara veta att jag inte betalar 4 ggr mer om jag köpwr den från dig än från någon annan.

Du undrade också varför vi ville veta Ahlsells och Dahls prislista. Är inte det uppenbart om företaget säger att mitt pris är enligt den prislistan?

Sen har jag förstått att du struntar i kostnaden för ketchup och kassar, men du vet troligen ungefär vad du betalar när du handlar varje vecka och jag tror du skulle reagera om det helt plötsligt var 4 ggr så dyrt totalt, trots att du käpt ungefär samma saker som du brukar.
Ja och jag har svarat i tror nu flera inlägg att jag förstår fortfarande inte varför ni gör affärer med dom som hänvisar till ahlsells eller dahl prislista och inte ger er priset på varan som du ska köpa?

Kan du inte säga nej , jag vill inte göra affär med dig om du inte säger vad varan kostar?
 
T TypRätt skrev:
Förstår inte varför du försöker jämföra priserna mot handel hela tiden. Skillnaden är ju att innan jag köper en telefon eller vad det nu må vara så jämför jag priserna på pricerunner eller liknande för att köpa den för bäst pris. Om du körde med prisgaranti som Elgiganten hade vi inte haft den här diskussionen, precis som jag kan vara villig att köpa något på Webhallen i butik för lite mer för att få varan i handen direkt är jag också villig att betala LITE mer för att en hantverkare med sitt kunnande rekommenderar mig en bra produkt som denne införskaffar men då pratar vi absolut Max 30% på billiga saker och är det dyrare grejer så inte är jag villig att lägga ut massa tusenlappar extra på det utan då köper jag hem det själv och gör min egen research. Självklart får jag då skylla mig själv om jag gjorde dålig research och glömde köpa passande anslutningar eller dylikt.

Hade extrajobb till en elfirma som var hos mig i samband med renovering som var ett fastprisjobb (dom var underleverantör till firma X som jag anlitat men jag var inte alls nöjd med X så ville inte ha med dem att göra mer när de var klara med det vi redan hade kontrakt på). Frågade klart och tydligt hur mycket det tog i timmen för elektriker Y som varit hos mig under arbetet som var helt fantastiskt. Fick ett timpris och jag sa kör på det. Jag vet att han är noggrann och gör ett jäkligt prydligt jobb, jag bryr mig inte om att det ska gå fort eller bli billigast möjligt. Jag vill vara nöjd och känna att jag fått värde för pengarna, det ska aldrig vara några överraskningar i fakturan.
För att det var någon som tog upp i ett tidigare inlägg om att ICA inte tar betalt för dom anställda. Du får läsa igenom dom inläggen först annars backar vi en dag om vi ska börja om igen.
 
Hoppas ni förstår att det är lite svårt att hålla reda på alla olika tyckande till höger och vänster. En del är sura på materialet , en fattar inte prislistan, någon tycker att det maskas med material. Någon har inte tittat igenom tidigare inlägg och ska börja tjata om det igen.

Som sagt var jag har inte alla svaret på alla era frågor hur andra sköter sina firmor. Men jag har ganska klart för mig att det är väldigt många som gör affärer som är dömda på förhand att gå åt helvete.

Ni måste agera innan affären går igång, känner ni er osäkra blås av affären. Kanske testa hantverkaren, gör något litet innan ni bygger om alla badrum i huset.

En bra hantverkare är oftast inte billig, dom vet sitt pris. Lovar hantverkare dig guld och gröna skogar. alltså det är för bra för att vara sant. Så är det oftast en målad gris.
 
T TypRätt skrev:
villig att betala LITE mer för att en hantverkare med sitt kunnande rekommenderar mig en bra produkt som denne införskaffar men då pratar vi absolut Max 30% på billiga saker och är det dyrare grejer så inte är jag villig att lägga ut massa tusenlappar extra på det utan då köper jag hem det själv och gör min egen research.
Du vet om att dom tjänar i runda slängar 63% på din Iphone och du köper en ny vartannat år?

Här sitter man och tjurar över saker som ska hålla minst 10år om inte mer, det finns det som håller i 60 år och mer och är då prispåslaget mer än 20% så går man ihjäl för det ska banne mig inte finnas en rörmokare som ska bli rik på det han gör , han ska veta sin plats!!!!
 
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du vet om att dom tjänar i runda slängar 63% på din Iphone och du köper en ny vartannat år?

Här sitter man och tjurar över saker som ska hålla minst 10år om inte mer, det finns det som håller i 60 år och mer och är då prispåslaget mer än 20% så går man ihjäl för det ska banne mig inte finnas en rörmokare som ska bli rik på det han gör , han ska veta sin plats!!!!
Är det någon som har påstått att en rörmokare inte ska få bli rik? Det låter som att offerkoftan är på i försök att missförstå. Det är inte frågan om hur mycket pengar rörmokaren tjänar utan problemet är att vissa inte kan vara ärliga och tydliga med sina priser.

Hur många procent en säljarw av iPhone tjänar ör helt ointressant. Det är lika ointressant som hur många procent du tjänar på materialet. Det verkar inte gå in, men jag försöker en sista gång, med stora bokstäver för tydligheten skull

VI KUNDER SKITER I VAD DU KAN KÖPA MATERIALET FÖR, VI VILL BARA HA ETT RIMLIGT PRIS. KÖPER DU BILLIGT OCH KAN SÄLJA TILL RIMLIGT PRIS, GRATTIS!

Enda gången jag är intresserad av hantverkarens inköpspris är om de säger att de säljer till mig för samma pris plus X%
 
  • Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du vet om att dom tjänar i runda slängar 63% på din Iphone och du köper en ny vartannat år?

Här sitter man och tjurar över saker som ska hålla minst 10år om inte mer, det finns det som håller i 60 år och mer och är då prispåslaget mer än 20% så går man ihjäl för det ska banne mig inte finnas en rörmokare som ska bli rik på det han gör , han ska veta sin plats!!!!
Vad är det som är så svårt? När jag köper en telefon gör Apple en vinst på X procent och precis samma gör alla andra led i tillverkningen men jag vet ju innan jag köper den färdiga produkten vad den kommer att kosta. Tillverkaren av dina rör gör givetvis också massa vinst och det står mig normalt fritt att köpa dessa där jag finner best pris eller lagom nära eller vad jag värderar högst. Priset mellan butiker brukar vara typ 5% på samma vara om ingen kör special rea. När jag köper dessa av en hantverkare är det inte längre 5% utan 500% det är det som är problemet. Ingen räknar med att betala 500% mer än vad man gör i handeln. Många förväntar sig nog snarare att det skulle kunna bli billigare därför att hantverkaren kan köpa ett mega pack klammers med 500 klamrar för 0.5kr styck för han vet att det förr eller senare har gått åt. Jag själv kanske skulle köpa ett litet pack med 20st för 1.75kr st. Nu vet jag att det aldrig funkar så i praktiken men jag tror att flertalet resonerar i dessa banor, att hantverkaren har grossistkontakter och köper in billigare än privata kunder kan, när då priserna är totalt det omvända när fakturan kommer blir ju verkligheten inte alls vad kunden hade förväntat sig.
Om det ska kosta så mycket mer att låta någon annan köpa in materialet kan man ju lika gärna göra det själv och det gör inget om man köper några meter för mycket för det blir fortfarande billigare än att låta hantverkaren köpa hem det.
Att köpa hem rör är ju inte svårt och kräver inte direkt någon erfarenhet som tar år att anskaffa och därför inget man är villig att betala extra för, det är ju det man inte enkelt kan göra själv själv man är villig att betala någon för att göra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att det dyker upp är absolut ingen tvekan om, men har man anlitat seriösa företag då eller de som är svartlistade eller på väg att bli? :)

Har inte sett någon förtroendekris i branschen, vart menar du att den finns mer än hos ett antal användare på byggahus?
S SueCia skrev:
Att det dyker upp är absolut ingen tvekan om, men har man anlitat seriösa företag då eller de som är svartlistade eller på väg att bli? :)

Har inte sett någon förtroendekris i branschen, vart menar du att den finns mer än hos ett antal användare på byggahus?
Var en tråd för inte så länge sen från ett bolag inom NEA gruppen. Var en rätt stor elfirma, och får förväntas höra till den seriösare skalan på det stora hela.

det är ju tillräckligt uppmärksammat för att svd tagit i frågan. Så kanske några utanför byggahus också ja…
https://www.svd.se/han-vagrar-betala-el-firmans-skyhoga-paslag
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
För att egentligen så kan du strunta i Alhsell prislista, den är till för företagare och inte till för privatpersoner.
Och på vilket sätt är den funktionell för företagare då? Även företagare är förstås mer intresserade av vad de ska betala än ett hittepåpris.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du vet om att dom tjänar i runda slängar 63% på din Iphone och du köper en ny vartannat år?

Här sitter man och tjurar över saker som ska hålla minst 10år om inte mer, det finns det som håller i 60 år och mer och är då prispåslaget mer än 20% så går man ihjäl för det ska banne mig inte finnas en rörmokare som ska bli rik på det han gör , han ska veta sin plats!!!!
Apple måste ju vara den i särklass sämsta jämförelsen som finns. Dom har ju på närmast kartell liknade väg fastsalgit marknadspris. Men då genom att det i inte finns några marginaler alls i åf led (jag vet då jag har tillgång till apples distributör). En jämförelse med apple skulla vara om ja går in och ser att pris överallt på en mac och det pendlar mellan 19-20000:-. Då har jag förstått att där någonstans ligger marknadspriset. Om jag då får höra av ortens it-leverantör att han kan fixa datorn installera och drifta. Han vill ha sin timpeng, Sen tar han sin leverantörs listpris för datorn. Då tror jag att jag kommer betala i härraden 20k. Men om det sen visar sig att ahlsell börjat subdista datorn lagt upp den för 45000:- men rabatterar den till 19000 till sin installatör, så hade jag nog känt mig både bedragen och lurad, när räkningen på 45000:- kommer. Detta är på det stora exakt vad ahlsell med flera gör. Andra som Rexel gör exakt likadant. Sen kan man tycka vad man vill att de gör så. Felet och det oseriösa utspelet görs av hantverkaren som utnyttjar situationen, som grossisten dock underlättat till genom sina prisstrategier.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
som sagt det finns folk som behöver arbeta på kontoret också. Men min bild av det hela är att det är cirka 1,5h jobb per dag utspritt över hela dagen.
Det säger nog mer om dig och de arbetsplatser du kommer i kontakt med. Du verkar inte röra dig i de vassaste kretsarna. Det är klart att om de arbetsplatser du besöker består av kontorsmänniskor som sköter administrationen för de hantverkare som sitter hos Ahlsell och fikar så förstår jag att det är ganska lågt tempo.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som har påstått att en rörmokare inte ska få bli rik? Det låter som att offerkoftan är på i försök att missförstå. Det är inte frågan om hur mycket pengar rörmokaren tjänar utan problemet är att vissa inte kan vara ärliga och tydliga med sina priser.

Hur många procent en säljarw av iPhone tjänar ör helt ointressant. Det är lika ointressant som hur många procent du tjänar på materialet. Det verkar inte gå in, men jag försöker en sista gång, med stora bokstäver för tydligheten skull

VI KUNDER SKITER I VAD DU KAN KÖPA MATERIALET FÖR, VI VILL BARA HA ETT RIMLIGT PRIS. KÖPER DU BILLIGT OCH KAN SÄLJA TILL RIMLIGT PRIS, GRATTIS!

Enda gången jag är intresserad av hantverkarens inköpspris är om de säger att de säljer till mig för samma pris plus X%
Offerkoftan tar du upp nu, börjar den snart tillämpas lika vanligt som när man nämner nazister för man vill döda en debatt.


Sen kommer du bara med en massa påståenden som jag har redan svarat på i tidigare inlägg, och sen kommer RIMLIGT PRIS. VI VILL HA RIMLIGT BILLIGT PRIS OM DU KÖPER DET BILLIGT DÅ KAN VI SKITA I VAD DU KÖPER DET FÖR BARA VI OCKSÅ FÅR DET SKITBILLIGT!!!

I nästa påstående så vill du åt inköpspris igen fast du nyss inte ville det??

Jo, jag läser vad du skriver. Typ flera gånger till o med för att få ihop det jag inte får ihop. DU tycker helt enkelt att det är för dyrt och inte tillräckligt billigt.

Jag jämförde det med en iphone som inte är billig men det var totalt ointressant för då fick jag en poäng i det hela, med att du kan slösa pengar på en telefon men inte något som ska hålla 10-60 år.
 
Att admin inte stängt denna tråd redan är för mig obegripligt?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du vet om att dom tjänar i runda slängar 63% på din Iphone och du köper en ny vartannat år?

Här sitter man och tjurar över saker som ska hålla minst 10år om inte mer, det finns det som håller i 60 år och mer och är då prispåslaget mer än 20% så går man ihjäl för det ska banne mig inte finnas en rörmokare som ska bli rik på det han gör , han ska veta sin plats!!!!
Vi tjurar inte för rimliga påslag eller att någon tjänar pengar. Vi tjurar för att Ahlsell satt ett bedrägeri i system där de tillsammans med hantverkare lurar slutkunder på pengar samtidigt som de ger sken av att kunden fått en stor rabatt och ett bra pris. Ett eluttag med 800% rabatt hos Ahlsell som ändå är tre gånger dyrare än exakt samma eluttag hos lokala bygghandeln till fullpris finns det ingen rimlighet i.

Varje gång man ser hantverkare försvara detta system så bekräftar det bara att det handlar om ett systematiskt bedrägeri som gynnar alla inblandade förutom slutkunden. Det finns inte ett enda vettigt argument. Kan man inte tjäna tillräckligt med pengar utan att lura och bedra folk så får man helt enkelt skola om sig. Så funkar det för oss andra och borde gälla även de som måste ta 1800 spänn för ett eluttag som finns för 179 spänn på Bauhaus samtidigt som man med trollerirabatter försöker lura kunden att det är billigt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Att admin inte stängt denna tråd redan är för mig obegripligt?
Det är extremt sällan som trådar låses på detta forum, det är typ bara om det är en massa personangrepp å liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.