Guuran skrev:
Tack för alla svar! Jättebra hjälp :) vi har skickat ett sms till hantverkaren (mail saknades) där vi har ställt följande frågor:

- Timpris som utlovats över telefon var 400kr/h innan ROT och 200kr/h efter ROT. Inga tillägg såsom moms klargjordes.
- Antalet specificerade arbetstimmar i fakturan stämmer inte överens med antalet timmar på jobbet. Specificera närmare.
- Kostnad för servicebil har grovt överstigit det pris som diskuterats. Övriga tillägg såsom trängselskatt och moms som har lagts till har ej tidigare specificerats.
- Överenskommen materialkostnad var inköpspris +10% påslag. Kostnaden på fakturan är inköpspris +10% påslag +25% moms.

Vi har alltså bestridit fakturan med ovanstående punkter som grund. Detta skickades i lördags och vi inväntar fortfarande svar från hantverkaren. Hur gör vi med fakturan som ju förfaller imorgon den 22/4? Ska vi betala den summa som vi anser vara korrekt eller ska vi avvakta helt (16% dröjsmålsränta)?

Tack på förhand!
Hur såg avtalet ut innan de påbörjade arbetet?
Vilket materialpåslag samt kostnad för servicebil hade ni kommit överens om?

Har de verkligen skickat en faktura till dig där deras inköpspriser står specifierade? Detta är mycket ovanligt.

Tänk på att de timmar du betalar för inte är endast de timmar de är innan för din tomtgräns.
Även tiden i bilen, tid hos gross, samt sammanställning av faktura osv räknas in.
 
Nu har vi fått svar från hantverkaren, men vi blir tyvärr inte klokare. Han har specificerat vilka dagar och hur många timmar han/hans kollegor har jobbat:

Konsultationsmöte - 2 timmar - bil 350kr - trängselavgift 44kr
Dag 1 (Byggnation inkl inköp av mtrl) - 8 timmar - 8 timmar - bil 350kr - trängselavgift 60kr
Dag 2 (Byggnation, spackling inkl inköp av mtrl) - 1 timme - 1 timme - 4 timmar - 4 timmar - bil 700kr - trängselavgift 60kr

Först och främst så har han alltså tagit ut 1194kr (1493kr inkl moms) bara för att komma ut till oss och se vad som behövde göras. Dag 1 är inga konstigheter - det var exakt det vi kom fram till. Dag 2 får vi inte ihop. Vi räknade på att de var två pers i lägenheten mellan 7-10 och vi hade en elektriker på plats som bekräftar detta. Det blir alltså 6 timmar totalt och bil på 350kr. Enligt han var det ytterligare 2 personer och en bil som behövdes i totalt två timmar. Notera att arbetet andra dagen gällde endast spackling av en mindre vägg/takyta. Varför behövde de köpa spackel andra dagen om de redan var och handlade första dagen?

Han skriver att summan för bilen är 1400kr och trängselskatt 164kr vilket blir 1564kr. På fakturan har vi en bilkostnad på 2098kr (2622,5kr inkl moms). Vi får inte ihop detta.
Han skriver att han kan kreditera 534kr på bilkostnaden men säger inget om vad/varför han krediterar.

Så nu sitter vi här igen och har ingen aning om vad vi ska göra. Han har inte heller besvarat alla våra frågor.

Hur tycker ni att vi ska gå vidare?
 
EyEr0n skrev:
Hur såg avtalet ut innan de påbörjade arbetet?
Vi hade inget skriftligt avtal utan jag fick timpris på 400kr/timme över telefon.

EyEr0n skrev:
Vilket materialpåslag samt kostnad för servicebil hade ni kommit överens om?
Vi tänkte först köpa all material själva, men enligt hantverkaren skulle det vara billigare om han köpte allting. Då skulle det vara till inköpspris + 10% påslag + då tid för att köpa material.
Nu har det visat sig att han har tagit inköpspris + 25% moms + 10% påslag + hans tid för att köpa material.

När vi bad om en offert för ett annat jobb på två dagar (som inte blev av) så skrev han 1000kr servicebil på sms. Över telefon så sa han 350kr per dag.

EyEr0n skrev:
Har de verkligen skickat en faktura till dig där deras inköpspriser står specifierade? Detta är mycket ovanligt.
Vi har 3 olika fakturor där vi kan se specifikation över all material. Två fakturor från första dagen och en från andra dagen. (Vi förstår inte riktigt varför de behövde handla alls under andra dagen).

EyEr0n skrev:
Tänk på att de timmar du betalar för inte är endast de timmar de är innan för din tomtgräns.
Även tiden i bilen, tid hos gross, samt sammanställning av faktura osv räknas in.
Enligt hans senaste specifikation så räknar han inte med annat än arbete och inköp av material (se ovan).
 
Om vi då tar timmarna först. Första dagen var tydligen korrekt?
Andra dagen har du sett det som att de var där 6 mantimmar, de har debiterat för 10 mantimmar (1 + 4)*2. Det låter ju lite som att de kört ut till dig, upptäckt att de måste någonannanstans och sedan kört tillbaka till dig.

Men hur som helst så, utöver de tre timmar du anser att de varit hemma hos dig, så har du en restid som skall debiteras, och troligen har de faktiskt handlat material även andra dagen, svårt att veta vad de kan ha behövt som de inte insåg första dagen, men inte helt orimligt.

"konsultationsbesöket", var detta innan du hade anlitat firman? I så fall kan de inte debitera för det såvida de inte i förväg gjort klart att de tar betalt för säljbesök.

Som jag ser det så borde du kunna bestrida kostnaden för "konsultationen" såvida inte den gjordes efter att du anlitat firman. Och du bör kunna hävda att det uppgjorda priset var inkl. moms.

Extra tiden dag två känns inte som helt uppenbar överdebitering.

När det gäller moms på material så måste du givetvis betala den moms som ingår i priset från leverantören. Också då plus 10%. Men du skall givetvis inte betala moms ovanpå ett pris som redan inkluderar moms. Observera att fakturor från proffsbutiker oftast anger priset före moms, och så läggs momsen i slutet av fakturan.

Bilen blir ju lite i gråzonen. Begreppet servicebil används av framförallt VVS firmor som med det menar en timkostnad de tar ut för att bilen med "värdefullt" innehåll står parkerad och till hantverkarens förfogande. Utöver den höga timkostnaden tar de ofast ut en milersättning för den körda sträckan. Jag funderar på om priset du fått om 1000 kr för servicebil är just timkostnaden för bilen, men att priset som debiterats är en milkostnad ev. plus timdebitering för bilen.
 
hempularen skrev:
Om vi då tar timmarna först. Första dagen var tydligen korrekt?
Andra dagen har du sett det som att de var där 6 mantimmar, de har debiterat för...
Enligt hans specifikation har det inte framstått att han har tagit betalat för annat än de timmar som de har varit på plats. Han har alltså inte tagit betalt för den tiden dom kört bil etc. Att det tydligen har varit fyra personer på plats under dag två (för ett ytterst litet jobb må tilläggas) har vi inte heller underlag för.

Konsultationsbesöket gjordes flera veckor innan vi ens anlitade hantverkaren och var inte heller avsett för just detta arbetet. Till en början tänkte vi anlita honom för ett annat jobb som senare inte blev av. Att han tar betalt för detta besök när det inte hade någonting med just detta arbetet att göra är väldigt förvirrande.

Över telefon sade hantverkaren att vi skulle få betala hans inköpspris och ytterligare 10%. De priser på material som han specificerar är exklusive moms, dvs hans inköpspris som företagare. På dessa priser har han sedan lagt på egna 10%. Han säljer därmed detta material till oss till sitt inköpspris plus 10% och därefter lägger han på egna 25% moms. Det extra momspålägget nämndes inte alls över telefon, precis som med timpris och pris för servicebil.
 
Guuran skrev:
Över telefon sade hantverkaren att vi skulle få betala hans inköpspris och ytterligare 10%. De priser på material som han specificerar är exklusive moms, dvs hans inköpspris som företagare. På dessa priser har han sedan lagt på egna 10%. Han säljer därmed detta material till oss till sitt inköpspris plus 10% och därefter lägger han på egna 25% moms. Det extra momspålägget nämndes inte alls över telefon, precis som med timpris och pris för servicebil.
Specificerar han ett pris exklusive moms, så är det klart att han måste lägga på moms till slutkund...

Moms måste du alltid betala. Den är statens och inget med hantverkaren att göra!

Att han varit otydlig med timpriset och inte lagt på momsen, där får han bita i det sura och lära sig till nästa gång...
 
Freddy_kruger skrev:
Specificerar han ett pris exklusive moms, så är det klart att han måste lägga på moms till slutkund...

Moms måste du alltid betala. Den är statens och inget med hantverkaren att göra!
Jag tror han har utnyttjat faktumet att det är första gången vi renoverar och vi har tyvärr inte koll på sådant. Vi har varit otroligt naiva och litat på att hantverkaren är ärlig med oss och upplyser om eventuella påslag.

När någon säger att du får en vara till inköpspris + 10% så tror jag att det faktiskt innebär pris exklusive moms +10%. Återigen så var han otydlig med att vi skulle betala moms även om det har med staten att göra...
 
H
Guuran skrev:
Jag tror han har utnyttjat faktumet att det är första gången vi renoverar och vi har tyvärr inte koll på sådant. Vi har varit otroligt naiva och litat på att hantverkaren är ärlig med oss och upplyser om eventuella påslag.

När någon säger att du får en vara till inköpspris + 10% så tror jag att det är faktiskt det innebär pris exklusive moms +10%. Återigen så var han otydlig med att vi skulle betala moms...
Problemet är att hantverkaren skall ange priset inkl. Moms till privatpersoner.
 
HEM2121 skrev:
Problemet är att hantverkaren skall ange priset inkl. Moms till privatpersoner.
Precis, han har helt enkelt lagt moms på allt i efterhand. Trängselavgiften på 60kr ska vi tydligen också betala moms på...
 
H
Redigerat:
  • Gilla
Guuran
  • Laddar…
Fairlane
Det verkar som att det här med momsen är ett problem i detta fall.

1. Timpriset ska vara specat med moms till privatperson
2. Trängselskatt ska man inte betala moms på
3. Inköpspriset +10% på varor är helt ok, och där tycker jag det är självklart att man måste räkna hantverkarens pris inklusive moms (inte exklusive)

Om vi antar att hantverkaren köpen vara för 100 kronor, exklusive moms, så betalar han 125 kronor i butiken (100 kr + 25 kr i moms). Sen lägger han på 10% på detta (12,50) och kunden bör alltså betala 137,50 för varan, inklusive moms. Resultat för hantverkaren: Inköp 100 kronor (exklusive moms), inkomst 110 kr (exklusive moms), dvs hantverkaren tjänar här 10 kronor
Om kunden skulle få betala hantverkarens inköpspris exklusive moms + 10% så skulle kunden alltså betala 110 kronor, varav staten skulle avkräva hantverkaren 22 kronor i moms. Hantverkaren skulle alltså köpa varan för 100 kronor (exklusive moms) och sälja den till kunden för 88 kronor (exklusive moms), vilket känns rätt fel.
 
Guuran skrev:
Jag tror han har utnyttjat faktumet att det är första gången vi renoverar och vi har tyvärr inte koll på sådant. Vi har varit otroligt naiva och litat på att hantverkaren är ärlig med oss och upplyser om eventuella påslag.

När någon säger att du får en vara till inköpspris + 10% så tror jag att det faktiskt innebär pris exklusive moms +10%. Återigen så var han otydlig med att vi skulle betala moms även om det har med staten att göra...
Han betalar ju moms på sin faktura från leverantören, den får han sen kvitta mot momsen som du betalar till honom...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Om vi antar att hantverkaren köpen vara för 100 kronor, exklusive moms, så betalar han 125 kronor i butiken (100 kr + 25 kr i moms). Sen lägger han på 10% på detta (12,50) och kunden bör alltså betala 137,50 för varan, inklusive moms. Resultat för hantverkaren: Inköp 100 kronor (exklusive moms), inkomst 110 kr (exklusive moms), dvs hantverkaren tjänar här 10 kronor
Om kunden skulle få betala hantverkarens inköpspris exklusive moms + 10% så skulle kunden alltså betala 110 kronor, varav staten skulle avkräva hantverkaren 22 kronor i moms. Hantverkaren skulle alltså köpa varan för 100 kronor (exklusive moms) och sälja den till kunden för 88 kronor (exklusive moms), vilket känns rätt fel.
Du har helt rätt.

Vi borde bara ha köpt materialet själva. Jag fick ändå ta ledigt från jobbet under förmiddagen för att köpa dörrkarm till han på Bauhaus...
 
Fairlane
Guuran skrev:
Du har helt rätt.

Vi borde bara ha köpt materialet själva. Jag fick ändå ta ledigt från jobbet under förmiddagen för att köpa dörrkarm till han på Bauhaus...
Om du fått samma inköpspris som hantverkaren, så hade du tjänat på att handla själv, särskilt som du då sluppit betala för tiden. Tiden är väl egentligen där du betalar extra. Du fick betala 2500 kr för material, så förlusten där om han lagt på 10% är ju bara drygt 200 kronor så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Att han däremot lägger moms på trängselskatt och ger ett timpris exklusive moms tyder ju på att han inte riktigt har koll på hur det ska fungera. Sen kan jag ju tycka att det är märkligt att han tvingas åka och handla grejer två dagar i rad på ett så litet jobb (nog borde man fått med spackel i bilen vid första besöket och även kunnat klura ut att det skulle behövas). Det är också märkligt att ta betalt så saftigt för en "servicebil" (servicebil för mig är typ en spolbil eller liknande, inte en vanlig bil vilket borde räcka utmärkt för den här typen av arbete).
 
Fairlane skrev:
Om du fått samma inköpspris som hantverkaren, så hade du tjänat på att handla själv, särskilt som du då sluppit betala för tiden. Tiden är väl egentligen där du betalar extra. Du fick betala 2500 kr för material, så förlusten där om han lagt på 10% är ju bara drygt 200 kronor så det är ju en struntsumma i sammanhanget.

Att han däremot lägger moms på trängselskatt och ger ett timpris exklusive moms tyder ju på att han inte riktigt har koll på hur det ska fungera. Sen kan jag ju tycka att det är märkligt att han tvingas åka och handla grejer två dagar i rad på ett så litet jobb (nog borde man fått med spackel i bilen vid första besöket och även kunnat klura ut att det skulle behövas). Det är också märkligt att ta betalt så saftigt för en "servicebil" (servicebil för mig är typ en spolbil eller liknande, inte en vanlig bil vilket borde räcka utmärkt för den här typen av arbete).
Precis, här handlar det inte så mycket om pengar utan principen att man är ärlig och pålitlig. Jag har haft andra hantverkare hos mig som har varit helt fantastiska och har tom avrått mig från att utföra vissa saker (även om det innebär att de får mindre att göra).

Nu är det också så ätt väggen bredvid dörren han har satt upp buktar ut såpass mycket att vi inte kan sätta fast golvlisten. Han har sagt att han kan kika på det, men innebär det att vi måste stå för kostnaden för hans tid + servicebil igen? Det känns som det kanske är bättre att försöka lösa det själva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.