4 532 läst · 50 svar
5k läst
50 svar
Ringa med mobildata på mobilen
Vet faktiskt inte. Har bara kört med fast nummer.Mikael_L skrev:
Själv har jag gått över till detta hemma:
- https://www.amazon.com/Xtreme-Technolgoies-XLink-Bluetooth-Gateway/dp/B08RXF16XD
Men då ringer jag via mobilen från fast telefon. Jag har en del vintage-telefoner nämligen...
Ja, borde gå om du använder någon nämnd app för det. Jag kan ringa min grabb vars telefon inte har något simkort. Ringer då på Messenger till honom. Fungerar även när vi delar internet till honom när vi är ute och kör.
För ""vanlig" telefoni är det appar som stödjer SIPnsom du skall ha. Jag har en app som heter SIPdroid på min telefon, men mitt fasta abonnemang lades tyvärr ned. Men mobiltelefoni är ju så billig numera...
Det finns på alla (nyare) telefoner och levereras av vissa operatörer, inte alla. Det kallas WiFi-calling.A abbe_ skrev:
Telia har det, även hos de billiga märkena Halebop och Fello. Telenor har det på de dyra abonnemangen, men frugan hade det inte på Vimla (vet inte om det var en differentierat eller en tillfällighet dock), men nu har hon det sedan hon bytte till Fello.
Vi har det på alla telefoner i familjen (Xiaomi, OnePlus, Samsung)
Ja det där verkar kunna funka för mig.pacman42 skrev:Det finns på alla (nyare) telefoner och levereras av vissa operatörer, inte alla. Det kallas WiFi-calling.
Telia har det, även hos de billiga märkena Halebop och Fello. Telenor har det på de dyra abonnemangen, men frugan hade det inte på Vimla (vet inte om det var en differentierat eller en tillfällighet dock), men nu har hon det sedan hon bytte till Fello.
Vi har det på alla telefoner i familjen (Xiaomi, OnePlus, Samsung)
Jag kan i alla fall välja det i telefonen, men har inte testat skarpt än.
Dock är detta kanske bara över ett fast wifi-nätverk? eller förstod jag fel...
Alltså att det inte fungerar när man inte är uppkopplad mot ett wifi.
Det fungerar när du är uppkopplad över fasta WiFi, ja. Jag har dock många gånger använt det genom en annan mobil som agerar hotspot (WiFi-router). Detta när jag är på tjänsteresor bland annat.Mikael_L skrev:
Om du vill ringa till och bli uppringd från fasta/mobilabonnemang behöver du ett abonnemang hos en leverantör av ip-telefoni. Jag tecknade två abonemang med porterade fasta nummer hos Cellip innan de slutade med privatkunder.
Sedan behöver du en sip-klient i mobilen som du konfar med ditt abonnemang.
Förut hade Android en inbyggd klient men den verkar vara bortplockad sedan jag labbade med detta i min Sony Aqua. Då rekommenderade Cellip Bria-appen, finns säkert andra nu. I min Samsung Galaxy verkar det ivf inte finnas någon klient.
Du kan då sitta utomlands och bli uppringd på/ringa från ett svenskt nummer.
/Höghus
Sedan behöver du en sip-klient i mobilen som du konfar med ditt abonnemang.
Förut hade Android en inbyggd klient men den verkar vara bortplockad sedan jag labbade med detta i min Sony Aqua. Då rekommenderade Cellip Bria-appen, finns säkert andra nu. I min Samsung Galaxy verkar det ivf inte finnas någon klient.
Du kan då sitta utomlands och bli uppringd på/ringa från ett svenskt nummer.
/Höghus
Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.pacman42 skrev:
Det tycks som "calling over Wifi" bara fungerar om signalen till mobilnätet är dålig. Apple och Samsung har lika beskrivning av tjänsten. https://support.apple.com/sv-se/HT203032
Det är precis så som det fungerar.arneri68 skrev:Krävs inte ett mobilabonnemang för att det skall fungera, dvs samtalet går in i mobilnätet från internet om radiotäckningen är dålig? Om samtalet inte genererar inkomster lär ingen operatör vara intresserad att ta hand om samtalet.
Det tycks som "calling over Wifi" bara fungerar om signalen till mobilnätet är dålig. Apple och Samsung har lika beskrivning av tjänsten. [länk]
Utan att ha ett abonnemang / kontantkort utan samtal kommer det inte att fungera